(Kurzy.cz)
Prodej motorových vozidel se letos zhoršuje
PRAHA (ČIA) – Za prvních devět měsíců letošního roku se ve srovnání se stejným obdobím roku 2001 na českém trhu prodalo méně prakticky většiny kategorií motorových vozidel s výjimkou nákladních automobilů a motocyklů. Největší rozdíl je samozřejmě u osobních automobilů, kterých se letos zatím prodalo 108 121 ve srovnání s loňským počtem 113 222. Podle zástupce Svazu dovozců Lubomíra Tvardíka se na poklesu prodejů podepsaly jednak mimořádně úspěšné minulém roky a v posledních týdnech i povodně.V kategorii osobních automobilů došlo k poklesu prodejů o 4,51 procenta. První zůstává tradičně mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která letos zatím prodala celkem 55 190 vozů (o 9,98 procenta méně než loni) a na trhu ji patří 51,04 procentní podíl. Na pomyslných stupních vítězů doplňují škodovky dvě francouzské automobilky - Renault s prodaným 6703 vozy a podílem na trhu ve výši 6,20 procenta, a Peugeot. Ten letos na českém trhu prodal 6249 vozů a zaujímá tržní podíl 5,78 procenta. Prodej lehkých užitkových vozů klesl ve srovnání s loňskem o 11,77 procenta, celkem se prodalo 9597 vozů. Na prvním místě je Ford s 1895 prodanými vozy a tržním podílem 19,75 procenta. Následují značky VW s 1612 prodanými vozy a tržním podílem 16,8 procenta a Renault (897 prodaných aut, tržní podíl 9,35 procenta). Kategorii nákladních vozů, kterých se letos prodalo o 7,16 procenta více než loni (konkrétně 4877 kusů), vévodí Iveco s 15,34 procentním podílem na trhu a 748 prodanými vozy. Druhý je Mercedes Benz, který zatím prodal 739 svých nákladních automobilů a na trhu mu patří 15,15 procentní podíl. Třetí je pak firma Renault se 699 prodanými vozy a podílem na trhu 14,33 procenta. Česká Avia je šestá s 470 prodanými auty a podílem ne trhu 9,64 procenta. Prodej autobusů ve sledovaném období opět klesl a to konkrétně o 15,26 procenta na 522 prodaných vozidel. Svědčí to stále o hlubokém propadu obnovy vozidel zajišťujících veřejnou hromadnou přepravu osob. Nejvíce autobusů prodala vysokomýtská Karosa (292) a na trhu ji patří 55,9 procenta. Druhá je další česká firma SOR Libchavy se 111 prodanými autobusy a tržním podílem 21,3 procenta, třetí je firma KH Motor Centrum s 33 prodanými autobusy a tržním podílem 6,3 procenta. Ve srovnání s předchozími nelichotivými čísly se může zdát jako obrovský nárůst prodeje malých motocyklů a mopedů do 50 ccm o 39,5 procenta na 7177 kusů. Zde se nejvíce daří firmám Hero (1714 prodaných motocyklů a 23,9 procenta podíl na trhu), Manet-Korado (1524, 21,2 procenta) a Peugeot (801, 11,2 procenta). Velkým motocyklům, který se letos prodalo celkem 4445, vévodí Yamaha (1101, 24,8 procenta), Honda (941, 21,2 procenta) a Suzuki (366, 8,2 procenta). -joh- |
|
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz