(Kurzy.cz)
Pololetní obrat české e-commerce se meziročně zvýšil o třetinu na 83 miliard korun, největší podíl patří prodejům elektroniky
Obrat české e-commerce se v letošním prvním pololetí meziročně zvýšil o 31 % na 83 miliard korun. Vyplývá to ze statistik největšího českého poskytovatele e-shopových řešení Shoptet, poměrově přepočtených dle jeho vlastního podílu na trhu. Mezi kategoriemi zboží se nejvíce dařilo elektronice s podílem 32 % na celkovém obratu. Největší meziroční nárůst online prodejů, zejména vlivem koronavirové pandemie, zaznamenala v prvním pololetí kategorie jídla a pití (o 120 %). Online platby kartou s podílem 32 % podle Shoptetu překonaly dobírku (31 %) a více než polovina objednávek (53 %) přišla z mobilních zařízení.
Podle odhadů společnosti Shoptet dosáhl český trh e-commerce za letošní první pololetí o téměř třetinu (31 %) vyššího obratu než za stejné období loni. Celkem tak činil zhruba 83 miliard korun. „Ve statistikách vycházíme z našeho zhruba polovičního podílu na trhu co do počtu e-shopů. Ten držíme díky přibližně 21 a půl tisícům e-shopů na naší platformě, které v letošním roce dosáhnou obratu zhruba 28 miliard korun. V první polovině roku jsme u nás registrovali pět tisíc nových internetových obchodů, což je dvojnásobek oproti stejnému období loni,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
První místo si drží elektronika
Největší podíl na celkovém obratu e-commerce si v prvním letošním půlroce tradičně drží elektronika, a to s 32 %. Po ní následují potřeby pro dům a zahradu (18 %) a oblečení spolu s dalším módním zbožím (13 %). Pětici nejsilnějších kategorií uzavírá auto-moto zboží (7 %) a sportovní vybavení (6 %). „Pokud bychom se však podívali na nejrychleji rostoucí kategorie, první příčka patří jídlu a pití s meziročním nárůstem sto dvacet procent. Za tím stojí především protiepidemická opatření, kvůli kterým Češi jídlo více nakupovali online. Týká se to i drogerie, jejíž meziroční obrat stoupl v prvním pololetí o šedesát procent,“ vysvětluje Miroslav Uďan.
Nárůst prodejů dezinfekce i šicích strojů
Ještě výraznější meziroční nárůsty obratů se týkají některých specifických podkategorií zboží, za kterými opět stojí koronavirová pandemie. Například u prodejů dezinfekce překonal letošní pololetní obrat o 3200 % ten loňský. U rukavic a ochranných pomůcek zase nárůst činil 2400 %. Výrazně více se oproti loňsku prodávaly také šicí stroje (nárůst 1900 %) nebo domácí pekárny (nárůst 800 %). „A přímo antibakteriální gely, po kterých byla během pandemie extrémní poptávka, zaznamenaly za první půlrok meziroční nárůst obratu o sedm set procent,“ dodává Miroslav Uďan.
Průměrný nákup o 241 korun dražší
Letošní průměrná objednávka přesáhla podle dat Shoptetu za první pololetí loňskou objednávku ze stejného období o 241 korun. Konkrétně dosahovala výše 2117 korun oproti loňským 1876 korunám. Mezi platebními metodami překonaly platby kartou s podílem 32 % stále oblíbenou dobírku (31 %). Necelou čtvrtinu plateb (24 %) tvořily bankovní převody, zbylých 13 % potom hotovost včetně odložených plateb. Více než polovina objednávek (53 %) přišla v prvním pololetí z mobilních zařízení.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz