Patria (Patria Finance)
Investice  |  30.06.2020 17:48:49

Nikola nahoru, co dolů?

Hodně se nyní hovoří o společnosti Nikola, třeba CNBC včera zveřejnila článek o tom, jak do ní investoval Jeff Ubben a jeho ValueAct. Ten byl založen před dvěma lety s tím, že se bude orientovat na investice do firem zaměřených na zlepšení životního prostředí a na podobná „ESG“ témata. Podívejme se dnes na Nikolu a pár souvisejících témat trochu více.

Nikola je „zaměřena na vývoj další generace chytré dopravy, má na globální úrovni potenciál stát se vedoucí společností v oblasti nákladních automobilů s nulovými emisemi a ve vodíkové infrastruktuře“. Je také „jedinou čistou sázkou na vodíkové pohony automobilů v USA“. Tak to vidí ValueAct a u Nikoly vnímá potenciál zejména jako nástroje skladování energie – to bude nabývat na významu zejména kvůli rozvoji solárních elektráren.

Konkrétně se tím se myslí to, že ve dne generovaná elektřina v solárních panelech bude svým využitím „rozprostřena v čase“ v bateriích náklaďáků Nikoly. K tomu má prý firma náskok u vodíku a potenciál stát se lídrem v této oblasti, včetně infrastruktury. ValueAct dodává, že nákladní vozy Nikoly mají elektřinou hnaný pohon pro rozjezd a kratší vzdálenosti, vodíkový pohon pro dlouhé tahy a tím, že tento hybridní systém snižuje i váhu vozu oproti tomu, kdyby šlo o čistě elektrický pohon. Nikola má nyní „objednávky v hodnotě více než 10 miliard dolarů“, tržby by měla začít generovat v roce 2021, v roce 2023 se přidá další model spolu s budováním vodíkové infrastruktury pro zákazníky firmy, kterými bude například Anheuser-Busch.

Pár valuačních úvah

Tento a podobné příběhy nyní vedou k tomu, že kapitalizace Nikoly dosahuje asi 24,5 miliard dolarů. Co by jí konkrétně ospravedlnilo? Pokud bychom předpokládali, že beta akcie se bude dlouhodobě pohybovat kolem jedné (bude stejně riziková, jako celý trh), pak by současnou kapitalizaci ospravedlnil například následující volný tok hotovosti FCF (to, co zbude po investicích):



Pro hrubé srovnání - automobilky jako GM, či VW jsou se svým volným tokem hotovosti v záporu. Ford má FCF marži kolem 4 %. Pokud by byla aplikovatelná na Nikolu, musela by mít za deset let tržby kolem 36 miliard dolarů. Tesla měla minulý fiskální rok tržby kolem 25 miliard dolarů, Ford kolem 156 miliard dolarů.

Beta kolem jedné je ale asi optimistickým předpokladem, protože automobilky mají obyčejně betu nad touto hodnotou - GM třeba kolem 1,7. Pokud by Nikola měla betu 1,5 (a tudíž vyšší požadovanou návratnost), musela by na ospravedlnění své kapitalizace již generovat následující volný tok hotovosti:



Za tohoto předpokladu by tak Nikola musela generovat do deseti let volný tok hotovosti kolem 2,8 miliard dolarů a tržby (s maržemi na úrovni Fordu) kolem 67 miliard dolarů. Což už je automobilka/firma jasně globálního významu.

Nahoru a dolů

U podobné příběhové akcie asi nalezneme řadu důvodů pro a proti, dobré je každopádně mít na paměti, že pokud půjde Tesla, Nikola, jejich čínské obdoby a další možní následovníci znatelně nahoru, něco by asi mělo jít dolů. Protože globální trh s automobily zřejmě neporoste tak rychle, aby šli nahoru všichni. Můžeme se tak třeba podívat na to, co implikuje kapitalizace jednoho z největších hráčů na trhu – Fordu.

Kapitalizace této společnosti je nyní na 24 miliardách dolarů. Tedy na cca stejné úrovni, jako u Nikoly. Ford přitom v roce 2019 na volném toku hotovosti vydělal asi deset miliard dolarů, za posledních 12 měsíců asi 6 miliard. Pokud by neustále vydělával tuto částku, hodnota kapitalizace by se blížila 70 miliardám dolarů. Trh tedy skutečně čeká nějaký pokles a na současnou kapitalizaci se dostaneme třeba s následujícím scénářem FCF:



Se stejnými FCF maržemi (hodně volný předpoklad), by tak Ford měl do deseti let generovat tržby kolem 26 miliard dolarů. Byl by tedy téměř na třetině toho, co by podle výše uvedené logiky a hrubých výpočtů měla tou dobou vytvářet Nikola. A na zlomku toho, co Ford generuje dnes. Jde samozřejmě jen o rámcovou úvahu s řadou velmi zjednodušujících předpokladů. Ale něco snad o očekáváních trhu a možných pohybech v odvětví ukazuje. A nejde o to, že by měly jít dolů některé akcie, zatímco jiné nahoru – bavíme se o tom, co je nyní asi tak „zabudováno“ v současných cenách.


Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

17.05.2012Co čeká trhy? Akcie dolů, dluhopisy nahoru Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)
24.08.2006Dolar nahoru a dolů, kudy dál? Colosseum a.s. (Colosseum a.s.)
20.01.2006DOWER-D: ČEZ (a další) - nahoru nebo dolů? Emil Dočkal (Dower-D)
21.03.2005DOWER-D: Nahoru nebo dolů? Emil Dočkal (Dower-D)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688