Patria (Patria Finance)
Auto Moto  |  01.06.2020 05:34:13

Bloomberg: Elektrická auta narážejí na tvrdou COVID realitu


Montážní linky Volkswagenu ve Cvikově nedaleko německé hranice s Českem jsou středobodem plánu automobilky utratit do roku 2024 zhruba 33 miliard EUR na rozvoj elektrických vozidel. Největší světová automobilka tu vyrábí elektrický hatchback ID.3, který by už brzy měla čekat premiéra. Pandemie Covid-19 ale ambice Volkswagenu i jeho konkurentů v oblasti elektromobility ohrožují. Ekonomická krize poslala automobilový sektor na hranu kolapsu. Firmy propouštějí a velké nákupy mohou být rázem mimo dosah. Kromě toho tu je i propad cen ropy, díky kterému jsou benzínová auta najednou atraktivnější, a také některé vlády už vzhledem k nedostatku hotovosti nejsou tak moc schopné poskytovat pobídky na nové technologie.

Ještě před krizí se automobilky musely potýkat s dlouhodobějším propadem na největším automobilovém trhu světa v Číně, kde se prodá zhruba polovina všech osobních elektrických vozů. Celkové prodeje aut tam ale poslední dva roky na pozadí zpomalující čínské ekonomiky padaly a v tomto roce by se podle Bloomberg NEF měly snížit proti loňsku o 14 % na 932.000. Tento propad by se mohl natáhnout na tři roky, protože čínské komunistické vedení se kvůli obecné nejistotě odvrátilo od tradiční praxe stanovit si roční cíl hospodářského růstu.

Kontrakce globálního trhu si zřejmě vyžádá oběti. Bez státní pomoci by podle francouzského ministra financí mohl zmizet Renault, který s modely jako Zoe patřil k pionýrům v elektromobilitě. Pod tlakem je Toyota, průkopník v hybridních autech díky svému modelu Prius, která u svých zisků očekává propad na nejnižší hodnoty za skoro deset let.

Automobilky celé roky masivně investovaly do technologicky vyspělé budoucnosti. Nejde přitom jenom o elektrovozy, ale také o samořízená auta nebo o alternativní pohonné látky jako vodík. Teď se ale ukáže, jestli jejich před-pandemické plány prodávat elektroauta se ziskem mají v dramaticky odlišném ekonomickém prostředí šanci na úspěch.

Globální prodeje elektrovozů letos klesnou o 18 % na 1,7 milionu, odhaduje Bloomberg NEF. V příštích čtyřech letech by se ovšem měly vrátit k růstu a do roku 2024 překonat milník 6,9 milionu.

“Obecný trend směrem k elektrickým vozidlům by měl pokračovat, ale ekonomické podmínky budou v příštích dvou až třech letech tvrdé,” domnívá se Marcus Berret, ze společnosti Roland Berger.

Závod Volkswagenu ve Cvikově byl první německou továrnou na auta, kde po karanténních opatřeních obnovili provoz. Obezřetnost a série bezpečnostních opatření ale znamení sníženou kapacitu 50 aut denně. Je to zhruba třetina toho co před krizí. Kromě toho ji trápí pokračující softwarové problémy, které brzdí vývoj ID.3. Automobilka přitom ještě před Covidem očekávala, že letošní rok ukáže, že její masivní investice a roky vývoje elektrických a hybridních modelů se začínají vyplácet.

Je tu ale ještě jedna, možná ještě horší obava, která by mohla její plány zhatit: neprodaná auta na skladech.

Objevila se již řada reakcí. Jednou z nich je poskytovat lepší způsob financování, včetně ochrany úroku pro případ ztráty zaměstnání na straně kupujícího. Volkswagen také přijal nové strategie prodeje, které poprvé použil u svých čínských operací, jako je doprava dezinfikovaných aut zákazníkům přímo do domu na zkušební jízdu, nebo rozšíření online prodeje.

Ve svých plánech na poli elektromobility pokračují i ostatní německé automobilky. BMW hodlá příští rok představit iNEXT a i4 , což je sedan, který by měl konkurovat trháku Model 3 od Tesly. Daimler se drží svých plánů na elektrické SUV, kompakt a van, taktéž na baterie. Možnou překážkou je kromě nadále děravé nabíjecí infrastruktury na mnoha trzích také dostupnost baterií, protože dodávky budou vzhledem k množství takovýchto projektů asi hodně těsné.

Pokud jde o Volkswagen a ostatní, první velký test ve světě Covidu bude pro jeho auta Čína. Dodávky skupiny se tam v dubnu vrátily k meziročnímu růstu a Diess o Číně mluví jako o „motoru úspěchu“. Také v Číně se někteří kupci začali vracet do showroomů, tamní automobilový trh se ale letos sníží pravděpodobně až o 25 %, odhaduje čínská automobilová asociace CAAM. Ta před pandemií očekávala zhruba 2% pokles.

Tamní vláda se teď bude chtít soustředit na pomoc výrobcům aut se spalovacím motorem, říká Jing Yang, šéfka korporátního výzkumu u Fitch Ratings v Šanghaji, „ve středně až dlouhodobém výhledu ale podle budou v centru pozornosti pořád elektrovozy“.

Na stejnou míru podpory ovšem nelze spoléhat u amerického prezidenta USA Trumpa. Američtí zákazníci svoje SUV a pickupy milují a všech elektromobilů, které se nejmenují Tesla, se dost straní.

„Když se chcete dostat z této krize, určitě to nebudete zkoušet s neziskovými a nízkoobjemovými produkty, což jsou elektrovozy,“ uvedl Kevin Tynan, seniorní analytik u Bloomberg Intelligence.
General Motors odložila mediální premiéru svého elektroauta Cadillac Lyriq, chystanou na duben, jenom několik týdnů poté, co představila plány uvést na trh elektroauta pra každou ze svých značek. Šéfka automobilky Mary Barraová chce do roku 2025 utratit na elektrifikaci a autonmní řízení 20 miliard dolarů, a dohnat tak náskok Tesly. Na konci duba ale automobilka odložila plánovanou květnovou premiéru nového Hummeru EV.

A Ford loni v listopadu na velkolepé akci představil elektrického Mustanga Mach-E. Na trhu se auto mělo objevit letos, což oficiálně pořád platí. Firma ale uvedla, že všechna uvedení na trh naberou zhruba dvouměsíční zpoždění, což Mach-E potenciálně posouvá do roku 2021.

ID.3, kterému se říká také MEB, je klíčovým prvkem ve strategii Volkswagenu prodávat auta na baterky v globálním měřítku za ceny, které budou konkurovat podobným autům se spalovacím motorem. Když ho skupina představovala, připodobňovala jeho předpokládanou historickou roli s legendárními auty Beetle a Golf, aniž by tušila, že platit to může i nechtěným způsobem: Beetle povstal z popela druhé světové války a Golfu stál u kolébky ropný šok v 70. letech minulého století.

Generální ředitel VW Herbert Diess ovšem označil ID.3 za „elektrické auto pro veřejnost, které posune elektrickou mobilitu z niky k mainstreamu“.

Automobilky obvykle spoléhají na platformy, aby dosáhly úspor z rozsahu a nakonec i zisku. Platforma MEB se bude používat na plně elektrická auta napříč všemi značkami skupiny pro masový trh, včetně Škody a Seatu. Vývoj přišel Volkswagen na 7 miliard dolarů. Značky Audi a Porsche staví svoje auta na dedikovaných platformách pro luxusní auta, která mají také, i u této automobilky, odstranit propast s Teslou.

Volkswagen chce svoji elektro-kampaň vystupňovat ještě o kousek víc a rozšířit se o dvě továrny nedaleko Šanghaje a Šen-čenu. Ty mohly chrlit nakonec 600.000 aut ročně, víc, než kolik aut dodala loni po celém světě americká Tesla.

Čína je tedy prvním cílem, udělat si zásek v Evropě a v USA je ale běh na delší trať. Podobně jako Čína zpřísňovala i Evropa před nástupem pandemie svoje emisní regulace. Nová pravidla na snížení emisí začnou postupně platit od příštího roku, takže většina výrobců bude jednoduše muset prodávat plug-in hybridy a čistě elektrické vozy, aby neplatily vysoké pokuty.

“V dlouhém běhu žádné zmírnění regulací nevidíme,” domnívá se Aakash Arora z Boston Consulting Group.

Zdroj: Bloomberg

Foto: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-id3-wins-leading-industry-design-award-6005

 
 

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.









Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688