mzv.cz (MZv ČR)
Ze světa  |  26.03.2021 12:04:00

Španělsko na cestě k soběstačné elektromobilitě

Španělsko na cestě k soběstačné elektromobilitě

26.03.2021 / 11:54 | Aktualizováno: 26.03.2021 / 12:04

Počátkem března oznámili španělský premiér Pedro Sánchez, ministryně průmyslu, obchodu a cestovního ruchu a vedení firmy Volkswagen zrod strategického průmyslového projektu, který by měl získat významnou podporu evropských fondů. Cílem projektu je vytvořit do roku 2025 model elektromobilu vyrobeného kompletně ve Španělsku a to včetně baterií, které budou taktéž domácí provenience. Tento stěžejní ekonomický záměr byl představen v rámci oslav sedmdesátého výročí vzniku společnosti Seat, kterých se účastnil i král Filip VI.

Ministryně průmyslu Reyes Maroto informovala, že vláda, energetický gigant Iberdrola a Seat vytvoří konsorcium veřejného a soukromého sektoru, které vybuduje továrnu na baterie pro elektrické vozy. Tento průmyslový projekt je jedinečný v tom, že pokryje celý hodnotový řetězec od těžby lithia v oblasti Extremadury, přes výrobu baterií až po hotová elektrovozidla. Pro novou továrnu na baterie se počítá i s participací společnosti Telefónica, která poskytne podporu při implementaci 5G a zpracování „big data“.

Tento první velký projekt kofinancovaný z evropských fondů na obnovu Next Generation EU bude mít tři pilíře: výrobu baterií, vývoj ekosystému mobility – posílení infrastruktury a výrobu elektrických vozidel.

Umístění vlastní výroby je dosud jednou z největších neznámých. V každém případě půjde o zařízení, které bude fungovat nejen pro Seat, ale i pro další závody skupiny VW ve Španělsku. Prozatím je jisté jen to, že závod bude ve Španělsku a rozhodnutí učiní vláda spolu s dalšími členy konsorcia během léta 2021.

Ve stejné době představil prezident společnosti Seat a Cupra Wayne Griffiths nový model elektromobilu, který se v roce 2025 začne vyrábět v závodě Martorell (poblíž Barcelony). Jde o malý vůz, který by měl být dostupný širší veřejnosti. Při této příležitosti zdůraznil potřebu součinnosti španělské administrativy při budování „ekosystému pro elektrická vozidla“, především vytvoření potřebné nabíjecí infrastruktury, která je zásadní podmínkou pro zvýšení poptávky po elektrických vozech. Tento projekt označil za klíčový, jelikož umožní španělskému průmyslovému sektoru, který byl v posledních letech oslaben, znovu nabýt ztracené důležitosti.

Plán Seatu počítá v příštích pěti letech s investicemi ve výši pěti miliard eur do projektů postupné elektrifikace vyráběných vozidel. Tato částka zahrnuje nové vybavení a dodavatelské řetězce pro závody Martorell, včetně investice do nového podniku na výrobu baterií.

Šéf Volkswagenu, Herbert Diess, který se společně s předsedou vlády a králem Filipem VI zúčastnil dalších oslav a to stého výročí výroby automobilů v Barceloně, potvrdil záměr německé skupiny orientovat se na elektromobilitu a poukázal na to, že Španělsko má obrovský potenciál stát se jejím centrem v Evropě.

Co se týče uvedené pětimiliardové investice, měla by přijít jak z veřejných, tak soukromých zdrojů, přičemž podíl soukromého sektoru by měl být vyšší. Nad rámec plánu Moves je v evropských fondech pro mobilitu a dalších alokováno více než 1,1 miliardy eur. Z položky pro průmysl bude zajištěno financování výroby baterií a vozidel. Také lze využít prostředků z položky na vědu a výzkum.

Evropské fondy jsou z významné části určeny na projekty elektrifikace španělského autoparku. V současnosti jsou elektromobily výrazně dražší a také dobíjení je komplikováno velkým nedostatkem příslušných stanic. V tomto směru hrají zásadní roli energetické giganty, jako je právě Iberdrola.

Záměr posilování elektromobility má mimořádný význam pro katalánský region, který se na konci roku 2021 rozloučí s japonskou firmou Nissan, čímž se ztratí 2500 pracovních míst. Právě výrobní haly Nissanu v Barceloně jsou logickým kandidátem na umístění nové továrny.

Španělsko je druhým největším výrobcem automobilů v Evropě a devátým na světě Současně je v Evropě čtvrtým největším výrobcem komponentů. V zemi se nachází 17 výrobních závodů hlavních světových značek a nyní se tento sektor vydává na cestu směrem k elektromobilitě. Ta bude spojena s vysokými investicemi do nových výrobních technologií (průmysl 4.0, 5G,„big data“, rozšířená realita, robotika a automatizace), nabíjecí infrastruktury a technologií na ochranu životního prostředí.

Možnosti uplatnit se na této cestě budou mít kromě významných španělských hráčů jako je Telefónica, Iberdrola a Acciona či i menší technologické a inovativní zahraniční firmy disponující nejnovějšími technologiemi.

Vypracovaly:

Daniela Čapková, ekonomická diplomatka Velvyslanectví ČR v Madridu


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688