Omezení překročení státní hranice České republiky, s účinností od 15. 2. 2021 do odvolání
lekarske_potvrzeni_covid-19_medical_certificate.pdf (69,54 KB)
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ Palackého náměstí 375/4, 128 01 Praha 2
Č. j.: MZDR 20599/2020-56/MIN/KAN MZDRX01EGUWH
OCHRANNÉ OPATŘENÍ
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm. h) zákona
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“), nařizuje postupem podle
§ 68 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně před zavlečením onemocnění COVID-19
způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto ochranné opatření:
I.
S účinností ode dne 15. února 2021 od 00:00 hod. se
I. nařizuje
1. všem osobám, které od 15. února 2021 od 00:00 hod. vstoupily na území České republiky,
a) v případě jakýchkoliv příznaků počínajícího infekčního onemocnění (zejména zvýšená
teplota, kašel, dušnost, zažívací obtíže, ztráta čichu, celková slabost, případně další
příznaky) neprodleně oznámit tuto skutečnost, a to telefonicky nebo jiným vzdáleným
přístupem, svému registrujícímu poskytovateli zdravotních služeb v oboru všeobecné
praktické lékařství nebo praktické lékařství pro děti a dorost, nebo nemají-li
registrujícího poskytovatele, pak jakémukoliv poskytovateli v oboru všeobecné
praktické lékařství nebo praktické lékařství pro děti a dorost,
b) strpět při přechodu státní hranice provedení kontroly příznaků infekčního onemocnění,
a pokud budou zjištěny příznaky infekčního onemocnění, poskytnout potřebnou
součinnost zdravotnickým pracovníkům při provedení odběru biologického vzorku
za účelem zjištění přítomnosti onemocnění COVID-19;
2. všem osobám, které pobývaly déle než 12 hodin v posledních 14 dnech na území států,
které jsou na seznamu zemí se středním rizikem výskytu onemocnění COVID-19 dle bodu
III.1,
a) před vstupem na území České republiky oznámit tuto skutečnost, a to vyplněním
elektronického Příjezdového formuláře uvedeného v bodě III.4 vzdáleným přístupem,
krajské hygienické stanici příslušné podle místa bydliště nebo ohlašovaného pobytu,
b) před vstupem na území České republiky disponovat písemným potvrzením
akreditované laboratoře o negativním výsledku antigenního nebo RT-PCR testu;
antigenní test musí být proveden nejvýše 24 hodin a RT-PCR test nejvýše 72 hodin
před započetím cesty,
c) předložit na vyžádání doklad o vyplnění elektronického Příjezdového formuláře
(oznámení) a písemné potvrzení podle písmene b) při hraniční nebo pobytové kontrole;
Str. 2 z 17
3. všem osobám, které pobývaly déle než 12 hodin v posledních 14 dnech na území států
které jsou na seznamu zemí s vysokým rizikem výskytu onemocnění COVID-19 dle bodu
III.1,
a) před vstupem na území České republiky oznámit tuto skutečnost, a to vyplněním
elektronického Příjezdového formuláře uvedeného v bodě III.4 vzdáleným přístupem,
krajské hygienické stanici příslušné podle místa bydliště nebo ohlašovaného pobytu,
b) před vstupem na území České republiky disponovat písemným potvrzením
akreditované laboratoře o negativním výsledku antigenního nebo RT-PCR testu;
antigenní test musí být proveden nejvýše 24 hodin a RT-PCR test nejvýše 72 hodin
před započetím cesty,
c) předložit na vyžádání doklad o vyplnění elektronického Příjezdového formuláře
(oznámení) a písemné potvrzení podle písmene b) při hraniční nebo pobytové kontrole,
d) po vstupu na území České republiky se do 5 dnů na vlastní náklady podrobit RT-PCR
testu na přítomnost SARS-CoV-2 a výsledek neprodleně předložit elektronicky krajské
hygienické stanici příslušné podle místa pobytu uvedeného v Příjezdovém formuláři;
4. všem osobám, které pobývaly déle než 12 hodin v posledních 14 dnech na území států,
které jsou na seznamu zemí s velmi vysokým rizikem výskytu onemocnění COVID-19
dle bodu III.1,
a) před vstupem na území České republiky oznámit tuto skutečnost, a to vyplněním
elektronického Příjezdového formuláře uvedeného v bodě III.4 vzdáleným přístupem,
krajské hygienické stanici příslušné podle místa bydliště nebo ohlašovaného pobytu,
b) před vstupem na území České republiky disponovat písemným potvrzením
akreditované laboratoře o negativním výsledku RT-PCR testu, který byl proveden
nejvýše 72 hodin před započetím cesty,
c) předložit na vyžádání doklad o vyplnění elektronického Příjezdového formuláře
(oznámení) a písemné potvrzení podle písmene b) při hraniční nebo pobytové kontrole,
d) nejdříve 5 dnů od vstupu na území České republiky se na vlastní náklady podrobit RTPCR testu na přítomnost SARS-CoV-2 a výsledek neprodleně předložit elektronicky
krajské hygienické stanici příslušné podle místa pobytu uvedeného v Příjezdovém
formuláři, a to, pokud orgán ochrany veřejného zdraví zcela výjimečně v individuálních
případech osob nerozhodl o jiných karanténních opatřeních v souladu se zákonem
č. 258/2000 Sb. a o délce těchto opatření;
5. body I.2 až I.4 neplatí pro
a) pro pracovníky mezinárodní dopravy, pokud je důvod vstupu doložen odpovídajícím
dokumentem,
b) pro občany Evropské unie, včetně občanů České republiky a cizince s povoleným
dlouhodobým nebo trvalým pobytem v Evropské unii, kteří tranzitují do 12 hodin
přes Českou republiku, nebo cestují do nebo z České republiky na dobu nepřesahující
12 hodin; cizinci jsou oprávněni do České republiky cestovat pouze z důvodů
uvedených v bodě II.2,
c) pro akreditované členy diplomatických misí v České republice včetně soukromých
služebních osob, držitele služebních pasů vydaných Českou republikou a držitele
diplomatických pasů cestujících do nebo z České republiky za služebním účelem a
úředníky mezinárodních organizací registrovaných u Ministerstva zahraničních věcí,
pokud jejich pobyt na nebo mimo území nepřekročí 72 hodin,
d) pro osoby mladší 5 let,
e) profesionální sportovce a členy státní reprezentace České republiky nebo ostatních
zemí, včetně osob nezbytných pro konání sportovní akce povolené výjimkou
Ministerstva zdravotnictví, kterým je umožněna individuální tréninková činnost nebo
účast na hromadné akci, pro kterou byly stanoveny závazné hygienickoprotiepidemické podmínky; pro tyto osoby neplatí pouze bod I.4 písm. d) a jsou
povinny se po vstupu na území České republiky ze země s vysokým nebo velmi
Str. 3 z 17
vysokým rizikem nákazy před zahájením uvedených činností na vlastní náklady
podrobit RT-PCR testu na přítomnost SARS-CoV-2 a disponovat negativním
f) pro přeshraniční pracovníky, žáky a studenty, kteří za účelem výkonu práce nebo
vzdělávání pravidelně alespoň jednou týdně oprávněně překračují státní hranici
s Českou republikou do nebo ze sousedního státu a pro cesty do nebo ze sousedního
státu za účelem výkonu práva péče o nezletilé dítě nebo styku s ním,
g) pro policisty vykonávající eskortní činnost nebo bezpečnostní doprovod letadel,
h) občany České republiky, občany Evropské unie a držitele platného dlouhodobého
víza, průkazu o povolení k dlouhodobému, přechodnému nebo trvalému pobytu
na území České republiky vydaných Českou republikou, kteří předloží písemné
lékařské potvrzení v anglickém jazyce, a to lékařem působícím v České republice
nebo v jiném členském státě Evropské unie o tom, že nemají klinické známky
onemocnění COVID-19, prokazatelně prodělali onemocnění COVID-19, absolvovali
podle platných mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví nebo opatření jiného
členského státu Evropské unie izolaci ve stanoveném rozsahu z důvodu pozitivního
výsledku RT- PCR testu a o tom, že od prvního pozitivního výsledku RT-PCR testu
neuplynulo více než 90 dní; potvrzení musí obsahovat razítko, identifikační údaje
lékaře a telefonické spojení; možný vzor potvrzení je zveřejněn na webových
stránkách Ministerstva zdravotnictví,
i) pro pracovníky servisu kritické infrastruktury, jejichž výkon činnosti je v zájmu České
republiky; pro tyto osoby neplatí pouze bod I.3 písm. d) a I.4 písm. d),
j) pro osoby, které jsou držiteli diplomatické nóty osvědčující doloženou absolvovanou
izolaci v důsledku onemocnění COVID-19 podle bodu III.6,
k) pro přeshraniční spolupráci v rámci zásahu složek integrovaného záchranného
systému;
6. krajským hygienickým stanicím, aby u osob, které oznámí vstup na území České republiky
podle bodu I.3. a I.4, buď rozhodly o nezbytných karanténních opatřeních, a pokud test
prokázal přítomnost SARS-CoV-2, rozhodly o izolaci podle § 64 písm. a) ve spojení s § 2
odst. 6 a 7 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, anebo u osob, které oznámí vstup na
území České republiky podle bodu I.3 a I.4, u kterých nebylo rozhodnuto o jiných
karanténních opatřeních a které do 10 dnů od vstupu na území České republiky
nepředložily výsledek RT-PCR testu podle bodu I.3 písm. d), resp. I.4 písm. d), postupovaly
podle příslušných ustanovení zákona o ochraně veřejného zdraví;
7. zákaz vstupu na území České republiky pro všechny občany třetích zemí, které nejsou
na seznamu zemí s nízkým rizikem výskytu COVID-19 dle bodu III.1 a pro občany třetích
zemí, kteří mají přechodný nebo trvalý pobyt v těchto třetích zemích; to neplatí:
a) pro cizince s povolením k dlouhodobému nebo trvalému pobytu v zemích s nízkým
rizikem nákazy onemocnění COVID-19 dle bodu III.1,
b) pro držitele platného dlouhodobého víza, průkazu o povolení k dlouhodobému,
přechodnému nebo trvalému pobytu na území České republiky vydaných Českou
republikou,
c) pro cizince, kterým bylo Českou republikou po 11. květnu 2020 vydáno krátkodobé
vízum, disponují-li písemným potvrzením podle bodu I.3 písm. b), resp. I.4 písm. b),
d) pro cizince s povoleným dlouhodobým nebo trvalým pobytem v Evropské unii,
e) pro rodinné příslušníky ve smyslu § 15a odst. 1 nebo § 15a odst. 2 písm. b) zákona
č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, občanů České republiky nebo občanů Evropské
unie s bydlištěm na území České republiky,
f) je-li vstup těchto cizinců v zájmu České republiky, pokud je důvod vstupu doložen
odpovídajícím dokumentem, disponují-li písemným potvrzením podle bodu I.3 písm. b),
resp. I.4 písm. b) nebo diplomatickou nótou dle bodu III.6,
Str. 4 z 17
g) pro pracovníky mezinárodní dopravy, pokud je důvod vstupu doložen odpovídajícím
dokumentem,
h) pro akreditované členy diplomatických misí v České republice včetně soukromých
služebních osob, držitele diplomatických pasů cestujících do České republiky
do 72 hodin za služebním účelem a úředníky mezinárodních organizací registrované
u Ministerstva zahraničních věcí,
i) v naléhavých mimořádných situacích (potřeba poskytnutí plánovaných zdravotních
služeb, plnění povinnosti uložené soudem, cesta na základě předvolání státního
orgánu, výkon soudního rozhodnutí, úřední jednání, nezbytná péče o blízké rodinné
příslušníky, kteří nejsou schopni se o sebe sami postarat, výkon práva péče o nezletilé
dítě nebo styk s ním, jiné humanitární situace), pokud je důvod vstupu doložen
odpovídajícím dokumentem, disponují-li písemným potvrzením podle bodu I.3 písm.
b), resp. I.4 písm. b),
j) pro cizince, který s občanem České republiky nebo s občanem Evropské unie
s přechodným pobytem nad 90 dnů nebo trvalým pobytem v České republice, který
v čestném prohlášení o partnerském vztahu přijal závazky uvedené v bodě I.8, má
prokazatelný trvalý partnerský vztah založený zejména na soužití ve společné
domácnosti a bylo mu za účelem umožnění vstupu na území České republiky podle
tohoto bodu vystaveno potvrzení Ministerstva zahraničních věcí, disponují-li písemným
potvrzením podle bodu I.3 písm. b), resp. I.4 písm. b) nebo diplomatickou nótou dle
bodu III.6,
k) pro přeshraniční spolupráci v rámci zásahu složek integrovaného záchranného
systému;
8. všem subjektům, které přijímají na území cizince za účelem ekonomické činnosti nebo
vzdělávacích aktivit, kteří vstoupili na území České republiky po 1. červenci 2020, zajistit
těmto cizincům:
a) ubytování po celou dobu jejich pobytu na území České republiky, včetně místa, kde
bude vykonáváno karanténní opatření v případě jeho nařízení orgánem ochrany
veřejného zdraví,
b) zdravotní péči nebo registrujícího poskytovatele zdravotních služeb po celou dobu
jejich pobytu na území České republiky,
c) úhradu zdravotní péče, není-li zajištěna jinak; to neplatí, jde-li o cizince s povolením
k dlouhodobému pobytu,
d) návrat zpět do země původu v případě ztráty účelu pobytu na území České republiky,
není-li zajištěn jinak; to neplatí, jde-li o cizince s povolením k dlouhodobému pobytu;
9. všem občanům třetích zemí předložit k žádosti o pobytové oprávnění za účelem výkonu
ekonomické činnosti nebo vzdělávacích aktivit, nejpozději před vyznačením víza
do cestovního dokladu, na příslušném zastupitelském úřadu České republiky doklad podle
§ 31 odst. 3 písm. b) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, který obsahuje závazky
subjektu dle bodu I.8;
10. nepřijímat žádosti o víza a přechodné a trvalé pobyty na zastupitelských úřadech České
republiky ve třetích zemích, s výjimkou žádostí o:
a) krátkodobá víza za účelem sezónního zaměstnání nebo za účelem zaměstnání, budeli cizinec zaměstnán v potravinářské výrobě, zdravotnictví nebo sociálních službách,
anebo krátkodobá víza za účelem zaměstnání, jsou-li podány na Ukrajině státními
příslušníky Ukrajiny, pokud nepřesáhnou maximální počet takových žádostí
stanovených Ministerstvem zahraničních věcí po projednání s Ministerstvem
b) krátkodobá víza pro vědecké, klíčové a vysoce kvalifikované pracovníky, pokud jsou
splněny podmínky uvedené v Programu klíčový a vědecký personál a Programu
vysoce kvalifikovaný zaměstnanec, a pracovníky servisu kritické infrastruktury,
c) krátkodobá víza z důvodu dle bodu I.7 písm. e) až j),
Str. 5 z 17
d) dlouhodobá víza za účelem sezónního zaměstnání,
e) mimořádná pracovní víza,
f) přechodný pobyt, jsou-li podány cizinci zařazenými do vládních Programů za účelem
dosažení ekonomického nebo jiného významného přínosu pro Českou republiku,
g) trvalý pobyt, jsou-li podány cizinci zařazenými do vládního programu dle usnesení
vlády ze dne 8. prosince 2014 č. 1014,
h) modrou kartu, povolení k dlouhodobému pobytu za účelem vědeckého výzkumu
a žádostí o oprávnění k pobytu nad 90 dnů manželů a nezletilých dětí vědeckých
pracovníků nebo žadatelů o modrou kartu,
i) dlouhodobá víza a povolení k dlouhodobému pobytu za účelem studia;
j) povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu za účelem společného soužití rodiny
na území a žádostí o dlouhodobé vízum za účelem rodinným, jde-li o manžele
a nezletilé děti cizince s povoleným dlouhodobým nebo trvalým pobytem na území
České republiky,
k) vydání dlouhodobého víza za účelem převzetí povolení k pobytu na území České
republiky,
l) dlouhodobá víza za účelem kulturním a sportovním,
m) oprávnění k pobytu, je-li vstup těchto cizinců v zájmu České republiky, pokud je zájem
České republiky doložen odpovídajícím dokumentem,
tyto výjimky platí pouze pro žádosti o víza a pobyty na zastupitelských úřadech České
republiky ve státech, jejichž opatření prováděná z důvodu pandemie onemocnění COVID19 přijímání takových žádostí umožňují; Ministerstvo zahraničních věcí zveřejní seznam
takových států způsobem umožňujícím dálkový přístup;
11. přerušit všechna řízení o žádostech o oprávnění k pobytu nad 90 dnů podaných
na zastupitelských úřadech České republiky s výjimkou řízení o žádostech podaných
na zastupitelských úřadech České republiky ve státech, jejichž opatření prováděná
z důvodu pandemie onemocnění COVID-19 umožňují provádění úkonů v rámci;
Ministerstvo zahraničních věcí zveřejní seznam takových států způsobem umožňujícím
dálkový přístup;
12. vyznačit na zastupitelských úřadech České republiky ve třetích zemích do cestovního
dokladu vízum pouze v případě žádostí, které lze podle bodu I.10 přijmout s výjimkou bodu
I.10. písm. i), kde se vyznačují pouze víza související s žádostmi o pobytová oprávnění
za účelem studia v akreditovaném studijním programu na vysoké škole nebo v rámci
programu „Zrychlená procedura udělování pobytových oprávnění pro cizince – zahraniční
studenty ze třetích zemí“; to platí i pro žádosti přijaté přede dnem účinnosti tohoto opatření;
13. všem osobám uvedeným v bodě I.2 až I.4, včetně osob uvedených v bodě I.5 písm. a), b),
c), e), h), i) a j) cestujících ze zemí uvedených v bodě I.2 až I.4, povinnost nosit respirátory
bez výdechového ventilu s klasifikací nejméně FFP2, KN95, N95, P2, DS, nebo alespoň
jednorázové zdravotnické obličejové masky, a to v situacích uvedených v bodě II.1 nebo
II.2, a to po dobu 10 dní po vstupu na území České republiky;
14. zaměstnavatelům a koncovým uživatelům pracovníků, na které dopadají povinnosti podle
bodu I.2, zamezit vstupu těchto osob na všechny provozovny a pracoviště daného
zaměstnavatele, pokud tyto osoby současně nepředloží zaměstnavateli nebo koncovému
uživateli, pro něhož vykonávají práci, písemné potvrzení podle bodu I.2 písm. b); stejná
povinnost platí i pro vzdělávací instituce ve vztahu ke studentům a vyučujícím;
15. zaměstnavatelům a koncovým uživatelům pracovníků, na které dopadají povinnosti podle
bodu I.3 písm. d) a I.4 písm. d), zamezit vstupu těchto osob na všechny provozovny
a pracoviště daného zaměstnavatele, pokud tyto osoby současně nepředloží
zaměstnavateli nebo koncovému uživateli, pro něhož vykonávají práci, negativní výsledek
RT-PCR testu na přítomnost SARS-CoV-2 z území České republiky, a to až po uplynutí
nejméně 5 dní od příjezdu na území České republiky, jde-li o osoby s povinností podle
bodu I.4 písm. d); stejná povinnost platí i pro vzdělávací instituce ve vztahu k dětem,
Str. 6 z 17
resp. jejich zákonným zástupcům, studentům a vyučujícím; mateřská škola či obdobná
instituce nesmí umožnit přítomnost dětí mladších 5 let, nejde-li o děti podle bodu I.5
písm. f), které se vrátily ze země s velmi vysokým rizikem nákazy, po dobu 5 dní od vstupu
na území České republiky; povinnost neplatí po absolvování izolace dle rozhodnutí
o izolaci nebo po předložení potvrzení orgánu ochrany veřejného zdraví o jiném
karanténním opatření;
16. osobám, na které dopadá bod I.14. a I.15, informovat zaměstnavatele a vzdělávací instituci
o cestách přesahujících 12 hodin do zemí se středním, vysokým a velmi vysokým rizikem
výskytu onemocnění COVID-19;
17. cizincům zajištěným podle § 27 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, nebo
podle zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů strpět provedení odběru biologického
vzorku za účelem zjištění přítomnosti onemocnění COVID-19 a poskytnout zdravotnickým
pracovníkům potřebnou součinnost při provedení tohoto odběru v odběrovém místě
poskytovatele zdravotních služeb nebo v zařízení pro zajištění cizinců;
18. mezinárodním dopravcům, kteří dopravují osoby ze země nebo její části, která není
na seznamu zemí nebo jejich částí s nízkým rizikem nákazy onemocnění COVID-19 podle
bodu III.1, neumožnit cestu cestujícím, na které dopadá povinnost vyplnit elektronický
Příjezdový formulář podle bodu I.2 až I.4, pokud nepředloží doklad o vyplnění
elektronického Příjezdového formuláře (oznámení) a dále neumožnit cestu, pokud
před započetím cesty nepředloží i písemné potvrzení podle bodu I.2 písm. b) – cestují-li ze
země se středním rizikem nákazy, I.3 písm. b) – cestují-li ze země s vysokým rizikem
nákazy, I.4 písm. b) – cestují-li ze země se velmi vysokým rizikem nákazy, nebo
diplomatickou nótu dle bodu III. 6;
19. řidičům v mezinárodní nákladní dopravě, kteří budou tranzitovat přes území České
republiky do Spolkové republiky Německo nebo přes území Spolkové republiky Německo,
předložit pro vstup na území České republiky písemné potvrzení akreditované laboratoře
o negativním výsledku antigenního nebo RT-PCR testu, který musí být proveden nejvýše
36 hodin před vstupem na území České republiky;
II. zakazuje
1. všem osobám podle bodu I.3, I.4 a I.5 písm. d), s výjimkou osob podle bodu I. 5 e) a i),
volný pohyb na území celé České republiky po dobu pobytu na území České republiky,
do doby výsledku RT-PCR testu na přítomnost SARS CoV-2 provedeného na území
České republiky nebo do doby ukončení karanténního opatření, s výjimkou:
a) cest nezbytně nutných k obstarávání základních životních potřeb, k zajištění péče
o děti, k zajištění péče o zvířata, využívání nezbytných finančních a poštovních služeb,
doplnění pohonných hmot,
b) cest do zdravotnických zařízení a zařízení sociálních služeb,
c) cest za účelem vyřízení neodkladných úředních záležitostí,
d) cest zpět do místa svého bydliště,
e) pohřbů;
2. pobyt cizinců na území České republiky, kteří nejsou na území České republiky oprávněni
vstoupit dle tohoto ochranného opatření Ministerstva zdravotnictví a kteří zároveň necestují
na území České republiky z důvodu cest do zaměstnání a k výkonu podnikatelské nebo
jiné obdobné činnosti, nezbytných cest za rodinou nebo osobami blízkými, zajištění péče
o děti nebo zvířata, nezbytných cest do zdravotnických zařízení a zařízení sociálních
služeb, včetně zajištění nezbytného doprovodu příbuzných a osob blízkých, cest za účelem
vyřízení neodkladných úředních nebo havarijních záležitostí, včetně zajištění nezbytného
doprovodu příbuzných a osob blízkých, účasti na pohřbu, cest za účelem účasti na
vzdělávání včetně praxí a na zkouškách, účasti na povoleném shromáždění, cest do místa
svého bydliště;
Str. 7 z 17
III. stanoví
1. že seznam zemí nebo jejich částí s nízkým, středním, vysokým a velmi vysokým rizikem
výskytu onemocnění COVID-19, je stanoven na základě kritérií uvedených v doporučení
Rady, která tvoří:
a) „čtrnáctidenní kumulativní míra hlášení případů COVID-19“, tj. celkový počet nově
hlášených případů onemocnění COVID-19 na 100 000 obyvatel za posledních 14 dnů
na regionální úrovni,
b) „míra pozitivity testů“, tj. procentní podíl pozitivních testů ze všech testů na onemocnění
COVID-19 provedených během posledního týdne a
c) „míra testování“, tj. počet testů na onemocnění COVID-19 na 100 000 obyvatel
provedených během posledního týdne; tato míra musí činit alespoň 300 na 100 000
obyvatel; přičemž
i) na seznamu zemí s nízkým rizikem výskytu onemocnění COVID-19 jsou vždy
uvedeny členské státy Evropské unie, které pro kritérium v bodě a) vykazují
hodnotu maximálně 25, pokud však zároveň pro kritérium uvedené v bodě b)
nevykazují hodnotu 4 % a vyšší a dále vybrané třetí země dle Přílohy I Doporučení
Rady EU 2020/912 ve znění jeho revizí;
ii) na seznamu zemí se středním rizikem výskytu onemocnění COVID-19 jsou
uvedeny členské státy Evropské unie, které pro kritérium v bodě a) vykazují
hodnotu nižší než 50, ale zároveň pro kritérium uvedené v bodě b) vykazují hodnotu
4 % a vyšší, nebo pro kritérium v bodě a) vykazují hodnoty v rozmezí od 25 do 150,
ale zároveň pro kritérium uvedené v bodě b) vykazují hodnotu 4 % a nižší;
iii) na seznamu zemí s vysokým rizikem výskytu onemocnění COVID-19 jsou uvedeny
členské státy Evropské unie, které pro kritérium v bodě a) vykazují hodnoty
v rozmezí od 50 do 150, ale zároveň pro kritérium uvedené v bodě b) vykazují
hodnotu 4 % a vyšší, nebo pro kritérium v bodě a) vykazují hodnoty v rozmezí
od 150 do 500;
iv) na seznamu zemí s velmi vysokým rizikem výskytu onemocnění COVID-19 jsou
uvedeny členské státy Evropské unie, které pro kritérium v bodě a) vykazují
hodnotu 500 a vyšší; mezi tyto země se řadí i ty třetí země, které nejsou uvedeny
na seznamu zemí s nízkým rizikem výskytu onemocnění COVID-19; mezi tyto země
se řadí i ty členské státy Evropské unie, ve kterých převažuje komunitní šíření
nových variant koronaviru SARS-CoV-2;
seznam zemí je zveřejněn formou sdělení uveřejněného na internetových stránkách
Ministerstva zdravotnictví;
2. že občanem třetí země, je cizinec vyjma občana Evropské unie a cizince ve smyslu § 1
odst. 3 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů;
3. že v případě změny subjektu, u kterého bude cizinec vykonávat ekonomickou činnost nebo
vzdělávací aktivitu, provedené v souladu s právními předpisy České republiky, nese
závazky uvedené v bodě I.8 poslední subjekt;
4. že elektronický Příjezdový formulář je dostupný na internetových stránkách
www.prijezdovyformular.cz; zpracovávanými osobními údaji nad rámec § 79 odst. 1
zákona č. 258/2000 Sb. jsou číslo cestovního dokladu, státní občanství, adresa
elektronické pošty a telefonní číslo;
5. že za členské státy Evropské unie se pro účely tohoto mimořádného opatření kromě
členských států Evropské unie považují dále Švýcarská konfederace, Norské království,
Islandská republika, Lichtenštejnské knížectví, Andorrské knížectví, Monacké knížectví,
Republika San Marino a Vatikánský městský stát;
6. že občané České republiky a jejich rodinní příslušníci podle bodu I.7 písm. b) nebo partneři
podle bodu I. 7 písm. j) cestují-li společně a dále osoby podle bodu I. 5 písm. i), na které
Str. 8 z 17
dopadá povinnost podle bodu I. 3 písm. b) nebo I.4 písm. b), mohou pro účely bodu I.18
před vstupem na území České republiky disponovat namísto písemného potvrzení podle
bodu I. 3 písm. b) nebo I.4 písm. b) diplomatickou nótou vydanou Ministerstvem
zahraničních věcí České republiky osvědčující nemožnost zajistit si provedení potřebného
testu v zemi odjezdu nebo osvědčující doloženou absolvovanou izolaci v důsledku
onemocnění COVID-19 v zemi odjezdu; osoby, kterým, byla vydána diplomatická nóta
z důvodu nemožnosti zajištění potřebného testu, jsou povinny se bezprostředně při vstupu
na území České republiky na vlastní náklady podrobit RT-PCR testu na přítomnost SARSCoV-2 a jsou povinny splnit ostatní povinnosti dopadající na osoby, které přicestovaly
ze zemí s velmi vysokým rizikem nákazy, nestanoví-li toto ochranné opatření jinak;
7. že pro účely toho ochranného opatření se pojmem „písemné potvrzení“ rozumí jak forma
listinná (originál nebo prostá kopie), tak elektronická, pokud je v něm uvedeno jméno,
příjmení a datum narození konkrétního adresáta; písemné potvrzení v elektronické podobě
není možné překládat ve formě SMS zprávy.
II.
S účinností ode dne 15. února 2021 od 00:00 hod. se ruší ochranné opatření Ministerstva
zdravotnictví č.j.. MZDR 20599/2020-53/MIN/KAN ze dne 3. února 2021.
III.
Toto ochranné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.
Odůvodnění:
Epidemie je zvýšený výskyt nemoci, který je geograficky a časově omezen. Při epidemii
infekčního onemocnění dochází zpravidla k prudkému nárůstu počtu onemocnění v čase, kdy
nemocnost dosahuje hodnot vyšších, než je běžná sporadická nemocnost. Hodnoty
nemocnosti, při kterých dochází již k epidemickému šíření (tzv. epidemický práh) jsou různé
a liší se podle nemoci. U některých nemocí hodnota epidemického prahu není přesně známa.
Hlavním kritériem, zda se jedná o epidemii či nikoli, je pak vzájemná epidemická souvislost
jednotlivých případů nemoci. Rychlost šíření nemoci v populaci je závislá na původci nákazy,
inkubační době nemoci a zejména na cestách přenosu. Mezi nejzávažnější epidemie
z pohledu dopadu a zátěže v populaci jsou epidemie způsobené mezilidským šířením.
Nejvyšší nemocnosti v populaci je dosahováno při šíření respirační cestou, pomocí kapének
obsahujících infekční agens, které se dostávají do okolí nemocného při mluvení, dýchání,
kašlání a kýchání. Každá epidemie infekčního onemocnění je epidemickým procesem
skládajícím se ze tří základních článků: zdroj nákazy, cesta přenosu a vnímavý jedinec.
V souvislosti s probíhající pandemií onemocnění COVID-19 a přijatými opatřeními k odvracení
jejích bezprostředních dopadů na zdraví obyvatel České republiky se ukazuje, že mezi
nejdůležitější nástroje, jak ovlivnit vzniklou epidemii a zastavit její nekontrolovatelné šíření, je
ovlivnit tyto jednotlivé články epidemického procesu. Zdroj nákazy lze izolovat a léčit, cestu
přenosu přerušit a vnímavého jedince chránit, například karanténními opatřeními
či očkováním, které v souvislosti s pandemií onemocnění COVID-19 však není zatím široce
k dispozici.
Při epidemickém šíření infekčního onemocnění hrozí riziko, že bez přijetí ochranných
Str. 9 z 17
či mimořádných opatření dojde k nekontrolovatelnému šíření infekce v populaci s možností
vyčerpání kapacit zdravotnického systému vzhledem k možnostem izolace a léčby
a v důsledku se zásadním dopadem do zdraví populace. Mezi nejvíce nebezpečné patří
paralelní šíření, kdy jeden nemocný současně nakazí více než jednoho člověka a dochází tak
k masivnímu šíření infekce v populaci.
Mezi klíčová opatření patří možnost účinného přerušení šíření nákazy mezi jednotlivci a v celé
populaci (omezení shlukování, omezená poskytování vybraných služeb, používání
ochranných a dezinfekčních prostředků).
Hlavním cílem opatření je přerušit souvislý epidemický proces a zastavit epidemii
v co nejkratším čase a za co nejmenších ztrát lidských životů, za současné minimalizace
negativních dopadů do ekonomiky (avšak s ohledem na primární cíl – zastavení epidemie).
Toho lze dosáhnout omezením pohybu osob, omezením konání hromadných akcí, omezením
provozování epidemiologicky závažných činností, používáním přiměřených osobních
ochranných prostředků a zvýšenou dezinfekcí.
Opatření je společně s dalšími platnými opatřeními zaměřeno tak, aby byla zajištěna širší škála
specifických opatření zohledňující i předběžnou opatrnost v souvislosti s dalším šířením
onemocnění COVID-19.
Cílem vydávaných opatření je omezit vybrané činnosti nebo služby, kdy je toto omezení
důležité zejména v případech mezilidsky přenosných infekčních onemocnění, jako je právě
COVID-19. Při závažné infekci, která se přenáší cestou kontaminovaných kapének (aerosolu),
je třeba předcházet koncentraci lidí zejména v uzavřeném prostoru, za případného stanovení
dalších podmínek jejich setrvávání v takovém místě. Je proto potřebné použít nástroje,
jak regulovat provoz v takových místech.
Cílem tohoto opatření je provést kroky nezbytné k dalšímu zpomalení šíření nemoci COVID19, dále zplošťovat křivku počtu osob nakažených koronavirem SARS-CoV-2, který způsobuje
respirační onemocnění COVID-19, v České republice, a tím předejít přetížení až zhroucení
zdravotního systému tak, jak k tomu došlo či dochází v zemích, v nichž nebyla včas přijata
odpovídající opatření (tj. v čínském Wu-chanu, v Itálii, Španělsku, Francii, Portugalsku, Velké
Británii nebo některých částech USA, zejména New Yorku, v Jižní Americe atd.).
Jak Evropská komise uvádí ve svém sdělení ze dne 19. 1. 20211
, dokud počty nakažených
porostou a do doby, než rozsah proočkování zvrátí příliv pandemie, bude nezbytné vytrvat
v ostražitosti, nadále dodržovat opatření proti šíření nákazy a provádět hygienické kontroly.
Evropská komise tedy vyzývá členské státy k bezodkladné reakci, aby došlo k omezení rizika
potencionálně agresivnější třetí vlny epidemie, jež by se vyznačovala novými a nakažlivějšími
variantami viru, které se již v Evropě vyskytují. V tuto chvíli neexistují vědecké poznatky o tom,
zda nové varianty viru způsobují vážnější zdravotní problémy, ale je vědecky potvrzeno,
že jsou o 50-70% více infekční, což znamená jednodušší a rychlejší přenos způsobující další
tlak na již přetížené zdravotní systémy.
1 Sdělení Komise Evropskému Parlamentu, Evropské Radě a Radě: Jednotně proti COVID-19
(https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-united-front-beat-COVID-19_en.pdf)
Str. 10 z 17
Evropské středisko pro prevenci a kontrolu (ECDC) nemocí ve svém hodnocení rizik ze dne
21. 1. 20212 poté shrnuje, že z důvodu nových variant viru je riziko komunitního přenosu v EU
velmi vysoké, což může vést k náhlému nárůstu počtu nakažených, vyšší míře hospitalizace
a vyšší míře úmrtnosti u všech věkových skupin, zejména u starší populace. ECDC tedy vyzívá
k přijetí opatření, která omezí tlak na zdravotní systémy.
Zploštění křivky počtu osob nakažených koronavirem SARS-CoV-2 má za cíl při současném
stavu poznání docílit tří zcela zásadních pozitivních efektů:
Zabránit přeplnění kapacity nemocnic. To má umožnit jak zachování nezbytné zdravotní
péče ve vztahu k pacientům, kteří nejsou nakaženi koronavirem SARS-CoV-2, tak
ve vztahu k pacientům s onemocněním COVID-19, kteří potřebují hospitalizaci. Cílem je
zachovat úmrtnost v co nejmenším rozsahu. Závažný stav vyžadující hospitalizaci se
přitom dle Státního zdravotního ústavu, vycházejícího z dat a analýz Evropského střediska
pro prevenci a kontrolu nemocí, může objevit u více než 30 % infikovaných, z toho v širším
průměru přinejmenším téměř 2,5 % infikovaných (ale spíše podstatně více) připadá
na pacienty v kritickém stavu. Nekontrolované šíření epidemie přitom může v krátkém
horizontu několika měsíců zasáhnout až vyšší desítky procent populace.
Zabránit explozivnímu rozšíření onemocnění COVID-19, při němž by ve zvýšené míře
docházelo (a) k šíření agresivnějších typů koronaviru SARS-CoV-2 a (b) k vyšším
koncentracím koronaviru SARS-CoV-2 v těle. Vyšší koncentrace koronaviru SARS-CoV-2
v těle a přítomnost jeho agresivnějších typů přitom při zohlednění současných vědeckých
poznatků vede k většímu rozsahu zdravotních komplikací nakažených osob a k vyšší
smrtnosti.
Snížit smrtnost a četnost těžkých průběhů infekce, protože postupem doby budou vzrůstat
znalosti o chování koronaviru SARS-CoV-2 a o metodách léčby infekce a zmírnění jejích
následků. Nakonec by mělo dojít k vyvinutí léků nebo vakcín. Je přitom obecně známo,
že již nyní dochází k experimentálním pokusům léčby různými typy antivirotik (např.
remdesivir nebo hydroxychlorochin), a že v některých případech taková léčba vykazuje
určité výsledky. Vakcinace v ČR byla zahájena na přelomu roku 2020 a 2021.
Pokud by nebyla realizována žádná mimořádná opatření, nelze s ohledem na shora uvedené
skutečnosti důvodně vyloučit, že by celkový počet nakažených v ČR mohl dosáhnout milionů
osob, přičemž u statisíců osob by nemoc mohla vyžadovat hospitalizaci (kdy nezanedbatelný
počet hospitalizovaných může dle stávajících poznatků vyžadovat náročnou intenzivní péči).
Z důvodu nákazy by tak mohly desítky tisíc osob, čemuž se v rámci navrhovaných dobře
cílených opatření může předejít. Takové počty by zdravotnický systém ČR (a ostatně ani
zdravotnický systém žádného jiného státu) nezvládl, a to i vzhledem k počtu lůžek intenzivní
péče pro dospělé pacienty (tedy na ARO a JIP) a počtu ventilátorů pro dospělé, z kterýchžto
kapacit je navíc část obsazená pacienty s jinými onemocněními, a pro koronavirové pacienty
jich tak lze stále vyčlenit pouze část. Při překročení dostupného počtu lůžek intenzivní péče
a plicních ventilátorů by se začal dramaticky zvyšovat počet obětí, který by v případě
explozivního šíření infekce i při značně konzervativních odhadech mohl dosáhnout řádu stovek
tisíc obyvatel ČR, přičemž by se nejednalo pouze o seniory.
Obdobná opatření, jaká jsou přijata v České republice, byla a jsou přijímána i vládami jiných
států. Je nutné zdůraznit, že některé země z počátku zvolily méně přísné kroky a opatření.
Postupem času se ovšem ukázalo, že takováto méně přísná opatření prakticky téměř nikde
nefungují, a že dopad na obyvatelstvo je v takových případech horší než okamžité zavedení
relativně přísnějších opatření, ke kterému došlo v České republice. Nejenže totiž počáteční
2 https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-risk-related-to-spread-of-newSARS-CoV-2-variants-EU-EEA-first-update.pdf
Str. 11 z 17
mírnější přístup vedl k explozivnímu rozšíření nemoci COVID-19 (viz příklady Švédska,
Nizozemska, Španělska, Itálie, Velké Británie a USA), popř. dokonce k mutaci tohoto viru (ve
Velké Británii, Jihoafrické republice a Brazílii), a ke ztrátám na životech prozatím v řádu tisíců
až desetitisíců v jednotlivých zemích, ale nakonec vede ke stejně přísným, nebo ještě
přísnějším opatřením, než byla zvolena v České republice.
Rozdílný přístup jednotlivých vlád je způsoben zejména tím, že o koronaviru SARS-CoV-2,
jeho přesných vlastnostech a charakteristikách, jakož i o detailech jeho šíření a přenosu nebyly
k datu vyhlášení jednotlivých opatření a ani dosud nejsou dostatečné informace. Různá
opatření vlád jednotlivých zemí jsou činěna v dobré víře a se zohledněním všech dostupných
informací. V průběhu pandemie nicméně prakticky všechny země západní civilizace dotčené
šířením onemocnění COVID-19 postupně přistoupily ke stejným krokům jako Česká republika
(tj. k vyhlášení nouzového stavu, k omezení pohybu a vstupu cizinců, k omezením
maloobchodních prodejů atd.), i když v detailech se mohou přístupy jednotlivých zemí
odlišovat.
Míra nejistoty a vyšší míra rizika související s epidemií COVID-19 je způsobena i tím, že se vir
postupně vyvíjí a mutuje, což mění jeho vlastnosti. Genetická informace koronavirů je totiž
ve srovnání s jinými viry poměrně proměnlivá, což je jedním z důvodů selekcí různých variant
viru. Zároveň se dynamicky mění rovněž poznatky o koronaviru SARS-CoV-2 a jeho
vlastnostech.
Dostupné empirické údaje nicméně i tak dokládají, že nerestriktivní přístup vede k výrazně
závažnějším nepříznivým následkům než přijetí omezení. Možné náhlé uvolnění přijatých
opatření by mohlo mít nedozírné následky a v krajním případě vést až k úplnému zmaření
příznivých výsledků.
Zavlečením nemoci COVID-19 se rozumí jakýkoli import případů COVID-19 na území České
republiky. Je třeba vnímat, že ke kontrole počtu importovaných případů dochází díky
v podstatě celosvětovému omezení mobility a záměrnému snižování možností mobility v rámci
EU snad všemi členskými státy.
Během tzv. první a druhé vlny si členské státy Evropské unie postupně navzájem zavedly
zdravotní a hraniční kontroly pro vstup na svá území, které omezovaly vstup pouze
pro vybrané kategorie osob. V rámci první vlny znovuzavedení kontrol na vnitřních hranicích
notifikovalo 18 členských států Schengenského prostoru (z celkových 26) s tím, že řada
dalších členských států Evropské unie a Schengenského prostoru zavedla další omezující
opatření pro vstup. Z důvodu epidemie COVID-19 několik členských států i nadále uplatňuje
kontroly na vnitřnich hranicích (Belgie, Rakousko, Maďarsko, Dánsko, Finsko, a Norsko)
a dochází k posilování tzv. příhraničních kontrol či kontrol na území. Z důvodu omezení
dopadu na ekonomiky a volný pohyb cestujících s nezbytnou funkcí či potřebou během druhé
vlny pandemie, přijala Rada dne 13. 10. 2020 své doporučení3
, ve kterém se shodla na
společné koordinaci. Z důvodu trvajícího exponenciálního šíření COVID-19, zejména jeho
nových variant, se dne 21. 1. 2021 Evropská rada na svém jednání shodla na zřísnění totoho
doporučení, které bylo následně projednáno a schváleno Radou EU. V rámci revidovaného
doporučení je kladen důraz na neomezení mobility osob cestujících z nízkorizikových
regionů/zemí (zelené), ve kterých je míra incidence 25 a nižší (100 000 obyvatel / 14 dní)
a zároveň pozitivita testů pod 4 % (celkový počet testů / týden). V případě dalších
3 DOPORUČENÍ RADY (EU) 2020/1475 ze dne 13. října 2020 o koordinovaném přístupu k omezení volného
pohybu v reakci na pandemii COVID-19 (https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020H1475&from=CS)
Str. 12 z 17
regionů/zemí, které doporučení dělí na oranžové (středněrizikové), červené (rizikové) a tmavě
červené (vysocerizikové), je dána členským státům flexibilita při přijímání národních
epidemiologických opatření, avšak vždy by měl být dodržen princip proporcionality (tj. méně
přísná opatření pro země s nižším rizikem nákazy) a nediskriminace (stejná pravidla
pro občany i cizince). Z možných opatření je kladen důraz na karanténu a testování před
či po vstupu, ve snaze předejít znovuzavedení hranic či plošnému zákazu dopravy. V případě
vysoce rizikových zemí se doporučeje aplikovat pravidlo testu před odjezdem a kranténu jako
obecné pravidlo. Dále je doporučeno odrazovat od jiných než nezbytných cest, zejména
z a do rizikových a vysoce rizikových zemí. Doporučení necestovat, není-li to nezbytně nutné,
má dlouhodobě na svém webu zveřejněno i Ministerstvo zahraničních věcí ČR.
Epidemiologické požadavky související s cestováním stanovené v tomto ochranném opatření
vycházejí z Doporučení. Upozorňuje se však na možné přísné podmínky pro nástup do letadla,
které uplatňují samotné letecké společnosti bez ohledu na národní pravidla. Pravidla se rovněž
velmi dynamicky mění, a to jak pravidla leteckých společností, tak pravidla jednotlivých států,
důrazně se proto cestujícím doporučuje si průběžně ověřovat podmínky pro cestu
a zaregistrovat se v systému MZV DROZD, přes který jsou zasílány zásadní změny např. pro
návrat do ČR. V případě uvíznutí v některé destinaci je třeba kontaktovat místně příslušný
zastupitelský úřad ČR. Všechny tyto možné problémy pouze jednoznačně podporují obecné
doporučení necestovat, není-li to nezbytné.
V bodě III.1., který obsahuje shodná kritéria jako Doporučení Rady (viz výše), Česká republika
plně přebírá mechanismus hodnocení zelených, oranžových, červených a tmavě červených
zemí.
Stanovení seznamu zemí s nízkým rizikem bylo učiněno plně v souladu s bodem 8, 10, 12
a 13 Doporučení Rady a ke každotýdenní aktualizaci dochází na základě údajů dodávaných
Evropským střediskem pro prevenci a kontrol nemocí (ECDC). Při stanovení seznamu zemí
s nízkým rizikem je nezbytné stanovit určitou hranici a není možné, aby za země s nízkým
rizikem byly označeny pouze země s horší nebo srovnatelnou epidemiologickou situací
na území České republiky. Tímto výkladem by pak v extrémním případě mohlo dojít k situaci,
kdy by země, která má nejhorší epidemiologickou situaci na světe, musela umožnit volný vstup
osobám cestujícím ze všech zemí bez omezení. To by zajisté nebyla ta správná cesta
k zamezení šíření epidemie. Oranžové, červené a tmavě červené země jsou takto barevně
označeny právě z důvodu naplnění objektivních kritérií díky nedobré epidemiologické situaci a
je třeba k nim přistupovat jednotně. Pouze skutečnost, že tyto země mohou mít nižší hodnoty
než ČR, z nich nedělá země zelené a neznamená to, že neexistuje při cestách z či do těchto
zemí riziko dalšího importu nákazy.
Shrnuto, v kontextu doporučení Rady k unijní koordinaci je navržen mechanismus
pro zařazování zemí/regionů na seznam zemí s nízkým, středním, vysokým a velmi vysokým
rizikem výskytu onemocnění COVID-19 tak, aby odpovídal společné koordinaci na úrovni EU
a vytvořil prostředí pro prevenci šíření nákazy.
K povinnosti podrobit se testu na vlastní náklady se uvádí, že toto ochranné opatření
představuje mimo jiné omezení volného pohybu osob ve smyslu Doporučení Rady. Jedná se
tedy o snahu omezit volný pohyb osob, a proto je stanovena povinnost úhrady testu na vlastní
náklady. Účelem je ve své podstatě odradit osoby od zbytného cestování. V případě hrazení
testu z veřejného pojištění by povinnost podrobit se takovému testu nepředstavovala téměř
žádné omezení. Omezení volného pohybu osob vychází z již zmiňovaného Doporučení Rady.
Doporučení Rady v bodu 17 stanoví: „Členské státy, které považují za nutné zavést omezení
volného pohybu na základě svých vlastních rozhodovacích procesů, by mohly vyžadovat, aby
osoby cestující z oblasti klasifikované jinak než jako „zelená“ podle bodu 10 a) podstoupily
Str. 13 z 17
karanténu / domácí izolaci; a/nebo b) před cestou či po příjezdu podstoupily test na infekci
COVID-19.“ Česká republika se v případě zemí, které nejsou na seznamu zemí s nízkým
rizikem, rozhodla využít možnosti dané Doporučením Rady, a to na základě zákonné
pravomoci Ministerstva zdravotnictví, která je mu svěřena ustanovením § 68 odst. 1 zákona
č. 258/2000 Sb. Na základě této pravomoci je Ministerstvo zdravotnictví, v případě osob, které
pobývaly v rizikových zemích, oprávněno zavést karanténu, která by spočívala v téměř
absolutní nemožnosti opustit místo svého bydliště, přičemž ani toto velmi striktní opatření by
nevybočilo z rámce Doporučení Rady. Česká republika se však rozhodla pro mírnější opatření
a Ministerstvo zdravotnictví proto stanovilo výjimky z omezení volného pohybu osob v bodě II.
Dle ochranného opatření je stanovena povinnost nosit ochranné prostředky dýchacích cest –
ale alespoň v podobě tzv. jednorázových roušek (nikoli tedy šály, nákrčníky, látkové roušky
vlastní výroby), pouze v situacích podle bodu II. a po dobu 10 dní. Správný název roušky je
zdravotnická obličejová maska. Povinnost nosit roušky je tedy stanovena např. v případě cest
do zaměstnání a pohybu v rámci výkonu zaměstnání, cest do zdravotnických zařízení apod.
Není stanovena povinnost nosit ochranu dýchacích cest například v místě svého bydliště.
Opatření je nezbytné vykládat dle jeho účelu, kterým je zamezení přenosu onemocnění
COVID-19. Proto je nezbytné, aby osoby dle bodu I.2. až I.4, případně další v opatření
uvedené osoby, které mají omezen volný pohyb na území dle bodu II., nosily roušku v rozsahu
inkubační doby v případech, kdy se pohybují mezi ostatními osobami. Na všechny osoby
v České republice se zároveň vztahuje i mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví
stanovující obecnou povinnost nošení ochranných prostředků dýchacích cest (aktuálně
mimořádné opatření ze dne 30. listopadu 2020, č. j. MZDR 15757/2020-42/MIN/KAN).
Ochranné opatření ve světle mimořádného opatření č. j. MZDR 15757/2020-42/MIN/KAN
nepředstavuje neúměrně tvrdší pravidla. K důvodům uložení povinnost nosit ochranné
prostředky dýchacích cest je odkazováno na podrobné odůvodnění příslušného mimořádného
opatření, protože v tomto ochranném opatření se nejedná o významná specifika vyžadující
další odlišné odůvodnění. Rouška chrání okolí před přenosem infekce. Není určena
pro ochranu nositele, nepatří mezi osobní ochranné prostředky. Problém roušek spočívá
v nedostatečné těsnicí linii, kdy vzduch vniká pod masku kolem nosu a tváří. Tím je
znehodnocena někdy dobrá filtrační účinnost použitého materiálu (použito z dokumentu viz
dále). Při stanovení klasifikace bylo vycházeno například z dokumentu Výzkumného ústavu
bezpečnosti práce, v. v. i. „Informace o ochraně dýchadel“. Podle tohoto dokumentu
„Respirátory (filtrační polomasky proti částicím) pro ochranu dýchacích orgánů (dále též „FFR“
– z angl. Filtering facepiece respirators), které se někdy nazývají respirátory, podléhají po
celém světě různým regulačním normám. Tyto normy specifikují určité požadované fyzikální
vlastnosti a výkonové charakteristiky, aby respirátory mohly splňovat shodu s konkrétní
normou. Během pandemických nebo mimořádných situací státní zdravotní autority často
odkazují na tyto normy při vydávání doporučení pro respirátory, přičemž například uvádějí, že
určitá část populace by měla používat respirátor „N95, FFP2 nebo ekvivalentní“. Účelem
tohoto dokumentu je pouze objasnit některé klíčové podobnosti mezi těmito doporučeními,
konkrétně následujícími výkonnostními standardy FFR: • N95 (USA NIOSH-42CFR84) • FFP2
(Evropa EN 149-2001) • KN95 (Čína GB2626-2006) • P2 (Austrálie / Nový Zéland AS / NZA
1716: 2012) • Korea 1. třída (Korea KMOEL - 2017-64) • DS (Japan JMHLW-Notification 214,
2018) Na základě tohoto srovnání je rozumné považovat čínský KN95, AS / NZ P2, korejský
1. třídy a Japonský DS FFR za „ekvivalentní“ s respirátory US NIOSH N95 a evropskými
respirátory FFP2 pro filtrování částic, které nejsou na bázi oleje,…“.
Co se týče postupného uvolňování vstupu osob ze třetích zemí, plošný zákaz se stanovenými
výjimkami přestal platit na konci června 2020. Na základě společných diskusí bylo dne
Str. 14 z 17
30. 6. 2020 přijato doporučení Rady4
, které shrnuje podmínky pro zařazení dané třetí země na
tzv. společný zelený seznam a zárověn předkládá prvotní seznam třetích zemí, se kterými
může od 1. 7. 2020 dojít k postunému uvolnění na vstupu do EU. Tento seznam je flexibilní a
měl by být brán jako maximum. Pokud členský stát vyhodnotí, že nejsou splněna všechna
kritéria v případě národního kontextu, může se rozhodnout pro nezařezaní dané třetí země
na národní seznam. Národní seznam by zároveň neměl být širší než než seznam třetích zemí
odsouhlasený Radou. Vyhodnocování a revize společného EU seznamu probíhá
ve 14 denních intervalech. Z důvodu zhoršení epidemiologické situace bylo ze seznamu
odebráno již několik třetích zemí – Alžírsko, Černá Hora, Gruzie, Kanada, Maroko, Japonsko,
Srbsko a Tunisko. Opatření pro účely cestování ze třetích zemí, které nejsou
na tzv. společném zeleném seznamu, zůstává obdobné jako před červnem 2020, tzn. vstup
by měl být povolen pouze v rámci stanovených výjimek: zdravotničtí pracovníci, zdravotničtí
výzkumní pracovníci a pracovníci v oblasti péče o seniory; příhraniční pracovníci; sezónní
pracovníci v zemědělství; pracovníci v dopravě; diplomati, zaměstnanci mezinárodních
organizací a osoby pozvané mezinárodními organizacemi, jejichž fyzická přítomnost je
vyžadována pro řádné fungování těchto organizací, příslušníci ozbrojených sil, pracovníci
poskytující humanitární pomoc a pracovníci civilní ochrany při výkonu svých funkcí; tranzitní
cestující; osoby cestující z naléhavých rodinných důvodů; námořníci; osoby, které potřebují
mezinárodní ochranu nebo u nichž existuje jiný humanitární důvod; státní příslušníci třetích
zemí cestující za účelem studia; vysoce kvalifikovaní pracovníci ze třetích zemí, pokud je jejich
zaměstnání nezbytné z ekonomického hlediska a pracovní činnost nelze odložit nebo
vykonávat v zahraničí. Dle návrhu revize doporučení se nově doporučuje stanovit povinnost
PCR testu před cestou při cestách ze zemí mimo EU a zavedení dalších opatření, zejména u
třetích zemí, které nejsou vyhodnoceny jako nízkorizikové nebo ve kterých se vyskytla nějaká
z nových variant viru. Novou podmínkou pro zařazení třetích zemí na unijní bezpečný seznam
je incidence 25 (14 dní / 100 000 obyvatel) a zároveň pozitivita testů pod 4 % (celkový počet
testů / týden). Počet testů by měl poté přesahovat hodnotu 300 (počet testů / 100 000 obyvatel
/ týden). Vedle epidemiologických kritérií by hodnocení mělo hledět i na další poznatky,
zejména celkové zvládání epidemiologické situace třetí zemí či reciprocitu.
V návaznosti na volání členských států po lepší specifikaci jednotlivých kategorií představila
Evropská komise dne 28. října 2020 svá vodítka (COM(2020) 686 final)5
, která rozpracovávají
jednotlivé kategorie výjimek pro cesty z třetích zemí, včetně doporučení prokazování těchto
účelů. V případě studijních účelů dochází ke specifikaci odkazem na směrnici 2016/801
o studentech a výzkumnících. Kategorie osob nespadajících po působnost této směrnice jsou
uvedeny jako možné, tj. na zvážení jednotlivých členských států – to se týká i kategorie
přípravných kurzů pro studium na vysoké škole, které Česká republika v souladu
s doporučením omezuje. Ochranné opatření v tomto ohledu rovněž reaguje na krizová
opatření vlády vyhlášená během nouzového stavu omezující podstatně volný pohyb,
shromažďování na území ČR a pro školy obecně zavádějící distanční výuku, případně na
ochranná a mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví nebo jiná opatření krajských
hygienických stanic. Zaveden je mechanismus pro umožnění nezbytných návštěv
nesezdaných párů, které spolu mají trvalý partnerský vztah, a to jak pro ty s vízovou povinností
(včetně obnovení nabírání žádostí o krátkodobá víza), tak pro ty bezvízové.
4 DOPORUČENÍ RADY (EU) 2020/1144 ze dne 30. července 2020, kterým se mění doporučení Rady (EU)
2020/912 o dočasném omezení cest do EU, jež nejsou nezbytně nutné, a o možném zrušení tohoto omezení
(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020H0912&from=ES)
5 https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/policies/european-agendasecurity/20201028_com-2020-686-commission-communication_en.pdf
Str. 15 z 17
Vstup ze třetích zemí je umožněn tak, aby byl v maximální míře v souladu s koordinací
na úrovni EU. Česká republika postupně uvolnila cestování z bezpečných zemí,
kdy na národním seznamu jsou v tuto chvíli Austrálie, Nový Zéland, Jižní Korea a Thajsko.
Zároveň došlo k rozšíření vyjímek pro cesty osob z třetích zemí, které nejsou na seznamu
zemí s nízkým rizikem výskytu onemocnění COVID-19. Např. od 24. srpna 2020 došlo
k uvolnění podávání žádostí o krátkodobá víza za účelem zaměstnání pro státní příslušníky
Ukrajiny, a to z důvodu ekonomického zájmu České republiky.
Vzhledem k nezanedbatelnému počtu cizinců ze třetích zemí, kteří do České republiky
přicestovali v rozporu s podmínkami danými ochranným opatřením a kteří byli zajištěni Policií
České republiky, je třeba tyto cizince před umístěním do zařízení pro zajištění cizinců nebo
bezprostředně po umístění do zařízení, před jejich propuštěním po prvotním zadržení nebo
pro účely dobrovolného návratu podrobit PCR testu na přítomnost onemocnění COVID 19.
Cílem je zamezit šíření infekce v České republice mezi běžnou populací, mezi cizinci
zajištěnými v zařízení nebo mezi osobami na cestě do domovské země.
Zaveden je také jednotný způsob hlášení pobytu déle než 12 hodin v posledních 14 dnech
na území států, které nejsou na seznamu zemí s nízkým rizikem výskytu onemocnění COVID19, a to formou vyplnění elektronického příjezdového formuláře, který je nezbytné vyplnit
před příjezdem do České republiky. Informace prostřednictvím elektronického formuláře
obdrží krajské hygienické stanice.
V souvislosti s koncem přechodného období – zjednodušeně řečeno BREXITem – se
od 1. 1. 2021 na občany Spojeného království Velké Británie a Severního Irska pohlíží jako na
občany EU, vztahuje-li se na ně část druhá Dohody o vystoupení Spojeného království Velké
Británie a Severního Irska z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii,
tedy jsou-li držiteli potvrzení o přechodném pobytu nebo povolení k trvalému pobytu vydaného
Českou republikou nebo jejich ekvivalentů vydaných jiným členským státem Evropské unie.
Na rodinné příslušníky občanů Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, na které
se vztahuje část druhá Dohody o vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního
Irska z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii, se pohlíží jako na
rodinné příslušníky občanů Evropské unie ve smyslu § 15a odst. 1 nebo § 15a odst. 2 písm.
b) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zpřísněná cestovatelská opatření jsou rovněž reakcí na současnou epidemiologickou situaci,
kdy prosinci 2020 byla ve Velké Británii zjištěna nová mutace koronaviru SARS-CoV-2
označená SARS-CoV-2 VOC 202012/01. Udává se, že tato „britská varianta“ se oproti té
současně dominující šíří rychleji, je tedy více virulentní. Mimo to se ve světě objevila i často
zmiňovaná další varianta viru SARS-CoV-2 zjištěná v Jižní Africe s označením 501Y.V2.
Fylogenetická analýza ukázala, že i přesto, že mají SARS-CoV-2 VOC 202012/01 z Velké
Británie a 501Y.V2 z Jižní Afriky mutaci v N501Y, jde o různé varianty viru. Obecně se udává,
že evoluční tlak vede k takovým mutacím, které zvyšují afinitu k receptoru nebo usnadňují
vstup viru do cílové lidské buňky. U britské i jihoafrické varianty viru SARS-CoV-2 se uvádí,
že jsou přenosnější, tedy rychleji se šíří v populaci než současná nejrozšířenější varianta viru
SARS-CoV-2. Tomuto snazšímu šíření je proto třeba zabraňovat. Více informací k mutacím
např. zde: https://www.mc-praha.cz/mcp/britska-mutace-viru-sars-cov-2/.
Pro snazší orientaci je zde uveden přehled těch základních cestovatelských
a epidemiologických pravidel (výjimky nejsou v přehledu zohledněny):
Str. 16 z 17
Kdy jít do práce a kdy se testovat po příjezdu ze zahraničí?
Pravidla platná od 15. 2. 2021
Platí pro občany ČR, občany EU i občany třetích zemí
Důležité je, z jaké země přicestujete, seznam zemí vydává Ministerstvo zdravotnictví ČR:
https://www.mzcr.cz/category/uredni-deska/rozhodnuti-ministerstva-zdravotnictvi/aktualnimimoradna-a-ochranna-opatreni-ke-covid-19/
Přijíždíte do ČR ze země s nízkým rizikem nákazy, nevztahují se na Vás zvláštní povinnosti
pro vstup do ČR. Jsou však povoleny jen nezbytné cesty.
Přijíždíte do ČR ze země se středním rizikem nákazy, musíte vyplnit příjezdový formulář a
před cestou si u akreditované laboratoře nechat udělat buď antigenní test (nejvýše 24 hodin
před cestou) nebo RT-PCR test (nejvýše 72 hodin před cestou). Testu v ČR se již
nepodrobujete.
Přijíždíte do ČR ze země s vysokým rizikem nákazy, musíte vyplnit příjezdový formulář a
před cestou si u akreditované laboratoře nechat udělat buď antigenní test (nejvýše 24 hodin
před cestou) nebo RT-PCR test (nejvýše 72 hodin před cestou). Po příjezdu do ČR se podrobit
do 5 dnů RT-PCR testu v ČR. Do té doby musíte dodržovat samoizolaci (tj. máte omezený
volný pohyb a nemůžete do zaměstnání).
Přijíždíte do ČR ze země s velmi vysokým rizikem nákazy, musíte vyplnit příjezdový
formulář a před cestou si u akreditované laboratoře nechat udělat RT-PCR test (nejvýše 72
hodin před cestou). Po příjezdu do ČR se podrobit nejdříve po 5 dnech RT-PCR testu v ČR.
Do té doby musíte dodržovat samoizolaci (tj. máte omezený volný pohyb a nemůžete do
Na pracoviště smíte vstoupit, prokážete-li se zaměstnavateli:
- písemným potvrzením akreditované laboratoře o výsledku testu provedeného před
příjezdem – příjezd ze země se středním rizikem nákazy
- negativním výsledkem RT-PCR testu provedeného v ČR – příjezd ze země s vysokým
rizikem nákazy
- negativním výsledem RT-PCR testu provedeného v ČR nejdříve po 5 dnech od vstupu na
území ČR – příjezd ze země s velmi vysokým rizikem nákazy
Tyto povinnosti nelze nahradit dobrovolnou izolací či karanténou.
Pozor: uvedené platí i pro děti, žáky a studenty při návratu do školy.
Před Vaší cestou do zemí se středním, vysokým a velmi vysokým rizikem jste povinni o
tom informovat svého zaměstnavatele nebo školu.
Zaměstnavatelům a školám se doporučuje přijmout interní pravidla za účelem dodržování
těchto povinností.
Str. 17 z 17
Po příjezdu ze zemí se středním, vysokým a velmi vysokým rizikem platí, že po dobu 10
dnů od vstupu na území ČR musíte nosit respirátor nebo jednorázovou zdravotnickou
roušku (šály, šátky, nebo domácí šité roušky nejsou povoleny)!
doc. MUDr. Jan Blatný, Ph.D., v.r.
ministr zdravotnictví
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select
?