Obnovení spolupráce ruské VSMPO-Avisma a amerického Boeingu
Obnovení spolupráce ruské VSMPO-Avisma a amerického Boeingu
27.01.2021 / 11:29 | Aktualizováno: 27.01.2021 / 11:51
Po loňském Covidem vyvolanému ukončení odběru titanových polotovarů koncernem Boeing se tato firma vrátila a uzavřela novou dlouhodobou smlouvu o odběru titanových polotovarů a titanového koncentrátu s uralskou firmou VSMPO-Avisma.
Uralská firma VSMPO-Avisma oznámila, že uzavřela novou dlouhodobou smlouvu na dodávku titanových profilů a titanového koncentrátu pro firmu Boeing a její subdodavatele. Tyto jsou z velké části dále zpracovávány v nedaleké průmyslové zóně Titanová dolina (u Věrchnej Saldy), kde společná rusko-americká firma Ural Boeing Manufacturing vyrábí z profilů již hotové díly pro stavbu letadel Boeing Dreamliner 787, 777, 767 a 737. D. Osipov, generální ředitel VSMPO-Avisma po podpisu smlouvy dodal, že spolupráce obou firem úspěšně pokračuje už třetí desítku let. VSMPO-Avisma je nejvýznamnějším světovým producentem titanových profilů a titanového koncentrátu pro letecký průmysl.
Firma VSMPO-Avisma se dostala do velkých finančních problémů, když na jaře loňského roku vypověděla firma Boeing dlouhodobou smlouvu a přestala odebírat jejich výrobky z důvodu silného omezení letecké přepravy kvůli pandemii Covidu-19 a tím pozastaveného zájmu leteckých přepravců o nová letadla. Podobně další významný producent dopravních letadel – brazilský Embraer - výrazně omezil odběr titanových dílů. Jedině evropský Airbus své odběry omezil minimálně. Vzniklé finanční problémy firmy vedly v průběhu necelého roku k několikeré výměně generálních ředitelů s různými koncepcemi udržení firmy v chodu. Nakonec se zřejmě podařilo prosadit veřejně zvažovanou variantu, že zahraničními firmami nasmlouvaný, ale neodebraný objem produkce odkoupí stát do státních hmotných rezerv. Vzhledem k celkovým covidovým dotacím do celé ruské ekonomiky se jednalo o velmi malou částku. Firma tak mohla pokračovat v provozu sice s výrazným, ale jen omezením objemu produkce. Nyní může pokračovat jen navýšením produkce bez nutnosti celkového obnovování provozu.
Pro české firmy se jeví hodnou velké pozornosti skutečnost, že přes v současné době ohlášené nové, ještě nakažlivější mutace viru, Boeing už zahajuje kroky k obnovení produkce svých letadel. Zřejmě už vidí „světlo na konci tunelu“. Rovněž je VSMPO-Avisma příkladem úspěšné podpory strategické firmy (i když soukromé) státem.
Autor: M. Vlastník, ekonomický konzul, GK Jekatěrinburg
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz