ŠKODA ENYAQ iV a OCTAVIA na jedné lince
Zatímco ostatní elektromobily postavené na platformě MEB vznikají v koncernu Volkswagen v samostatných pro ně určených továrnách, ŠKODA AUTO se u svého prvního elektromobilu na této platformě rozhodla vydat cestou takzvané paralelní výroby. Cílem totiž bylo dosáhnout co největší flexibility ve výrobě a docílit efektivního vytížení výrobních linek.
ŠKODA AUTO zahajuje v hlavním závodě v Mladé Boleslavi sériovou výrobu modelu ENYAQ iV.
Aleš Bureš
vedoucí Plánování výroby vozu
Pružně reagovat
Na lince modelu OCTAVIA jsou Mladoboleslavští na flexibilitu zvyklí. Vyrábí se tu také část produkce modelu KAROQ a dříve tu mimo jiné vznikal RAPID, který na rozdíl od typu OCTAVIA stál na vlastní platformě, nikoli koncernové MQB. „Přesto byla integrace pro automobilku ŠKODA výzvou. Skloubit co nejvhodněji výrobu MEB a MQB vozů vyžadovalo precizní nasazení zejména od našich plánovacích útvarů, ale i všech ostatních v rámci firmy,“ popisuje Aleš Bureš.
Aby bylo možno zajistit paralelní výrobu modelů na bázi platformy MEB a MQB na stejné výrobní lince, investovala ŠKODA AUTO v hlavním závodě v Mladé Boleslavi do nezbytné přestavby 32 milionů eur.
„ENYAQ iV je prvním sériovým modelem značky ŠKODA, který byl od začátku koncipován jako čistě bateriový vůz. Tím klade zcela jiné požadavky na výrobní procesy a sled výrobních operací než modely se spalovacím motorem,“ zdůrazňuje obtížnost úkolu Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za výrobu a logistiku.
Michael Oeljeklaus
člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za výrobu a logistiku
Podle něj umožní zvolené řešení pružně reagovat na poptávku po vozech. „Dává nám to možnost vyrábět v našem hlavním závodě zcela flexibilně mezi 250 a 350 vozy ENYAQ iV denně. Jsme tak připravení reagovat bez prodlení na tržní poptávku a současně zajistíme plné vytížení linky za všech okolností,“ dodává Michael Oeljeklaus
Mimo jiné byly provedeny úpravy v oblasti statiky budovy, dopravníkové techniky a finální montáže.
Baterie a head-up displeje
I když je flexibilita na lince modelu OCTAVIA vlastně zažitou záležitostí, vyžádala si paralelní výroba MQB a MEB modelů významné úpravy. Celková investice do nich dosáhla 32 milionů eur a změny probíhaly od loňského léta. I přes letošní komplikace způsobené pandemií nemoci covid-19 se pak podařilo přestavbu linky dokončit podle plánu.
„Největší změny jsme provedli přímo na montáži, kde je rozdíl výroby mezi spalovacími a elektrickými vozy nejvíce rozpoznatelný. Zde jsme si museli poradit s novými specifickými MEB díly, které souvisejí s elektromobilem, a dále s celkovou větší hmotností celého e-vozu,“ říká Aleš Bureš. Došlo k přidání taktů na montážní lince a k úpravám v úseku zástavby podvozku, vznikla také nová pracoviště pro zástavbu baterie.
V budoucnu zde bude vedle modelových řad OCTAVIA a KAROQ vyrábět plně flexibilně až 350 vozů řady ENYAQ iV denně.
Nové jsou například technologie pro manipulaci s těžkými bateriemi, zajímavostí je i nové stanoviště pro úpravu head-up displejů. ENYAQ iV totiž přináší jako první model značky ŠKODA nový typ head-up displeje s výrazně větší projekční plochou a prvky rozšířené reality, toto řešení je tedy z výrobního hlediska náročnější než tradiční head-up displej.
Drobné změny se dotkly i statiky samotné výrobní haly. „Provedli jsme drobné úpravy některých nosníků, kompletně jsme však museli prověřit statické rezervy budovy,“ popisuje úkony Aleš Bureš. Velkou pozornost věnovala automobilka při přestavbě i bezpečnosti, zejména v oblasti manipulace s bateriemi. ŠKODA AUTO také zavedla rozsáhlá protipožární opatření a nainstalovala například kamery s termovizí, které neustále kontrolují teplotu ve výrobní hale a spustí alarm, pokud dojde k odchylce.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře