(Kurzy.cz)
Soud dnes poslal ČSA do insolvence, majitelé letenek by měli zbystřit
Za dva roky by České aerolinie (ČSA) mohly vlastně oslavit 100 let své existence. V minulosti hlavní domácí letecký přepravce historicky totiž vzešel z podniku Československé státní aerolinie, který zahájil svou činnost 23. října 1923 symbolickým letem jednomotorového dvouplošníku Aero A-14. Zda však budou ČSA za dva roky ještě fungovat, lze spíše jen věstit z křišťálové koule. Vedení firmy každopádně mluví o záchraně a i v současnosti o pokračování její činnosti.
Samosoudce Petr Pacholík úřadující na Městském soudu v Praze dnes 10. března rozhodl na návrh samotné firmy o jmenování prozatímního nyní čtyřčlenného věřitelského výboru. Z jeho složení tak lze vlastně usuzovat, kdo asi může nejvíce tratit z případného konce firmy. Ve věřitelském výboru je jedna fyzická osoba (Tomáš Hefr), dále Česká spořitelna či Czech Airlines Technics, za kterou stojí Letiště Praha. Posledním členem je AIR WORLD SERVICES, která pro ČSA zajišťuje prodej letenek. Věřitelský výbor má nyní měsíc na zvolení svého předsedy a místopředsedy.
ČSA mají údajně dlužit svým věřitelům celkem okolo 1,8 miliardy korun, když z toho miliarda se má týkat pasažérů, resp. nevyužitých či neproplacených letenek. Dosud nepřihlášení věřitelé mají nyní každopádně od soudu tradiční 2měsíční lhůtu, aby své pohledávky přihlásili.
Insolvenčním správcem soud jmenoval karvinskou společnost INKSOL, která dle našich zjištění má přitom primárně zkušenosti s insolvencemi fyzických osob, potažmo živnostníků. Úkolem INKSOLu každopádně bude zajistit v příštích týdnech přehled veškerého majetku ČSA a také soupis přihlášených oprávněných věřitelů.
ČSA uvádí, že její 26. února podaný návrh na insolvenci má být krokem v připravované reorganizaci a záchraně společnosti, když měla vyčerpat všechna možná řešení její složité finanční situace. ČSA si veřejně stěžovaly na nerovné podmínky na trhu, když řada jiných aerolinek se na rozdíl od nich dočkala státní pomoci. Firma již loni propustila zhruba tři stovky zaměstnanců, v minulém měsíci pak Úřadu práce nahlásila propustit zbylých až 430 zaměstnanců. Do jaké míry se tak stane, bude nejspíše záležet právě na průběhu insolvenčního řízení.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Letecká doprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře