(Kurzy.cz)
Aut se loni v EU vyrobilo o 3 miliony méně, jejich cena poste i kvůli emisním pokutám. Nová auta budou nad finanční možnosti Čechů
Výroba nových aut v Evropě klesla o 23 %, což představuje více než tři miliony vozů. Vyplývá to z březnové zprávy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Česko, které má třetí nejvyšší produkci nových aut v EU zaznamenalo propad o 19,5 %, a je tak pátou nejvíce postiženou zemí. Mezi členskými státy EU došlo k vyššímu poklesu výroby ve Francii (-46 %) a sousedním Německu (-24 %). Podle odhadu společnosti Arval, poroste cena aut nejen kvůli snížení výroby, ale také kvůli emisním pokutám.
Výroba vozů v Česku klesla na úroveň z roku 2014, kvůli nedostatku budou auta zdražovat
Podle výroční zprávy Evropské asociace výrobců automobilů se loni v zemích EU vyrobilo o 3,3 milionů vozů méně než v loňském roce. Mezi nejvíce zasažené země patří i Česko, které je třetím největším producentem aut v EU. Loni se v ČR výroba snížila o 19,3 % a množství vyrobených vozů se tak vrátilo na úroveň z roku 2014. „Kvůli propadu počtu vyrobených vozů v Evropě i v Česku dojde ke zvýšení cen aut, i když zatím není jasné, o jak velký nárůst cen půjde. Automobilky potřebují dohnat ztráty z jarní a podzimní vlny pandemie, na vině jsou také stále přísnější požadavky na bezpečnost, které zdražují základní výbavu malých městských vozů,“ vysvětluje Jiří Solucev, ředitel divize Retail ve společnosti Arval.
Nová auta budou nad finanční možnosti Čechů
Čeští zákazníci nebudou mít v budoucnu na nová auta peníze. Podle údajů poradenské společnosti Ernst & Young chce většina Čechů vlastnit levné vozy v cenové hladině od 250 tisíc do 500 tisíc korun. Trh ovšem brzy přestane nová auta v této cenové hladině nabízet. „Žebříčkům prodejů nových aut dominuje Škoda Octavia, jejíž cena ale 1,5krát převyšuje částku, kterou je většina Čechů ochotná za nové auto utratit. Proto stále více domácností volí jako alternativu pořízení auta jeho dlouhodobý pronájem. Za loňský rok poptávka od těchto zákazníků vzrostla o 80 %. Tím se přibližujeme trendům západní a jižní Evropy, kde je tato forma financování aut běžná a těší se velké oblibě.“ Komentuje situaci Jiří Solucev ze společnosti Arval, která poskytuje dlouhodobý pronájem aut.
Emisní pokuty mohou dosahovat desítek tisíc korun.
Výrobci vozů musí od loňského roku platit orgánům Evropské unie za každý gram CO2 nad limit 95 g/km částku 95 €, což je v přepočtu skoro 2500 korun. Podle údajů analytické společnosti JATO jsou stále dvě pětiny automobilek s plněním emisních limitů pozadu. Patří mezi ně i koncern Volkswagen, jehož součástí je Škoda Auto. V loňském roce měl koncern v období od ledna do října průměrné hodnoty emisí 114,5 g/km. Pokuty, které budou muset automobilky zaplatit EU, se pak samozřejmě promítnou do cen nových vozů. Je možné, že pokuty u vozů vyšší střední třídy mohou dosáhnout desítek tisíc korun.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz