Ikony v novém kabátě: božsky vzdušná ŠKODA FELICIA
Model ŠKODA FELICIA je v představách designéra Martina Leprince kabriolet pro veselý a bezstarostný život. Moderní vizi dalšího z legendárních vozů automobilky ŠKODA představuje nový díl seriálu Ikony v novém kabátě.
Venku je už sice chladno, ale slunce naznačuje, že čas užít si krásný kabriolet může přijít doslova kdykoli. Ano, někdy je potřeba s trochou sebezapření překonat nepřízeň živlů, ale i v tom krása kabrioletů tkví. Propojení řidiče, auta a jejich okolí je dokonalé. A právě o co nejtěsnější propojení těchto tří elementů se ve své studii novodobé verze kabrioletu ŠKODA FELICIA snaží francouzský designér Martin Leprince ze ŠKODA Design.
Karoserie bez hranic
Když Martin ve ŠKODA Muzeu usedá do nádherného tyrkysového exempláře původního modelu FELICIA, kochá se především detaily, osahává si různé prvky historického vozu. „Rád se dotýkám materiálu,“ přiznává se. To z něj dělá ideálního designéra interiérů, což je pozice, kde dnes ve ŠKODA AUTO působí. Jeho zapálení pro interiéry je na jeho studii opravdu vidět. Kabriolet FELICIA si vybral právě kvůli interiéru.
„Zvolit si kabriolet bylo pro mě důležité, protože u takového auta vidíte exteriér i interiér zároveň. Lidé si sice auta kupují kvůli exteriéru, ale pak většinu času vidí jeho vnitřek, u kabrioletu je obojí krásně propojené,“ říká Martin. Z hlediska propojení tu sáhl k neobvyklému a na první pohled možná trochu nepraktickému detailu: je jím „plovoucí“ čelní sklo, které se vznáší v prostoru pár centimetrů nad karoserií a je zahnuté i dovnitř do interiéru, kde tvoří přístrojový štít i displej infotainmentu. Mezi vnějškem a vnitřkem vozu díky tomuto prvku neexistují hranice. K propojení obou světů v jeden přispívá i čalounění, které přechází až k panelům karoserie.
ŠKODA FELICIA
Jeden z nejkrásnějších československých kabrioletů byl vyráběn v závodě v Kvasinách v letech 1959–1965. Vzhledem i technikou vycházela FELICIA z tehdejšího modelu OCTAVIA. Vyrobeno bylo necelých 15 000 kusů tohoto dodnes posledního sériového kabrioletu značky ŠKODA.
Bohe Vita
„To auto nazývám Bohe Vita, protože ve mně evokuje bohémský život, jakousi českou variaci na dolce vita,“ vypráví Martin. U originálu se inspiroval především jeho elegantními liniemi a proporcemi. Kabina pro cestující je umístěna mezi koly tak, jako tomu bylo u originálu, odpovídá i dlouhý zadní převis a délka kapoty. Jeho FELICIA ale není jen prostá retro studie. „Snažil jsem se použít aktuální čistý designový jazyk značky ŠKODA a udělat modernější a jedinečnější interpretaci tehdejšího modelu,“ říká Martin.
Coby odkaz na krásný kabriolet pak využil to, co nazývá „silnými prvky“. Patří k nim originálně provedené „ploutve“ na zádi, které z velké části tvoří zadní světlomety. Odkazem na historii je i plastické logo automobilky, které jako by tvořilo celý sloupek řízení – je to zároveň i určitý odkaz na Martinovo oblíbené sochařství.
Od skic k vizím
Při práci na studii začínal malými skicami. „V malém měřítku je možné si rychle udělat představu o základních proporcích, neztrácíte čas s detaily, jde především o hlavní linky, které vozu dodávají identitu,“ popisuje svůj styl práce. Po sérii drobných skic na papíře přechází ke kreslení na tabletu. „Když máte základní linky, můžete začít s detaily. Ale první silná vize je nesmírně důležitá,“ vysvětluje Martin Leprince. První skici mu zabraly půl dne, další čtyři pak ladil ostatní detaily.
Přiznává, že třeba myšlenka s oním zahnutým a plovoucím sklem mu dala hodně zabrat. „Studoval jsem skleněné sochy a na jejich fotografiích a obrazech jsem vymýšlel, jak nakreslit 3D skleněný objekt tak, aby byl celek pochopitelný a vypadal realisticky. To mi zabralo hezkých pár dnů práce,“ přibližuje autor.
Při konzultaci své studie se šéfy oddělení designu se pak snažil držet se své původní vize. „V designu platí, že musíte naslouchat, pochopit vizi ostatních, ale zároveň si ponechat tu svou vlastní,“ tvrdí Martin. U jeho osobité moderní vize kabrioletu ŠKODA FELICIA se mu to zajisté podařilo na výbornou.
Martin Leprince
Auta začal kreslit už v pěti letech a vlastně ho to nikdy nepustilo. Vystudoval školu designu v Paříži, po jejím dokončení se věnoval UX designu, ale nakonec mu učaroval design interiéru. „Vnímám ho jako místo, kde lidé žijí,“ říká. Ve ŠKODA AUTO pracuje od roku 2017, podílel se na studiích VISION X, VISION RS nebo VISION iV. Ve volném čase se rád věnuje ruční tvorbě, tvoří skulptury a modely.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ocelářská krize v Číně: Ceny železné rudy čelí prudkému oslabení
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Finanční gramotnost v digitální éře: Na co si dát pozor při používání online bankovnictví?
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Miren Memiševič, Skupina Klik
Lukáš Raška, Portu
Nejdéle se vydělává na nový byt v Praze. Potřeba je 14,4 ročních platů
Martin Steiner, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Pojištění schopnosti splácet jako rezervní kolo na dlouhé cestě jménem hypotéka
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select