Letecká doprava stále na JIPce
Situace v letecké dopravě se zlepšuje, ale stále přepravujeme asi o 50 % méně lidí, než bylo běžné. Pro Yahoo Finance to uvedl ředitel společnosti Airlines For America Nick Calio. Odvětví je tak podle něj stále „na jednotce intenzivní péče“. Pandemie pak společnosti v odvětví naučila, že další vývoj nelze predikovat, takže můžeme jen doufat, že bude pokračovat oživení a bude těžit i z toho, že existuje velká doposud zadržovaná poptávka po tomto druhu dopravy.
Významným faktorem bude pocit bezpečí, který lidé při létání budou mít. Otázkou je v této souvislosti i možná nová regulace. Calio ale míní, že americká vláda byla doposud „velmi dobrým partnerem“, který letecké společnosti zatím používal v podstatě jako nástroj pro udržení zaměstnanosti v tomto odvětví. Ředitel míní, že takový postup byl dobrý, protože společnosti potřebují být připraveny na to, až se zvedne poptávka, a musí být schopny reagovat.
Udržet zaměstnanost v odvětví bylo podle Calia výhodné i proto, že zaměstnanci tu musí mít neustálá školení a certifikaci a případné propouštění a opětovné přijímání do zaměstnání tak sebou nese problémy, které v jiných odvětvích nejsou tak palčivé. „Nelze na tři nebo pět měsíců propustit pilota a pak mu podat klíčky a říci mu, že v pátek zase letí,“ uvedl jako příklad Calio. Některé lety jsou podle něj nyní již plně vytížené, jiná letadla ale létají téměř prázdná.
Na CNBC se v souvislosti s leteckými společnostmi věnovali i článku na New York Times, podle kterého vládní pomoc tomuto odvětví opět „socializovala ztráty a privatizovala zisky“. V pořadu zazněl názor, že letecké společnosti se silnější rozvahou se mohly bez vládní pomoci obejít a tato pomoc se také projevila v odměnách ředitelů leteckých firem, protože tyto odměny jsou provázány s cenami akcií.
Karen Finerman hovořila o tom, že je otázkou, proč právě leteckým společnostem se dostalo takové pomoci, když jiným odvětvím ne, přestože i zde pracuje mnoho lidí. Podle ní také platí, že dříve byly v tomto odvětví bankroty a bankrotující firmy dokázaly dál poskytovat své služby. Podle jejího názoru by k podobným věcem docházet nemělo a poskytnutá pomoc může být odrazem „excelentního lobbingu“.
Jiný názor prezentoval Steve Grasso, podle kterého je letecká doprava propojena s obrovským objemem ekonomické aktivity a pád odvětví by se týkal zaměstnání asi 10 milionů lidí. Grasso podle svých slov chápe argumenty odpůrců vládní pomoci. Nicméně v mimořádné situaci, v jaké se odvětví kvůli pandemii ocitlo, byla vládní pomoc namístě.
Zdroj: Yahoo Finance, CNBC
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz