Nová Škoda FABIA: Co skrývá pod hadí kamufláží
Čtvrtou generaci modelu ŠKODA FABIA mohli v rakouském Zell am See vyzkoušet vybraní novináři. Speciální kamufláž pro tuto příležitost připravil designér Daniel Petr. Abstraktní polep karoserie navazuje na obdobná řešení použitá u předchozích novinek, jako třeba u modelu ENYAQ iV, OCTAVIA nebo SCALA.
„Inspirace je všude kolem. Stačí vidět zajímavou strukturu. Tu si pak zkouším umístit na fotografie nového vozu a hledám vhodnou hustotu textury tak, aby opravdu znemožnila hledání detailů, které nemají být vidět,“ popisuje Daniel Petr, jak taková kamufláž vlastně vzniká.
Inspirace tentokrát přišla z říše plazů. „Ta myšlenka vznikla tak, že jsme si představili, že budeme vůz odhalovat postupně, jako když se had svléká z kůže,“ vysvětluje Petr. Pod fólií jsou ještě plastové díly, které skryjí některé nové prvky karoserie. „Bude to moc pěkný kompaktní vůz s čistým a moderním designem, který posune jméno FABIA zase o stupeň výš,“ naznačuje Petr, co se skrývá pod maskováním.
Daniel Petr
designér
O něco víc prozrazuje šéfdesignér značky ŠKODA Oliver Stefani: „Nova´ FABIA da´le rozvi´ji´ designovy´ jazyk znacˇky SˇKODA. Kompaktni´ vu°z s karoserii´ hatchback je za´rovenˇ sportovni´ i elegantni´. Skulptura´lni´ tvary, dynamicke´ proporce a moderni´ sveˇtla vybavena´ LED technologii´ a krystalicky´mi prvky typicky´mi pro modely znacˇky SˇKODA doda´vaji´ vozu dynamicky´, moderni´ vzhled“.
Moderní a prostorná
Zatímco design novinky zůstává tajemstvím, o některé další informace už se s vámi můžeme podělit. Čtvrtá generace modelu FABIA využívá platformu MQB-A0, díky které novinka oproti předchůdci povyrostla. FABIA je 4 107 mm dlouhá (+ 110 mm), 1 780 mm široká (+ 48 mm), rozvor narostl o 94 mm na 2 564 mm. Tento nárůst rozměrů přináší výrazně větší prostor jak pro posádku, tak pro zavazadla. Objem zavazadlového prostoru se vyšplhal na 380 litrů. Přes značný nárůst rozměrů se pak konstruktérům podařilo udržet hmotnost nové generace prakticky na konstantní hodnotě.
Nová generace motorů
To má dvě výhody: nová FABIA si zachová příznivou dynamiku a díky nové generaci motorů EVO přispívá nízká hmotnost také ke snížení spotřeby paliva. Snížení spotřeby ovlivňuje i špičková aerodynamika, součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,28, což je nejnižší hodnota ve třídě malých vozů. K dosažení tak skvělého výsledku pomáhá třeba i nový design kol a optimalizace proudění kolem nich, ale také již z modelu OCTAVIA známé aktivní lamely ve spodním vstupu chladícího vzduchu v předním nárazníku.
Za ním se v motorovém prostoru bude skrývat jeden z pěti agregátů. Základem nabídky jsou dva tříválce 1,0 MPI, tedy motory s atmosférickým plněním. Ty mají výkon 48 nebo 59 kW a jsou spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou. Dalším stupněm v nabídce jsou dva přeplňované tříválce 1,0 TSI, jeden s výkonem 70 kW (opět spojený s pětistupňovým manuálem), druhý s 81 kW a volitelně šestistupňovou přímo řazenou nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Vrcholnou motorizací bude čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 110 kW, který je standardně spřažen se sedmistupňovou převodovkou DSG.
Tucet Simply Clever pomocníků
Samozřejmostí je také široká paleta bezpečnostních a asistenčních systémů. Nová FABIA může být vybavena až devíti airbagy (většina je standard, volitelně se dodávají kolenní airbag a zadní boční airbagy) a poprvé má na všech sedadlech pro spolucestující úchyty ISOFIX i kotevní úchyty pro dětské sedačky. Díky karoserii s prvky z vysokopevnostní oceli patří FABIA čtvrté generace k nejbezpečnějším vozům svého segmentu.
Novinka může být vybavena také balíčkem Travel Assist, který přináší funkce automatizovaného řízení. Vzhledem k tomu, že se FABIA cítí jako doma v městském provozu, hodit se mohou i asistent pro automatizované parkování nebo detekci překážek při parkování.
FABIA je také premiantem v oblasti Simply Clever prvků. Celkem jich tu nalezneme 43 a dvanáct z nich je zbrusu nových. Jednou z „vychytávek“ je například USB-C konektor ve středovém zpětném zrcátku, další třeba jakýsi multifunkční vak pod krytem zavazadlového prostoru. Vak pojme až 3,5 kilogramu nákladu a je ideální třeba pro uložení kabátu. Tradiční prvky jako škrabka na led ve víčku nádrže nebo držák parkovacího lístku u A sloupku na straně řidiče samozřejmě zůstávají.
Nové Simply Clever prvky modelu FABIA
• Sklopne´ opeˇradlo sedadla spolujezdce
• Dveˇ odkla´daci´ kapsy na mobilni´ telefony na zadni´ straneˇ opeˇradel prˇedni´ch sedadel
• Multifunkcˇni´ kapsa
• USB-C konektor ve vnitrˇni´m zpeˇtne´m zrca´tku
• Skla´daci´ pruzˇna´ odkla´daci´ schra´nka v zavazadlove´m prostoru
• Zadni´ cˇteci´ lampicˇka ovla´dana´ z prˇedni´ch sedadel
• Drzˇa´k karet a tuzˇek v odkla´daci´ schra´nce prˇed rˇadici´ pa´kou
• Dva ha´cˇky pro prˇi´chytna´ oka syste´mu TopTether v zavazadlove´m prostoru
• Odni´matelny´ drzˇa´k na´poju°
• Drzˇa´k karet a minci´ ve vi´ku odkla´daci´ schra´nky prˇed spolujezdcem
• Odkla´daci´ schra´nka umi´steˇna´ v tunelu prˇed zadni´mi sedadly, vcˇetneˇ drzˇa´ku na´poju°.
• Odni´matelna´ slunecˇni´ clona pro panoramatickou strˇechu
• Ochranny´ kryt na´kladove´ hrany
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Před koupí nemovitosti pečlivě kontrolujte rezervační smlouvu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz