Brno: Odborníci z MUNI a Y Softu vtahují 3D tisk do školní výuky
Využít potenciál 3D tisku ke zvýšení kvality vzdělávacího procesu a přispět i k růstu pedagogických a didaktických kompetencí učitelů je cílem nového projektu podpořeného Technologickou agenturou ČR.
![](https://img.kurzy.cz/zpravy/obrazky/89/551989-brno-odbornici-z-muni-a-y-softu-vtahuji-3d-tisk-do-skolni-vyuky/3Dtisk_ilustracni-790x395-3928330807_w670h335.jpg)
Vedou ho odborníci z Pedagogické fakulty MU spolu s kolegy z Ústavu výpočetní techniky MU a firmou Y Soft, jedním z komerčních lídrů oboru. Spolu usilují o „evangelizaci vzdělávacího sektoru v Česku“ a větší využití potenciálu 3D tisku jako metody rozvoje výuky. Tříletý projekt z kategorie Éta propojuje odborníky technologické firmy a univerzity, kteří spojí síly k vytvoření dostupného kvalitního obsahu pro technologii 3D tisku a výuku na základních a středních školách.
Podle Martina Dosedly a Zdeňka Hodise z Pedagogické fakulty MU je do budoucna nutné s přítomností 3D tisku v každodenním pracovním životě počítat. „Začít využívat 3D tisk na základních školách je naše priorita. Chtěli bychom podpořit využití 3D tiskáren nejen v technické a informační výchově, ale například i v biologii, matematice, geografii či speciální pedagogice. Všude tam je potenciál pomoct zájmu žáků o nové technologie,“ přibližuje Hodis.
Data Y Softu ukazují, že dovednosti v oblasti 3D tisku vyžadují už dnes firmy napříč širokým spektrem průmyslových odvětví – v architektuře, výrobě, marketingu či designu, a tento trend poroste. Potřeba rychlejšího prototypování produktů a dodání zboží proto může být konkurenční výhodou. Například ve Spojených státech jsou dnes dovednosti v oblasti práce s 3D tiskem vyžadovány již u 10 procent nabízených inženýrských pozic.
„Jsme hrdí na to, že můžeme přispět k transformaci vzdělávání v České republice. 3D tisk nabízí obrovský pedagogický potenciál, který v současné době není využíván především kvůli nedostatku dostupných a kvalitních metodických materiálů. Chceme ukázat možnosti technologie ve specifických oblastech vytvořením nových učebních pomůcek, které přitom připravují učitelé pro učitele,“ říká Václav Muchna, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Y Soft.
Firma chce spolu s univerzitními experty vytvořit metodiku, jak aplikovat 3D tisk ve školách a jak jej efektivně zapojit do výuky. V první fázi společného projektu dojde k vývoji metodologie, následovat bude příprava samotných výukových lekcí v letech 2021 až 2023.
„Začlenění 3D technologií do výuky na školách umožní tvorbu zcela nových typů výukových pomůcek a přístupů a zvýší dostupnost výukových modelů pro žáky a studenty,“ uvedl Kamil Malinka z Ústavu výpočetní techniky MU.
Finálním výstupem projektu bude samotná metodika a dvanáct veřejně přístupných lekcí v online knihovně lekcí 3D tisku be3D Academy, které budou vytvořeny tak, aby reflektovaly aktuální potřeby škol. YSoft be3D Academy je dostupná k volnému prohlížení a využití (pro přístup k lekcím je jen nutná registrace) a už teď disponuje řadou plánů výuky 3D lekcí a modelových doporučení pro školní předměty z oblasti vědy, technologií, strojírenství, umění nebo matematiky.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.07.2024 Zbytek roku bude zajímavý jak na trzích, tak i v
19.07.2024 Malý háj: Ideální bydlení v nové čtvrti Prahy 10
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Nejhorší scénář pro pohonné hmoty? Kolik budeme platit v srpnu?
Pim Brands, Ronda Invest
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlato se opět vyhouplo přes úroveň 2 400 USD / Oz. Letní dovolenou neplánuje
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři