Unikátní kamenný most přes plavební komoru v Hoříně se poprvé oficiálně zdvihl
Dnes byl poprvé uskutečněn oficiální zdvih jedinečného kamenného mostu přes velkou plavební komoru na zdymadle Hořín, plně automaticky řízený počítačem. 116 let starý kamenný oblouk byl během dvou let rozebrán a vrácen na novou ocelovou konstrukci, která umožní jeho zdvih pro proplutí až 7 m vysokých lodí. Technická památka tak bude i nadále plně sloužit plavbě nejmodernějších lodí vstříc Praze při zachování její architektury. Nyní je zahajován zkušební provoz a během června první vysoké lodě proplují nejen zdymadlem, ale také dalšími třemi zdvižnými mosty přes plavební kanál.
„Cílem stavby modernizace velké plavební komory Hořín je zajištění parametrů moderní vodní cesty sítě TEN-T, zejména v podobě podjezdné výšky, která při vysoké hladině na Labi klesala až na 2,1 m a znemožňovala bezpečnou plavbu velkých osobních lodí i lodí s vysokým nákladem do Prahy. Odvážnou myšlenku zachovat vzhled památky z roku 1905 a zároveň zkvalitnit vodní cestu pro podmínky 21. století se podařilo díky vynikající práci projektantů a stavbařů zrealizovat a kamenný oblouk k nerozeznání od původního hydraulické válce zvednou během 6 minut o pět metrů,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.Obloukový zdvižný most tvoří 100 tun ocelové příhradové konstrukce a 300 tun repasovaného kamenného obkladu. Celý most zvedají dvě dvojice hydraulických válců, každý o výtlaku cca 220 tun, poháněné dvěma hydraulickými agregáty na každém břehu.
Modernizace vodního díla Hořín začala v březnu roku 2019. Stavbaři Metrostavu v první odstávce rozebrali horní i dolní ohlaví plavební komory, následně provedli betonáže nosných konstrukcí a obložili je původním kamenem. Tím rozšířili průjezdný profil z 11 na 12 metrů. Ze stejného důvodu bylo zároveň nutné vyměnit horní i dolní vrata za širší. Na jaře loňského roku osadili pomocí největšího jeřábu v ČR ocelovou kostru zdvižného mostu a v červenci krátkodobě vrátili do provozu plavební komoru. V říjnu 2020 se komora opět uzavřela, aby mohl být zdvižný most kompletně dostrojen. Při dostrojování kladli kameníci maximální důraz na zachování co největšího množství původních kamenných prvků.
Projekt, společně s modernizací rejd plavební komory Praha – Štvanice, uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy CEF, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury. Současně je dokončována výstavba 7 nových mostů přes plavební kanál Vraňany – Hořín, která je rovněž nezbytná pro umožnění proplutí vysokých lodí.
O Ředitelství vodních cest ČR
ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.
Ředitelství vodních cest ČR rovněž provozuje veřejné přístavy a přístaviště.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Kamenný Újezdec 83, Kamenný Přívoz, adresa v objektu Kamenný Újezdec 83, Kamenný Přívoz na parcele st. 204 v KÚ Kamenný Přívoz, KÚ Kamenný Přívoz
- Kamenný Újezdec 347, Kamenný Přívoz, adresa v objektu Kamenný Újezdec 347, Kamenný Přívoz na parcele st. 434 v KÚ Kamenný Přívoz, KÚ Kamenný Přívoz
- Kamenný Újezdec 359, Kamenný Přívoz, adresa v objektu Kamenný Újezdec 359, Kamenný Přívoz na parcele st. 754 v KÚ Kamenný Přívoz, KÚ Kamenný Přívoz
- Kamenný Újezdec 126, Kamenný Přívoz, adresa v objektu Kamenný Újezdec 126, Kamenný Přívoz na parcele st. 270 v KÚ Kamenný Přívoz, KÚ Kamenný Přívoz
- Kamenný Újezdec 171, Kamenný Přívoz, adresa v objektu Kamenný Újezdec 171, Kamenný Přívoz na parcele st. 938 v KÚ Kamenný Přívoz, KÚ Kamenný Přívoz
- Kamenný Újezdec 210, Kamenný Přívoz, adresa v objektu Kamenný Újezdec 210, Kamenný Přívoz, KÚ Kamenný Přívoz
- Kamenný Újezdec 4, Kamenný Přívoz, adresa v objektu Kamenný Újezdec 4, Kamenný Přívoz na parcele st. 93 v KÚ Kamenný Přívoz, KÚ Kamenný Přívoz
- PSČ Kamenný Újezdec, Kamenný Přívoz - Kamenný Újezdec, Kamenný Přívoz, podrobný rozpis PSČ
- Kamenný Újezdec 1, Kamenný Přívoz, adresa v objektu Kamenný Újezdec 1, Kamenný Přívoz na parcele st. 68 v KÚ Kamenný Přívoz, KÚ Kamenný Přívoz
- PSČ Kamenný Újezd, Kamenný Újezd - Kamenný Újezd, podrobný rozpis PSČ
- Kamenný Újezdec 19, Kamenný Přívoz na parcele st. 82 v KÚ Kamenný Přívoz - statistika
- Kamenný Újezdec 276, Kamenný Přívoz, adresa v objektu Kamenný Újezdec 276, Kamenný Přívoz na parcele st. 520/10 v KÚ Kamenný Přívoz, KÚ Kamenný Přívoz
Prezentace
24.01.2025 Samsung ukázal svůj nejlepší telefon.
22.01.2025 5 tipů, jak proměnit interiér pomocí…
21.01.2025 Nejoblíbenější Xiaomi roku má nástupce.
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Čínský AI start-up drtí americkou konkurenci, akcie se propadají
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Po měsících poklesů přišel růst: Co stojí za prudkým růstem cen kukuřice?
Ole Hansen, Saxo Bank
Zlato a stříbro zaznamenávají nové zisky s nástupem éry Trump 2.0
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB patří mezi pět největších kupců zlata mezi centrálními bankami
Miroslav Novák, AKCENTA