(Kurzy.cz)
ČEZ loni odvedl státu za vydobyté nerosty meziročně o téměř 20 % méně
Skupina ČEZ je mj. vlastníkem primárně na těžbu uhlí zaměřených Severočeských dolů. Dále má také na Berounsku majoritní 51 % podíl v Lomech Mořina, ve kterých se těží vápenec. Doplnit lze, že zbylý podíl v této firmě vlastní společnost Českomoravský cement, potažmo tedy nadnárodní skupina HeidelbergCement.
Dle aktuálně zveřejněných údajů si stát za rok 2019 přišel od Severočeských dolů celkově na 725,5 mil. korun. Meziročně tedy o více než 96 mil. korun méně. Největší položkou byla platba ve výši zhruba 333 mil. korun za vydobyté nerosty, tedy hnědého uhlí, která směřovala státnímu Českému báňskému úřadu. O rok dříve nicméně Severočeské doly v tomto ohledu zaplatily dokonce téměř 415 mil. korun.
Rozšiřování těžebního prostoru Severočeských dolů znamenalo také další odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu, což firmu loni přišlo na necelých 52 mil. korun. Kromě například ještě zhruba 10 mil. korun za úhradu z dobývacího prostoru, druhou nejpodstatnější položku přes 322 mil. korun tvořila daň z příjmů právnické osoby.
Podíváme-li se na zmiňované Lomy Mořina, tato firma odvedla v porovnání podstatně nižší částky. V souhrnu 16,5 mil. korun, když do této částky je i zahnut podíl na zisku Lomů Mořina (5,3 mil. korun). Jinak opět hlavní část ve výši 5,8 mil. korun tvořily úhrady za vydobyté nerosty, tedy vápence.
(Zdroj: Lomy Mořina)
Výše zmiňované dvě společnosti skupiny ČEZ loni státu v souhrnu, tedy včetně i zmiňované daně z příjmu, odvedly 742 mil. korun oproti 840 mil. korun o rok dříve.
Stotřicetitunový náklad míří do TemelínaKe skupině ČEZ možno ještě zmínit probíhající největší transport pro domácí jaderné elektrárny za posledních 20 let. Z Bratislavy v pondělí o půlnoci vyrazil speciální celkově 54 metrů dlouhý kamion, který pro nejadernou část elektrárny převáží první separátor. Do Temelína by měl náklad dorazit v sobotu 9. května. Následně dojde na „reparát“, resp. stejný transport ještě proběhne od 12. do 18. května.
Nákladní souprava disponuje tahači o výkonu 750 koní na obou koncích. Vlastní souprava má osmnáct náprav, na každé osm kol v řadě vedle sebe. Hydraulický systém umožňuje nezávislé natočení každého kola a naklopení ložné plochy na jednu nebo druhou stranu. Transport předcházela řada povolení, při cestě dokonce bude jeden most díky nosnosti podepřen ocelovou konstrukcí.
Zdroj: ČEZ
Výkon Temelína vzroste
Nové separátory (přihřívače) mají napomoci zvýšit o další jednotky MW výkon jaderné elektrárny. Letos k výměně dojde na 2. bloku, při plánované 2 měsíční odstávce plánované od 12. června. První blok Temelína se pak modernizace separátoru dočká v příštím roce.
Doplnit lze, že výrobcem separátoru je německá společnost Balcke-Dürr. Dlouhý je 32,8 metru, vysoký 4,4 metry a jako komplet váží 195,6 tun. Do Bratislavy se dostal lodí po Dunaji. Uvnitř každého ze dvou separátorů je 1 512 teplosměnných trubiček o objemu 13,5 m3. Objem vlastního separátoru je 232,4 m3. Jeho úkolem je zlepšit parametry páry, která proudí na nízkotlaké díly turbíny. Konkrétně páru zbavuje vlhkosti a přihřívá ji.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI