Lidé zoufale čekají na peníze od cestovek. "Berte vouchery," zní rada
Kvůli karanténním opatřením je naprostá většina Čechů odkázaná k domácímu vězení. Řada z nich přitom již plánovala zahraniční dovolenou, kterou jim zmařily uzavřené hranice. Cestovní kanceláře jsou denně bombardovány zprávami od klientů, kteří požadují zpět peníze za zájezd, který se nekonal a v blízké budoucnosti ani konat nebude. S vracením vynaložených prostředků je to však složitější. "Musíte být zkrátka trpěliví," vzkazuje ministerstvo pro místní rozvoj.
"Při klasickém stornu, aby brali 90 % ze zaplacené částky? Je to nelidskost a považuji to za lichvu. Podotýkám, že odlet jsem měl až na přelomu července a srpna. Je to nehorázné. Před podáním storna mě telefonicky upozornili, že mě storno bude stát 7700 Kč ze 30 tisíc a najednou mi přijde vyúčtování, že mi vrátí 4 tisíce?!" svěřil se redakci TN.cz jeden ze čtenářů se svými zkušenostmi s cestovní kanceláří Blue Style.
Podle mluvčí CK Blue Style Jany Ondrejechové se o žádnou lichvu nejedná. Jde o výsledek, který spočítala automatická kalkulačka, součást e-mailu, který byl v uplynulých dnech rozesílaný klientům CK. "Je to trochu způsobené tím, že jsme v rámci automatizace rozesílali klientům e-mail, který jim uměl spočítat cenu storna. Je to teď takový boom, lidé na to reagují. Do výpočtu jsou promítnuté reálné náklady," vysvětlila Ondrejechová.
Automatická kalkulačka podle jejích slov zpracovává cenu storna včetně výše reálných nákladů. Klienti CK Blue Style měli dle Ondrejechové možnost využít poukaz na zájezd, pokud však někdo z klientů na stornu trval a o jinou variantu neměl zájem, k ceně storna se automaticky připočetly další položky. "Dostat pouze čtyři tisíce ze třiceti je tak zcela reálné, měli jsme to i v rámci Všeobecných smluvních podmínek a odpovídá to tomu," shrnula mluvčí CK Blue Style.
Podobnou situaci zažívají také klienti CK America Tours nebo NEV-DAMA, která spadá pod giganta v oblasti cestovního ruchu Fischer Group. Klienti CK NEV-DAMA dokonce vytvořili skupinu na sociálních sítích, kde sdílejí své zkušenosti s cestovní kanceláří a domlouvají se na společném postupu.
"To, že někdo říká, že peníze vrátí, ale nekoná tak, to přeci není řešení. Výsledek je takový, že nemám 50 000, na dovolené jsem nebyl a nevím, kdy ty peníze mohu očekávat a jestli opravdu přijdou!" popsal čtenář TN.cz aktuální komunikaci ze strany CK NEV-DAMA.
"Dne 17. 3. jsme měli odcestovat na 4 dny do Val di Fiemme. Od 16. 3. začal platit zákaz vycestovat mimo území ČR a dne 17. 3. nám NEV-DAMA zaslala e-mail o Odstoupení od SOZ. Zájezd byl tedy zrušen přímo cestovní kanceláří. Dle jejich obchodních podmínek (VII. 10.) měli peníze zaslat nejpozději do 14 dnů. Bohužel se tak nestalo," svěřil se na sociálních sítích pan Petr.
"Co se týče storna, výše poplatku závisí na skutečných nákladech, které CK má se zájezdem spojené. Pokud jde o letní zájezdy, klientům doporučujeme, aby zájezdy nestornovali a počkali na vývoj situace např. měsíc před odletem. I splatnost jsme posunuli na 30 dní před odletem. Pokud má někdo zaplacenou zálohu, žádné další peníze po něm nechceme. V tuhle chvíli my ty definitivní náklady nevíme. Budeme je vědět až po sezóně, kdy proběhnou jednání s našimi partnery, hoteliéry. Pak bude jasné, kolik klientům můžeme zaplatit. Pokud chtějí zrušit zájezd na léto, může se stát, že ty stornopoplatky vyšplhají na určitou sumu, pokud se však podaří domluvit s hoteliéry, poplatek se může i snížit," zhodnotil situaci z druhé perspektivy mluvčí cestovní skupiny FISHER Jan Bezděk.
Vysvětlil také, že za běžné sezóny by bylo možné zájezd obratem nabídnout někomu jinému a výše storna by se pohybovala kolem 1500 za osobu. Nouzový stav však nic takového neumožňuje. CK tak klientům radí trpělivost a vyčkat, zda se do léta něco nezmění například z hlediska letecké dopravy. I z tohoto důvodu klientům nabízí zejména vouchery v hodnotě zaplaceného zájezdu a podobné možnosti, které nezahrnují přímé vrácení peněz. Konkrétní částku, která lidem ze sumy za zájezd zbude, totiž CK v tuto chvíli neznají.
"Klientům radíme počkat a být trpěliví. O své peníze nepřijdou. Klientům, kteří měli odlétat v březnu a začátku dubna, nabízíme voucher na tu částku, kterou budou moci uplatnit v budoucnu, je pojištěný a v naprosté většině případů i přenositelný. O peníze je nijak připravit nechceme. Chápeme, že to, co se děje, v klientech vzbuzuje nervozitu a neví, jak to v tom létě bude vypadat, ale proto jsme upravili podmínky tak, aby i stornopodmínky pro ně byly co nejměkčí," uzavřel Bezděk.
Řada lidí, jejichž peníze zdánlivě zmizely ve chřtánu cestovních kanceláří, se domnívá, že nabízet místo peněz vouchery a poukazy je nelegální. Tuto informaci zcela vyvrací mluvčí ministerstva pro místní rozvoj (MMR) Vilém Frček. Nejen, že na takový postup mají cestovní kanceláře plné právo, ministerstvo ho navíc doporučuje jako jedinou možnou obranu před krachem.
Odklad vrácení peněz za zájezd klientovi je podle MMR součástí zákona, který byl v pondělí předložen vládě. Legislativa sloužící ke zmírnění dopadů koronavirové krize na cestovní ruch dává CK tzv. ochrannou dobu. V rámci té mohou cestovní kanceláře klientům vystavovat vouchery a poukazy na zájezd v plné výši zaplacené částky, bez nároku na doplatek. Pokud by klient voucher nevyužil nebo o něj nestál, je CK povinna mu vynaložené prostředky vrátit – avšak až po skončení ochranné doby.
"Ochranná doba se neuplatní jen u zvláště zranitelných skupin zákazníků, kteří budou moci poukazy odmítnout. Mezi tyto zákazníky patří například osoby se zdravotním postižením, osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, těhotná žena, osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou nebo senioři. V tomto případě ochranná doba končí oznámením zákazníka o odmítnutí poukazu na zájezd," vysvětluje MMR.
Zákazníci, kteří mají termín odjezdu na zakoupený zájezd do 31. srpna 2020, mohou rovněž využít svého práva na odstoupení od smlouvy. Jsou však povinni cestovní kanceláři uhradit odstupné. "V tomto případě může zákazník požádat cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v hodnotě odstupného a přesunout tak svůj zájezd na pozdější dobu. Návrh tak vyvažuje zájmy zákazníků a cestovních kanceláří," domnívají se zástupci MMR. Zákon bude v průběhu úterý také jedním z bodů jednání vlády.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
?