Gordon: Technologie produktivitu moc nezvyšují, ale prudce roste blahobyt
Robert J. Gordon je známý americký ekonom, který se mimo jiné zajímá o dlouhodobý vývoj produktivity. Jak poukazuje The Conversable Economist, podle jeho názoru moderní technologie nemají a nebudou mít takový pozitivní dopad na produktivitu jako dřívější technologické skoky, kterými byly například automobilové motory či elektrifikace domácností. V rozhovoru s Leo Felerem Gordon mimo jiné vysvětlil rozdíl mezi růstem produktivity a růstem bohatství spotřebitelů a popsal svůj pohled na „počítačový věk“.
První část tohoto věku se podle ekonoma datuje od sedmdesátých let a své ovoce přinesl hlavně v letech devadesátých. Tedy v době, kdy se rozšířilo užívání osobních počítačů, nastal rozvoj internetu a kancelářská práce se posunula od psacích strojů a papíru k obrazovkám a internetu. Tato první etapa s sebou přinesla zvýšení produktivity – tempo jejího růstu bylo v sedmdesátých letech utlumené, ale mezi lety 1995–2005 už dosáhlo 2,5 – 3 %.
Právě zde je podle Gordona nutno rozlišovat mezi vývojem produktivity a tím, jak se vyvíjí bohatství a blahobyt spotřebitele. Chytré telefony, sociální sítě a podobné technologie se totiž projevují zejména růstem tohoto blahobytu. Na produktivitu ale velký vliv nemají, chod firem nijak výrazně nemění. Žijeme tak v období, kdy prudce roste onen blahobyt a spotřebitelské přebytky, které ale nejsou odraženy v oficiálních číslech týkajících se ekonomické aktivity. Podle Gordona tak prudce roste poměr těchto přebytků a oficiálního HDP.
Zmíněný rozdíl se dá popsat i tak, že za přístup k internetu platíme stále zhruba stejně, ale prudce se zvyšuje objem služeb a aktivit, které díky němu dostáváme a provádíme. Z hlediska produktivity se tak nemusí nic moc měnit, ale z hlediska blahobytu platí opak. Gordon hovořil i o tom, že práce z domova může mít velmi pozitivní dopad na produktivitu, ale to s sebou nese i tlak na faktory, které díky tomuto růstu nebudou tolik využívány. Produktivita je totiž prostým poměrem výstupu a vstupů a v případě práce z domova se zvýší díky tomu, že s méně vstupy budeme schopni vykonávat stejný objem práce. To by sebou neslo například tlak na realitní trh či dopravu.
Zdroj: The Conversable Economist
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz