Významný tuzemský
výrobce mechanických převodových skříní, akciová společnost
Praga,
podepsal smlouvu o servisu s významným
světovým producentem převodovek,
americkou
firmou Allison, která je součástí koncernu General Motors. "Tato dohoda, kterou ještě
musí schválit
americké státní orgány, nám umožní v budoucnu servis všech převodovek
ve zbraních používaných
armádami NATO. Zatím budeme poskytovat servis na převodovky
u modernizované verze tanku T-72," řekl našemu listu předseda představenstva
Praga
Holding, jehož součástí je také a. s.
Praga,
Jiří Hynek. Na českém trhu má Pragovka
pouze tři významné odběratele - společnosti
Daewoo Avia,
Škoda-Liaz a
Karosa. Aby
firma zvýšila svůj odbyt, snaží se proniknout také na zahraniční trhy. "Na
Ukrajině
vlastníme čtvrtinový podíl ve lvovském podniku LZGMP, přes který hodláme dodávat
převodovky do zemí bývalého Sovětského svazu," informoval Hynek. V současnosti v
této společnosti, jejíž
tržby by letos měly dosáhnout zhruba sto miliónů
korun, probíhá
montáž mechanických převodovek a vývoj automatických. "Do budoucna zde počítáme nejen
s montáží převodových skříní, ale také s jejich výrobou," uvedl Hynek.
Export Pragy,
který činí zhruba dvacet procent veškeré produkce, však nesměřuje pouze na východní
trhy, ale také do
Spojených států a západní
Evropy. V
roce 1996 vzniklo okolo Pragy
kapitálové uskupení
firem, ve kterých měla společnost již v minulosti akciový podíl.
Součástí holdingu jsou kromě a. s. Praga také Praga Strašnice,
Praga Louny, Praga
Čáslav, Techmometra Strašnice, Praga
Hrádek,
Kovo Cheb, LZGMP Lvov, Strojírny Praga
a Praga Petrol. "Hlavním
cílem tohoto uskupení je restrukturalizace výrob v jednotlivých
společnostech tak, aby případný výpadek v jedné firmě neohrozil další součásti holdingu,"
řekl Hynek. V této souvislosti nevyloučil v dlouhodobém horizontu ani přesun produkce
z vysočanského areálu Pragovky mimo hlavní město. "Jakmile je šance snížit výrobní
náklady, není důvod k tomuto kroku nepřistoupit," konstatoval Hynek. V následujících
letech se holding Praga hodlá více věnovat produkci finálních výrobků. Již nyní podnik
vyrábí například nákladní
automobil Praga UV 80. "Letos jsme odzkoušeli první prototypy
terénního motocyklu Praga. V příštím
roce chceme vyrobit ověřovací sérii sto kusů.
Pokud uspějeme, počítáme s roční produkcí okolo pěti set motocyklů," sdělil Hynek.
Celý holding v současnosti zaměstnává okolo tří a půl tisíce pracovníků. V loňském
roce dosáhly jeho
tržby zhruba 1,8
miliardy korun. Hospodaření by letos mělo skončit
mírným
ziskem. Tomáš Mrázek