Turecký cestovní ruch: Místo milionů několik set tisíc. V červnu pokles cca 95%
Turecké hospodářství závislé z cca 5% na příjmech z turismu se smiřuje se ztrátou většiny z 35 mld. USD, které do země minulý rok přivezli zahraniční turisté. Na rekordní „příval“ v podobě 51 mil. cestovatelů tak země musí zapomenout. Ofenzíva tureckých představitelů mající za cíl ztráty minimalizovat, ovoce prozatím nepřináší.
S cílem dopad na turistický sektor co nejvíce omezit, vláda přišla s celou řadou opatření jako např.: snížení daně na domácí lety z 18% na 1%, odpuštění daně z ubytování do listopadu 2020 či odložení platby podílu na výnosech souvisejících s pronájmem hotelů za duben, květen a červen o 6 měsíců. Souběžně pokračuje snaha vlády nabídnout co největší záruky spojené s certifikací hotelů odpovídajících všem potřebným zdravotním standardům, doplněná snahou vládních představitelů přesvědčit, zejména své evropské protějšky, o bezpečnosti pobytu v Turecku.
Dle posledních známých statistik dosáhl pokles v červnu přijíždějících cestovatelů do Turecka cca 95%, kdy místo více než 5 mil. turistů, jenž do země zavítali v červnu 2019, navštívilo Turecko v červnu 2020 pouze 213 768 cestovatelů. Z toho bylo 216 (!) Čechů. Doposud se turecké vládě nepodařilo přesvědčit unijní státy, aby zemi označili za „bezpečnou“, co se výskytu nemoci Covid19 týče. K důležitému pokroku ale došlo při vyjednávání s Ruskem. V Istanbulu tak 1. srpna přistál od března první let z Ruska a další do Ankary následoval téhož dne. Lety do Antalye, Dalamanu a Bodrumu začnou z Ruska přilétávat 10. srpna. Turecko tak doufá, že se mu podaří do konce roku přilákat co nejvíce ze 7 mil. (16% ze všech turistů) Rusů, kteří zemi navštívili v roce 2019.
V Turecku tak stále sílí hlasy hovořící o potřebě zacílit na domácí a tzv.: „kulturní turisty“. I zde jsou ovšem čísla víceméně negativní. V prvním čtvrtletí tohoto roku, kdy byla země de facto „Covidu prostá“, poklesly příjmy z domácí turistiky cca o 40%. To se stalo za situace, kdy ekonomika rostla o 4,5%. Zakladatel a ředitel turecké „Fest Travel Agency“, Faruk Pekin, ke kulturnímu turismu podotýká: „Objev Göbeklitepe podnítil vlnu entusiasmu. Nepodařilo se nám to ale dostatečně zpropagovat a nalákat tak turisty.“ Právě zacílení na turisty mířící za jedinečnými památkami nacházejícími se v Turecku, spíše než na ty toužícími ušetřit při pobytu v „all-inclusive“ hotelech poblíž Antalye, by mohlo být řešením, které by mohlo vézt z dlouhodobého hlediska k větší udržitelnosti tureckého turistického sektoru.
Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře;
Nazlı Altuntaş, obchodní oddělení Velvyslanectví ČR v Ankaře
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz