Když se nedávno poprvé historii prodávala
ropa za zápornou cenu, mnozí si ťukali na čelo. Kdo to kdy viděl, aby kupující dostal ještě navrch zaplaceno za to, že něco kupuje.
Jiní se ale vyděsili. Nastane kvůli
koronakrizi ničivá
deflace čili ekonomická destrukce způsobená pádem cen? Někteří si asi ťukají na čelo zase nyní, když čtou předešlá slova: jak může zlevňování způsobit destrukci?
Zlevňování je samozřejmě fajn, ale jen dokud člověk nepřijde o
práci. Pokud ji ztratí, raději by dále – coby stále zaměstnaný – čelil
inflaci. Když jdou ceny napříč ekonomikou dolů – což je právě
deflace – dříve či později podnikatelé či
firmy nepokryjí své náklady, takže bankrotují nebo propouštějí. Pokud je propuštěných mnoho, celková kupní síla v
ekonomice se dále propadá, takže
firmy či podnikatelé musí s cenou své produkce ještě níže, aby ji na trhu „udali“. Tím pádem pokryjí ještě méně svých nákladů a rozbíhá se nové kolo
bankrotů a
propouštění. Kolo jedno střídá druhé, už je z toho spirála. Deflační spirála. Či přesněji dluhově-deflační spirála. Dlužníkům
deflace zvyšuje reálný dluh. Výše jejich dluhu totiž zůstává v číselném vyjádření stále táž, zatímco ceny – včetně cen
práce, tedy
mezd – v
ekonomice padají. Je tedy složitější ze snížených
mezd nebo
tržeb splácet dluh, třeba jen
hypotéku. Dluhově-deflační spirála byla podstatou Velké hospodářské
krize 30.
let.
Například zrovna vývoj na
ropném trhu, a tedy i na trhu s
pohonnými hmotami v
ČR, naznačuje, že míříme do
deflace.
Benzín je v těchto dnech cenově vůbec nejdostupnější za celé období od druhé
světové války, a možná i za období před ní. Když v
roce 1953 komunisté v návaznosti na měnovou reformu zrušili přídělový systém, stanovili
cenu benzínu (tehdy s označením Normal) na čtyři
koruny za litr. Za tehdejší
průměrnou měsíční mzdu necelých 1100
Kč ovšem člověk pořídil jen 274 litrů. Ačkoli v dalších letech dostupnost
benzínu postupně
rostla, ani na přelomu 60. a 70.
let, ještě před První
ropnou krizí, jej nebylo za
průměrnou mzdu možné pořídit přes tisíc litrů. Něco takového je možné poprvé až v letech po
roce 2015. Dnes člověk za
průměrnou mzdu pořídí zhruba 1350 litrů
benzínu (
Natural 95), tedy zhruba pětkrát tolik, co v
roce 1953, a dokonce šestkrát více než po domácím cenovém šoku konce
léta 1990.
Historicky laciné
pohonné hmoty mají potenciál tlačit dolů cenu celé řady dalších zboží a
služeb v
ekonomice, od housky na krámě, přes
elektřinu či
zájezd k moři. Jenže třeba v případě
zeleniny se odehrává pravý opak. Květák za stovku, na dvojnásobku loňské ceny, za cenu kuřecího v akci, je neklamným znamením, že
koronakrize má i svůj nesporný
inflační potenciál. Třeba ceny
roku 1998, kdy
polský květák vyšel na pět
korun za kus, jsou dnes jak z jiného
světa.
Zeleninu a
ovoce totiž ve velkém dovážíme ze zemí těžce zavirovaných, jako
Španělsko či
Itálie. V době
zavřených hranic a dalších omezení pro
boj s
nákazou se však zhoršují možnosti
sklizně a možnosti samotného
vývozu z těchto zemí, a to včetně toho do Česka. Takže i květák se stává nedostatkovým zbožím, navzdory tomu, že by jej jinak, za běžných podmínek, dramaticky zlevňující
benzín také zlevňoval.
Citelně zdražující květák a současně prudce zlevňující
benzín symbolizují dvě klíčové ingredience
koronakrize. Tou první je globální nabídkový šok a tou druhou globální šok poptávkový.
Itálie si kvůli
koronakrizi vypnula podstatnou část
ekonomiky, zavřela
hranice. Rumuni či Afričané, kteří tam běžně létali
sklízet, mají letos utrum. A mnozí Italové, kterým už se na pole nechce, zůstávají na
dávkách doma. I když se nakrásně
sklidí, problémem je dostat zboží před
hranice. Dramaticky ubylo kamionové i
letecké přepravy. Zpřetrhaly se tedy dodavatelsko-odběratelské vazby (nejen) v oblasti mezinárodního
obchodu s květákem, což je z definice nabídkový šok. Nabídka této
zeleniny je ochromena i v Česku. Takže cena
roste. Současně nastává poptávkový šok na trhu s
benzínem, resp.
pohonnými hmotami. Protože se nelétá ani nejezdí kamionem, nelze svážet na pole zahraniční brigádníky, ani exportovat květák do Česka, takže není zájem o
paliva, ať už
letecké či o
diesel do kamionu. To je zase právě poptávkový šok.
Zda nakonec převáží spíše efekt nabídkového šoku, a tedy
inflace, nebo efekt šoku poptávkového, tedy
deflace, zatím nelze s jistotou říci. Pravděpodobnější je ovšem deflační scénář. V obou případech však budou spokojení majitelé
nemovitostí.
Reality totiž budou zhodnocovat jak za
inflace, proti níž představují obecně dobrou pojistku, tak za
deflace.
Kdo pochybuje, nechť pohlédne, co v posledních týdnech činí světově významné
centrální banky v čele s tou
americkou, tedy
Fedem. Období
let 2008 až
2019 zkrátka bylo jen jakýmsi zahřívacím kolem v boji s hrozbou
deflace a v nadcházejícím desetiletí se nové stamiliardy budou do ekonomického systému pumpovat v daleko vyšším tempu. Poté, co se
Fed rozhodl odkupovat prašivé
dluhopisy, je už jen otázku času, kdy za nově vytvářené
dolary bude nakupovat i
akcie. V
Evropě zase bude jedinou možností, jak zabránit
bankrotu sužované
Itálie a rozpadu
eurozóny, spuštění něčeho na způsob shazování peněz z vrtulníku. Jinými slovy, dluh se bude záplatovat tiskem stamiliard
eur. Centrální bankéři budou jako v minulém desetiletí manipulovat veřejnost tvrzeními, že o žádné tištění nejde a že jejich expanze není
inflační. Ve skutečnosti možná opravdu nenastane trvalejší
inflace cen
spotřebitelských, květáku či
benzínu, čekejme zato však dramatický
růst cen aktiv typu
akcií v
USA nebo právě
nemovitostí v celém ekonomicky vyspělém světě včetně
ČR. To bude ta inflace!
To je však
výhled do dalších
let, přechodně, krátkodobě je vývoj
cen realit nevyzpytatelný. Pokud kupující pořizuje svůj vlastní
byt, tedy svoji střechu
nad hlavou, ať na nic nečeká a kupuje hned. I kdyby
cena nemovitosti poklesla, klesne pravděpodobně jen přechodně a nepříliš výrazně. Za pár
let se pak vše zase vrátí na původní úroveň a vyhoupne ještě výše. Pokud člověk po celou tu dobu v dané
nemovitosti bydlí, může mu být úplně jedno, jaká je zrovna její cena.
Pokud člověk
nemovitost nutně nepotřebuje a kupuje ji takzvaně „na investici“, tedy ji chce dál pronajímat někomu jinému, případně s ní spekulovat, tedy sázet na to, že její cena ještě
vzroste, měl by být na pozoru.
Nemovitosti v
ČR byly před úderem
koronaviru až o dvacet procent nadhodnocené. Hrozí tedy, že cena některých z nich se o pětinu propadne. Kupující by tak přišel třeba i o
miliony. K takovému splasknutí bubliny jsou náchylnější zejména
nemovitosti v méně atraktivních lokalitách, například na sídlištích a perifériích velkých měst nebo v menších městech a obcích. V atraktivních lokalitách je pravděpodobnější cenová stagnace letos a v příštím
roce a pozvolné opětovné zahájení
růstu cen od
roku 2022.
Kdo chce prodávat, nechť nečeká. Doba je na prodej
dobrá.
Růst mezd zpomalí,
míra nezaměstnanosti se zvýší, obecně se zhorší investiční prostředí v
ČR, což v blízké době připraví řadu zájemců o chuť
nemovitost kupovat. Navíc opravdu hrozí splasknutí
cen nemovitostí o výše zmíněných až dvacet procent.
Nájmy se letos na mnoha místech, například v centru Prahy propadají, postupně se stabilizují a od
roku 2022 dále porostou. Pronájem
nemovitosti je většinou výhodnější než její prodej, protože majiteli zajišťuje trvalý, pravidelný přítok peněz, nejčastěji každý měsíc.
Nemovitost přitom stále může prodat v budoucnu – a existuje velká šance, že ji v budoucnu prodá výrazně dráže než nyní. Navíc získá tedy peníze jak z jednotlivých měsíčních pronájmů (jejich
dlouhé řady), tak ze zvýšené
ceny nemovitosti v budoucnu. Existují ovšem různé situace, kdy majitel
nemovitost prostě prodat musí hned teď nebo prostě chce, třeba kvůli dluhům, dlouhodobé
pracovní neschopnosti nebo třeba kvůli tomu, aby finančně zajistil své děti či sám investoval do něčeho jiného.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada
vlády (NERV)
Hlavní ekonom
CZECH FUND
Cílem fondu CZECH REAL ESTATE INVESTMENT FUND je přinášet pravidelné výnosy pocházející z nájmů a kontinuálního zvyšování hodnoty podílů v nemovitostních společnostech a nemovitostech. Fond investuje do nemovitostních společností a/nebo nemovitostí v České republice s trvale udržitelným ekonomickým rozvojovým potenciálem, jako jsou např. administrativní budovy, nákupní centra, obchodní domy, hotely a logistické areály. Fond má sídlo v Lichtenštejnsku, je pod dohledem lichtenštejnského regulátora FMA (Finanzmarktaufsicht). Rozhodnutím České národní banky byl fond uznán jako srovnatelný se speciálním fondem nemovitostí podle českého práva. Nabízení investic do fondu v České republice je tak pod dohledem České národní banky a podléhá českým předpisům.
Více informaci na : https://czech-fund.cz/