Co vlastně víme (o investování)?
Pohled na ekonomiku, finance a investice se většinou odvíjí od nějakých zjednodušujících teorií a modelů toho, jak svět funguje. Nezřídka se nám ale svět podle těchto modelů odmítá chovat a i proto již nějakou dobu kvetou takzvané behaviorální finance. Ty velmi často poukazují na to, že lidé se většinou nechovají podle zjednodušujících předpokladů (tedy povětšinou efektivně - racionálně), ale jejich chování má do chladné racionality a optimalizace naopak daleko. Světlo světa nedávno spatřila nová studie, která ukazuje, jak moc „behaviorální“ může někdy být investování. A další nová studie ukazuje, že značně „behaviorální“ je i chování managementu firem. Podívejme se dnes na ně.
Pozice na obrazovce
„Attention Spillover in Asset Pricing“ se zabývá tím, na co všechno reagují ceny akcií. Konkrétně zkoumala, zda na ně nemá vliv, jak jsou jednotlivé akcie seřazeny na obrazovkách investičních platforem v Číně. A ukazuje se, že tenhle faktor, který samozřejmě nemá nic do činění s nějakým fundamentem, hraje nemalou roli. Autoři studie konkrétně tvrdí, že akcie, které na seznamech sousedí s tituly, které si vedly v posledních dvou týdnech mimořádně dobře, si vedou mimořádně dobře v týdnu následujícím.
Studie tvrdí, že tento efekt je v souladu s předchozími studiemi, podle kterých investoři mají tendenci více obchodovat po předchozích pozitivních zkušenostech s obchodováním. A ukazuje se, že tato tendence se přelévá na akcie, které na obrazovkách sousedí s tituly, které tuto pozitivní zkušenost generovaly. Mohli jsme například zaznamenat tvrzení, že akciím pomáhá to, jaký ticker – symbol má. Tahle nová studie v podstatě dál ukazuje, že síla toho, co přitahuje pozornost investorů a vede k nějaké akci, je skutečně nemalá. I když jde o věci, které fakticky nemají co dělat s tím, jaký je výhled dané firmy, její finanční síla a podobně.
Stačí pár návštěv
Autoři studie provedené opět na čínských firmách tvrdí, že čím více firmu navštěvují analytici (tj., skutečně chodí po továrnách a podobně), o to menší počet mimořádných položek firmy ve svých výkazech mají. Stejný efekt má počet otázek kladených během návštěvy. Studie tak dochází k celkovému závěru, že analytici představují efektivní nástroj monitoringu obchodovaných firem a jejich práce omezuje oportunistické chování čínského korporátního sektoru.
Alespoň zhruba pravda, nebo omyl?
Závěry této druhé studie asi nejsou ve srovnání s tou první tak překvapivé. Obojí ale pevně spadá do oné behaviorální oblasti, která přináší řadu realistických prvků do někdy poněkud idealistických teorií. Problém nastává ve chvíli, kdy počet těchto prvků dosahuje takového množství, že se teorie v podstatě stává nepoužitelnou. Což, zdá se mi, není zase taková výjimka. Kritika behaviorálních financí nepramení také většinou z toho, že by si něco vymýšlely, ale z toho, že jejich závěry nelze nějak zobecnit a prakticky použít.
Pak stojíme před problémem, jehož definice je připisována Keynesovi, ale prý za ní stojí filozof Carveth Read: Je lepší mít zhruba pravdu, než se úplně přesně mýlit. Mají tedy naše (ekonomické) teorie alespoň zhruba pravdu? Nebo tu je relevantnější Cimrmanova teorie poznání. Ta, jak známo, tvrdí, že základním pojmem poznání je omyl, zpočátku samozřejmě přesný. A my se propracováváme k vyvrácení tohoto omylu a tudíž k tomu, že nevíme nic.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz