Polsko – vstupní brána čínské Hedvábné stezky. Polská vláda nyní připravuje rozsáhlou modernizaci terminálu v hodnotě 4 miliard zlotých, tj. cca 24 miliard korun
Polsko – vstupní brána čínské Hedvábné stezky
26.02.2021 / 09:21 | Aktualizováno: 26.02.2021 / 09:27
Hlavním místem železničního transportu zboží z Číny do Evropy je terminál Małaszewicze na polsko-běloruské hranici, nedaleko přechodu Brest-Terespol. Probíhá zde překládka 90% zboží ze širokorozchodné na evropskou železnici, případně na nákladní automobilovou dopravu. Polská vláda nyní připravuje rozsáhlou modernizaci terminálu v hodnotě 4 miliard zlotých, tj. cca 24 miliard korun, což by mohlo být příležitostí také pro české firmy v tomto oboru.
Koronavirová epidemie způsobila výrazný pokles železniční dopravy, především osobní a v menší míře také nákladní. Výjimkou je kontejnerová intermodální doprava zboží z Číny do západní Evropy v rámci nové Hedvábné stezky, která za tři čtvrtletí roku 2020 v porovnání se stejným obdobím 2019 vzrostla o 38%. Jak uvádí polský státní úřad železniční přepravy UTK, od ledna do konce září 2020 přijelo z Číny do Polska 4830 vlakových nákladních souprav a z toho 3,1 tisíce pokračovalo do Německa a dalších západoevropských zemí.
Kapacita terminálu Małaszewicze byla v tomto období zcela zaplněna a začaly se ve větším objemu využívat náhradní trasy, mj. přes Rusko a jeho enklávu v Kaliningradě a dále lodní dopravou do Hamburku, přes litevský terminál Kaunas, případně do Maďarska a jeho East-West Gate ve Fényeslitke u hranice s Ukrajinou.
Polsko je připraveno udržet a posílit svou dominantní pozici v železniční přepravě mezi Čínou a Evropou a modernizovat terminál Małaszewicze, který se má proměnit na logistický park. V letech 2023-2026 by zde měla proběhnout kompletní rekonstrukce 170 kilometrů železničních tratí o rozchodu 1520 a 1435 mm, které probíhají podél překladiště, včetně automatických řídících systémů. Investice ve výši 4 miliardy zlotých by měly být zcela pokryty z unijních zdrojů a ze státního rozpočtu.
Firma Cargotor, která je dceřinou společností státního železničního přepravce PKP Cargo, již požádala o stavební povolení a očekává vydání souhlasu do konce roku 2021. Ve stejné době by již mělo být zajištěno financování. V příštím roce bude vybrán zhotovitel a realizace bude zahájena v r.2023.
Výsledkem této investice bude zvýšení propustnosti terminálu na 55 nákladních vlaků denně. Bude navíc možné odbavovat delší (ze 750 na 1050 metrů) a těžší (z 22,5 na 25 tun na osu) vlakové soupravy.
Zpracoval: Jan Tomášek, obchodně ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Varšavě
Zprávy o koruně
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře