Aktuální
krize spojená s
koronavirem a vládní
opatření, které mají za cíl omezit jeho šíření, jsou pro všechny těžkou zkouškou.
Karanténa způsobuje mnohá nepohodlí a znamená, že lidé dočasně nemohou žít tak, jak jsou běžně zvyklí. Nastalá situace ale také ukazuje, jak ohromně jsme se jako společnost za posledních 5, 10
let posunuli. Obrovský pokrok se dá pozorovat například v oblasti digitalizace a kvality digitálních
služeb.
Ještě před deseti
lety by například zavření pobočkových sítí
bank znamenalo nedozírné problémy. Řada lidí by zjistila, že nemůže například odeslat důležité platby, zaplatit účty, nebo nastavit trvalé
příkazy a
inkasa. Ztratili bychom třeba také možnost získat novou
platební kartu, neměli bychom šanci založit si nový
bankovní účet ani sjednat
pojištění. Dnes toto všechno snadno obstaráme online.
Digitální transformace v posledních letech skutečně prostoupila
svět bankovnictví a klienti
bank mají v rukou nástroje, o kterých by se jim před pár
lety ještě ani nesnilo. A právě díky digitalizaci je dopad současných
opatření o mnoho méně fatální, než by byl kdy dříve. Stejně jako si online můžeme objednat jídlo, můžeme si také z obrazovky počítače či mobilu obstarat prakticky veškerý kontakt s
bankou.
Odesílání plateb z internetového či mobilního
bankovnictví je dnes již naprostou samozřejmostí. Procesy se navíc zrychlují, mnoho
bank již podporuje tzv. okamžité platby a kvůli placení již tedy do
banky rozhodně nemusíme. Na mobilu či počítači si snadno objednáme i třeba
platební kartu a co víc, dnes již není výjimkou ani kompletně digitální zakládání nových
bankovních či pojišťovacích produktů.
„Tzv. digitální onboarding pokročil natolik, že jsme dnes schopni si během pouhých několika minut kompletně založit a začít používat nový běžný účet či
spoření, nakoupit
akcie, zahájit
investice do
fondů, nebo třeba sjednat
pojištění. Vše jde snadno, rychle a, co je v současné chvíli nejdůležitější, také bezpečně – z pohodlí domova a bez osobního kontaktu,“ komentuje Čeněk Navrátil ze společnosti BSC, která se dlouhodobě věnuje digitalizaci
bankovnictví a pro
banky vyvíjí komplexní
bankovní operační systém i jednotlivá řešení, jako je právě digitální onboarding.
Dá se navíc očekávat, že nastalá situace digitalizační procesy ještě více urychlí. Klienti
bank nyní naplno zjišťují, jak si jejich
banka v této oblasti vlastně vede a dá se očekávat, že jejich nároky budou vzrůstat. Plně digitalizované
banky sklízí u klientů velký úspěch, mezitímco klienti těch digitálně „opatrnějších“ zjišťují, kde má jejich peněžní ústav ještě
rezervy.
Banky tedy budou tlačeny posouvat se opět dále, přičemž dobrou zprávou je, že na trhu jsou inovativní řešení, po kterých mohou
bankovní instituce sáhnout. „Očekávat se dá, že
banky pokročí v digitální transformaci nejen směrem k dalšímu zlepšování a zrychlování digitalizace
bankovních produktů a
služeb, ale i směrem k lepší
práci s klienty v digitálním prostředí. Na trhu existuje mnoho inspirativních přístupů a to zejména v oblasti e-commerce,“ popisuje Čeněk Navrátil.
Předpokládat se dá také změna chování a návyků klientů
bank. Současná vládní nařízení se postarala o to, že lidé mnohem více úkonů zařizují online, z domova. Bude zajímavé sledovat, zda si tento návyk uchovají i po znovuotevření kamenných
poboček a zda
koronavirová krize v přístupu k digitálním
službám trvale posune nejen
banky, ale právě i klienty.