Patria (Patria Finance)
Investice  |  20.03.2021 15:06:00

NYT: Jak moc zelené jsou elektromobily?

The New York Times si všímají toho, že automobilky po celém světě plánují přechod na výrobu elektromobilů. Například Volvo již nechce prodávat vozy se spalovacími motory po roce 2030, GM po roce 2035. NYT se v této souvislosti ptá na stejnou věc jako řada ostatních: Jak moc zelené jsou ale ve skutečnosti elektromobily?

Podle NYT většina elektromobilů dnes generuje méně emisí než vozy se spalovacími motory, ale do značné míry záleží na tom, kolik uhlí je spalováno pro výrobu elektřiny, která elektromobily pohání. Massachusetts Institute of Technology se pokusil srovnat dopad na přírodní prostředí na základě všech relevantních faktorů od emisí při výrobě vozu až po výrobu elektřiny. A výsledek je takový, že pokud elektromobil používá elektrickou energii vyrobenou průměrným mixem zdrojů v USA, téměř vždy jsou zelenější než vozy konvenční. I přesto, že výroba elektromobilů je emisně náročnější.

Například Chevrolet Bolt by měl podle NYT produkovat 189 gramů oxidu uhličitého na každou ujetou míli, zatímco Toyota Camry asi 385 gramů. Nový Ford – F asi 636 gramů. Pokud by ale Bolt byl dobíjen ze sítě, kam elektřinu dodávají zejména uhelné elektrárny, (jako tomu je třeba na americkém středozápadě), může ze srovnání vyjít o něco hůř než hybridní Toyota Prius, ale stále je lepší než Camry. Jeremy Michalek z Carnegie Mellon University v této souvislosti zdůrazňuje roli uhlí. Podle něj nabíjení elektromobilu ve městech, jako je Pittsburg, může mít na životní prostředí horší dopad než používání vozu se spalovacím motorem.

Pozitivní by v tomto ohledu mohly být snahy o posun výroby elektrické energie směrem k obnovitelným zdrojům. Tím se ale neřeší všechny problémy spojené s elektromobily. NYT zmiňuje třeba těžbu kobaltu. Přibližně 70 % nabídky přichází z Konga a jeho dolů, kde se podle některých organizací hájících lidská práva využívá dětská práce a těžba probíhá za podmínek ohrožujících zdraví lidí. Výroba baterií je kvůli lithiu a jeho těžbě také značně náročná na vodu.

Lithiové baterie mají doposud také velmi nízkou míru recyklace. Podle vědců ale mohou být poté, co jejich kapacita klesne na úrovně nevhodné pro elektromobily, využívány jinde. Například jako nástroj skladování elektrické energie v domácnostech.

Následující graf ukazuje vývoj průměrných emisí z nově prodaných vozů v EU, a to na základě standardizovaných měření a z reálného provozu:

elektromobily ekologie

Zdroj: Twitter

Druhý graf srovnává průměrné emise podle jednotlivých automobilek. Nejnižší by měly být u PSA a Toyoty, naopak nejvyšší u Jaguaru a Daimleru:

elektromobily ekologie emise CO2 zelené

Zdroj: NYT, Twitter

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

12.09.2023Jak moc je iPhone pro Apple důležitý? X-Trade Brokers (XTB)
26.09.2022Jak moc je vzdělání důležité pro prosperitu? Research (Česká spořitelna)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688