mzv.cz (MZv ČR)
Auto Moto  |  05.02.2021 16:53:26

Rozběhne se automobilové srdce Kanady znovu na elektřinu?


Nástup elektromobility vnímá Kanada jako velkou příležitost, jak pomoci svému tradičně silnému autoprůmyslu k jeho transformaci a zvýšení konkurenceschopnosti, stejně jako možnost naskočit na vlnu nových technologií a produktů. To sebou nese příležitosti jak v Kanadě, tak pro nové partnery a investory ze světa.

Byť nejde v České republice o příliš známou informaci, automobilový průmysl je nejdůležitějším průmyslovým odvětvím v Kanadě, přímo zaměstnávajícím přibližně 130 000 lidí a exportujícím 90% své produkce (v hodnotě 80 miliard kanadských dolarů a 13% celkového kanadského exportu), především do Spojených států. I přes pokles výroby aut za posledních dvacet let o třetinu na necelé dva milióny vozů ročně je Kanada, respektive provincie Ontario, 12. největším výrobcem automobilů na světě, s továrnami pěti velkých společností (GM, Stellantis, Ford, Honda, Toyota) a se sídlem největšího výrobce dílů v Severní Americe (Magna), který má své továrny i v České republice. Rostoucí konkurence a technologický vývoj představují pro Ontario jak náročnou výzvu, tak zároveň i příležitost, ve které provincie může využít svou průmyslovou tradici i rozsáhlou výzkumnou základnu k proměně odvětví a transformaci jeho části na výrobu elektrických vozů. Trvalou výhodou samozřejmě zůstává blízkost a přístup na americký trh.

Dosud byl podíl elektroaut na výrobě v Kanadě zanedbatelný, hluboko pod průměrem TOP 15 zemí s největší výrobou automobilů. S podporu kanadské federální vlády i vlády Ontaria má ale automobilový průmysl projít výraznou změnou, která jej opět dostane mezi země na čele pomyslného peletonu.

Už na podzim roku 2020 se dohodla společnost Ford na investici ve výši zhruba 2 miliard dolarů do vybudování nové továrny na elektrické vozy v ontarijském Oakville, což znamená dosud největší investici do výroby elektroaut v Kanadě. Ford navíc získal příslib veřejné podpory více než půl miliardy dolarů, založený především na předpokladu vytvoření nových pracovních míst a technologií. Z továrny v Oakville na předměstí Toronta by se měla stát největší severoamerické továrna na elektroauta, jež bude od roku 2025 vyrábět pět různých modelů. Ještě na konci roku se k Fordu přidala společnost FiatChrysler (Stellantis) s oznámením o investici ve výši 1,3 miliardy dolarů do spuštění produkce buď hybridu nebo elektroauta v kanadském Windsoru, ležícím naproti americkému centru autoprůmyslu, Detroitu. Aby dobrých zpráv pro ontarijský automobilový sektor nebylo málo, na začátku roku 2021 následovala společnost GM s oznámením o plánované investici 1 miliardy dolarů do výroby stále více poptávaného typu auta, malého elektrického trucku v ontarijském Ingersollu (kde by měl výrobu od roku 2022 zajistit spin-off GM BrightDrop). Spolu s dalšími investicemi se tak Kanadě podařilo získat příslib téměř 6 miliard dolarů investic do automobilového průmyslu, a to v průběhu nejhorší hospodářské krize v moderní historii.

V neposlední řadě pak v lednu 2021 kanadská Automotive Parts Manufacturers Association zveřejnila svůj plán na spouštění nového programu nového vůbec prvního kanadského elektroauta, Arrow, a otevřela přihlášky pro subdodavatele.

Ontario má několik výhod, které z něj dělají jednoho z lídrů v odvětví. Kromě silné tradice průmyslu Ontariu vcelku nahrává také další tradiční výhoda Kanady, dostupné suroviny. Země má k dispozici nerostné zdroje pro to, aby se stala také jedním z lídrů ve výrobě elektrických baterií pro automobilový průmysl – disponuje lithiem, kobaltem i všemi dalšími potřebnými surovinami. Stále větší zájem přitahuje výzkumný potenciál kanadských univerzit, svá R&D centra v Kanadě zřídil mimo jiné Ford, GM či Uber, rychlým tempem přibývá také technologických startupů, zvláště v oblasti autonomního řízení. V průmyslu už jsou etablované technologické společnosti typu BlackBerry, jejichž technologie jsou součástí většiny moderních vozů. Celý automobilový ekosystém je nastavený tak, že v těsné geografické blízkosti propojuje průmyslovou výrobu a továrny s technologickými společnostmi a výzkumnými centry.

V kombinaci s vládní podporou, která reaguje na předpokládaný trend růstu poptávky po elektrických vozidlech, se vytváří zajímavý prostor pro rozvoj celého sektoru v Kanadě, zvláště v době stále rostoucí globální konkurence. To sebou nese také příležitosti pro subdodavatele, partnery a investory, včetně evropských a českých společností, které skrze Kanadu mohou získat i přístup na americký trh, kam většina kanadské produkce směřuje.

 

David Müller, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Torontu


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688