Patria (Patria Finance)
Investice  |  02.02.2021 15:41:15

Na globální obchod s potravinami dopadá krize kontejnerů

Potraviny se hromadí, ale na špatných místech, protože přepravci přepravují prázdné kontejnery. Celosvětová konkurence o ocelové žebrované kontejnery způsobuje, že Thajsko nemůže dodávat rýži, Kanada je zavalená hráškem a Indie nemůže vyložit svoji horu cukru. Přeprava prázdných boxů zpět do Číny je teď tak výnosná, že dokonce i někteří američtí přepravci sójových bobů musí bojovat o kontejnery, aby mohli zásobit lačné asijské kupce.

"Lidé nedostávají své zboží tam, kam potřebují," řekl Steve Kranig, ředitel logistiky společnosti IM-EX Global, spedice, která řeší náklady jako rýži, banány a knedlíky z Asie do USA. „Jeden z mých zákazníků přepravuje každý týden 8 až 10 kontejnerů s rýží z Thajska do Los Angeles. Ale teď může přepravovat pouze 2 až 3 kontejnery týdně.“

Klíčovým problémem je, že Čína, která se zotavila z Covid-19 rychleji, oživila svou exportní ekonomiku a platí obrovské prémie za kontejnery. Tím je mnohem výnosnější posílat je prázdné zpět než je znovu naplňovat.

Jsou tu náznaky, že stoupající ceny za přepravu zvyšují náklady na některé potraviny. Ceny bílého cukru vzrostly minulý měsíc na tříleté maximum a zpoždění v dodávkách potravinářských sójových bobů z USA by pro spotřebitele v Asii mohlo znamenat vyšší náklady na tofu a sójové mléko, uvedl Eric Wenberg, výkonný ředitel Speciality Soya and Grains Alliance.

Náklady na jídlo

Není zcela neobvyklé, že se po cestě zpět přepravují prázdné kontejnery, ale dopravci se je obvykle snaží naplnit, aby měli zisk z přepravních poplatků v obou směrech. Údaje Freightos však ukazují, že náklady na přepravu zboží z Číny do USA jsou téměř 10krát vyšší než při opačné cestě, což vede k tomu, že zaoceánské lodě upřednostňují prázdné boxy, než aby je plnily.

V přístavu Los Angeles, který je největším přístavem pro nákladní kontejnery v USA, cestují tři z každých čtyř boxů zpět do Asie prázdné ve srovnání s běžným 50% poměrem, uvedl výkonný ředitel Gene Seroka. Ve Vancouveru zůstávají kontejnery v prostranství pro skladování.

Terminály zkrátily čas pro přepravu naplněných boxů na lodě ze tří dnů na pouhých sedm hodin, uvedl Jordan Atkins, viceprezident skupiny WTC. "Není možné dosáhnout takového objemu, jaký máme tady ve Vancouveru, abychom mohli přepravovat kontejnery v takto těsných oknech," řekl Atkins. "Luštěniny obecně mají problém dostat se na lodě.“ Kanada je druhým největším světovým producentem luštěnin.

Indie, druhý největší výrobce cukru na světě, v lednu vyvezla pouze 70 000 tun, což je méně než pětina objemu dodaného o rok dříve, uvedl Ravi Gupta, prezident společnosti Shree Renuka Sugars. A Vietnam, největší výrobce kávových zrn robusta používaných k výrobě instantních nápojů a espressa, má také problém s vývozem. Dodávky klesly v listopadu a prosinci o více než 20 %, uvedl Le Tien Hung, předseda Simexco Dak Lak, vietnamského vývozce číslo 2. Někteří kupci potravin z celého světa čekají, zatímco jiní nákupy úplně zastavili, říkají obchodníci.

Nedostatek všeho

"Takhle to je od prosince," řekl Kranig ze společnosti IM-EX Global. "Budeme mít nejen nedostatek jídla, ale také nedostatek všeho. Nebyl bych překvapený, kdyby se náklady na dopravu u některých dopravců v přepravní sezóně 2021–2022 oproti předchozím letům zdvojnásobily.“

Pokud se tato předpověď potvrdí, mohla by se část těchto vysokých cen za přepravu přenést na Severoameričany a Evropany, jakmile jich bude většina očkovaná a začnou opět chodit do kaváren, restaurací a kanceláří.

Kontejnerová krize přichází právě ve chvíli, kdy se američtí přepravci snaží podpořit vývoz všeho, od sójových bobů přes obilná jídla do Asie. Čína využívá americké plodiny, aby nakrmila stáda prasat, která se zotavují ze smrtelné prasečí choroby rychleji, než většina očekávala. Situace je tak zoufalá, že někteří kupující ruší smlouvy a volí metoduy hromadné přepravy, nejběžnější pro krmné produkty, anebo oddalují nákupy, aby se vyhnuli vysokým nákladům na přepravu.

"Víme, že někteří z největších a nejdůslednějších odběratelů kontejnerů na sójové boby v Asii v průběhu let se nyní rozhodli koupit hromadné zásoby," řekl Doug Grennan, viceprezident pro vybrané světové obiloviny a olejniny ze společnosti Scoular, který je jedním z největších amerických přepravců zemědělského zboží v kontejnerech. "A určitě, stejně jako ostatní, jsme měli také zrušené rezervace."

Přesto je globální nárůst cen potravin nepravděpodobný. Pouze malé procento zrn a olejnatých semen se obchoduje v kontejnerech, uvedl Arnaud Petit, výkonný ředitel Mezinárodní rady pro obiloviny v Londýně, přičemž zbytek tvoří právě hromadný náklad. Není také jasné, kolik z rostoucích nákladů na dopravu se bude moci přenést na spotřebitele, vzhledem k hospodářskému zpomalení způsobenému koronavirem.

Zrušené přepravy

Společnost Hapag-Lloyd loni řekla zákazníkům, že pozastavuje zámořské kontejnerové přepravy severoamerických zemědělských produktů, aby přemístila prázdné kontejnery zpět do Asie. Nico Hecker, ředitel globální logistiky kontejnerů v německé námořní přepravě, v listopadu uvedl, že po jednom z největších poklesů v historii zaznamenali největší nárůst poptávky po 40 stopových kontejnerech.

Pandemie také změnila toky chlazených kontejnerů. V Číně se v přístavech hromadí boxy, protože pracovníci musí dodržovat přísné postupy testování na Covid a dezinfekci masa a mořských produktů poté, co byl z šíření viru obviněn dovoz zmražených potravin. V Ta-lienu je tolik chladicích kontejnerů, že v přístavu docházejí napájecí zástrčky, aby mohly zůstat zapnuté.

Vzhledem k tomu, že se dovoz zpomaluje, velkoobchodní ceny vepřového masa v Číně, která je předním světovým spotřebitelem, vyskočily na nejvyšší hodnoty od září. To přimělo vládu ke zvýšení prodeje státních zásob vepřového masa, aby uspokojila vzkvétající poptávku před svátkem lunárního Nového roku.

Nedostatek pracovních sil v důsledku šíření koronaviru zpomaluje operace v přístavech a zhoršuje nedostatek kontejnerů. Stávky v Argentině také posílily poptávku po amerických zemědělských produktech putujících do Asie, což dále zvyšuje konkurenci po boxech.

"Je to tak trochu dokonalá bouře," řekl Grennan. „V Asii máte zadrženou poptávku po zemědělských produktech, a zároveň máte v USA docela významnou poptávku po spotřebním zboží. Když k tomu přidáte některé pracovní problémy, tak právě to vytváří nedostatek, který vidíte.“

Zdroj: Bloomberg

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688