Víkendář: Příliš italská na to, aby padla
Během posledních 12 let se italská vláda pokoušela minimálně šestkrát dostat z problémů leteckou společnost Alitalia. Nyní se rozhodla, že ji znovu znárodní a použije k tomu 3 miliardy eur z veřejných peněz. Všímá si toho Politico, podle kterého se italští voliči i Evropská komise ptají, jak dlouho může Itálie jednat s Alitalií jako s „tou nejposvátnější krávou“.
Politico tvrdí, že po privatizaci, ke které došlo v roce 2008, společnost „propálila neuvěřitelných 10 miliard eur, které jí byly poskytnuty formou různých úvěrů a pomoci“. Podle jednoho bývalého manažera firmy je koronavirus tím nejlepším, co se nyní mohlo společnosti přihodit, protože sice přišly obrovské ztráty, ale „vláda má teď důvod, proč Alitalii znárodnit“. S takovým krokem ale podle Politica nesouhlasí opozice, ale také někteří vládní politici. A Brusel zkoumá, zda Italové neporušují daná pravidla vládní pomoci.
„Alitalia poslala první letadlo do vzduchu v roce 1946, její letadla pak s oblibou využívali papežové a filmové hvězdy,“ píše Politico. Značka firmy se podle něj opírala o Itálii známou svým jídlem, módou a designem. Politici i v současné době stále tvrdí, že tato firma je důležitá z hlediska strategických zájmů země, podnikání a turistického ruchu. Podle Politica zde ale již dominují jiné letecké společnosti a Alitalia v roce 2018 přepravila jen asi 10 % mezinárodních cestujících.
V době, kdy Itálie zoufale hledá zdroje pro jiné oblasti ekonomiky a veřejného života, mnozí Italové pomoc Alitalii kritizují a odmítají. Vláda se pokoušela společnost zachránit s pomocí Lufthansy, ale tento plán padl v prosinci minulého roku. Politico nicméně tvrdí, že i nyní by o firmu měly zájem některé soukromé subjekty. Opozice však míní, že současná vláda nemá soukromý sektor ve velké oblibě a znárodňování „je součástí systému víry Hnutí pěti hvězd“. Konkurenční Ryanair pak tvrdí, že pokud bude vláda Alitalii opět zachraňovat, v konečném důsledku poškodí celou ekonomiku a turistický ruch, protože takový krok zamezí poklesu cen v letecké dopravě a vyšší konkurenci.
Business Traveler na konci března informoval, že „až Alitalia znovu vzlétne, půjde o hubenější verzi předchozí společnosti“. Tato „miniAlitalia“ bude používat jen 25 – 30 letadel a pracovat pro ni bude asi 3 000 zaměstnanců. Stanice Sky tg24 uvedla, že Alitalia bude ve srovnání se stavem před pandemií přibližně čtvrtinová a bude připomínat to, jak vypadala v roce 1957.
Politico v jiném článku informuje o tom, že Itálie ve snaze zachránit letní sezónu otevírá své hranice. Některé země ji ale daly na „seznam zakázaných“ a svým občanům cesty do Itálie blokují. To rozlítilo italskou vládu, která hovoří o tom, že je jejich země diskriminována. Například Chorvatsko se otevřelo deseti zemím, ale hranice s Itálii zůstávají uzavřeny. Otevírá se i Řecko, ale ti, kteří do něj dorazí z epidemií nejvíce postižených oblastí, budou muset setrvat v karanténě. Mezi tyto oblasti Řekové řadí například sever Itálie. Rakousko zase požaduje po cestujících z Itálie karanténu či test.
Zdroj: Politico, Business Traveler
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz