(Kurzy.cz)
Babiš jakoby nečetl Švejka, takže mu v případě DPH na pivo zbyl černý Petr v ruce. Už i ČSSD žádá jednodušší zdanění
Sociální demokraté
využili zmatku kolem chystaných změn ve zdanění piva. A i když pro změny
v této podobě hlasovali, staví se nyní na zadní. „Nedomysleli jsme to,“
připouští poslanec ČSSD Václav Votava. Šéf strany Jan Hamáček by zmatek kolem
sazeb DPH řešil rychlou novelou zákona.
Černý Petr
v ruce tak zůstává hnutí ANO Andreje Babiše, které teď je se změnami, jimž
se směje (nejen) celý internet, spojováno nejvíce a vlastně už jako jediné.
Z hlediska politického marketingu se tak ANO ocitá v nezáviděníhodné
pozici. Jeho koaliční partner prozřel dříve a od nesmyslného návrhu několika
různých zdanění jednoho a téhož piva se distancuje. U části veřejnosti si navíc
může získat sympatie tím, že je ochoten připustit vlastní omyl. Babiš by měl
nyní udělat to samé. Byť tím už nezíská tolik politických bodů jako ČSSD. Pokud
však bude na návrhu dále lpět, uškodí si ještě více, než když nyní jako ČSSD
změní postoj.
Celá kauza je
z hlediska politického marketingu tím citlivější, že jde o pivo, tedy
„národní nápoj“ Čechů. Ti už od časů Švejka vědí, že „vláda, která zdraží pivo,
padne.“ To jen dokládá, jak citliví Češi jsou na administrativní úpravy cen
„zlatého moku.“ Babišovo hnutí si toho bylo – a je – jistě vědomo též. Proto se
ostatně rozhodlo pro přeřazení čepovaného piva mezi položky daněné nejnižší,
desetiprocentní sazbou DPH. Čekalo, že získá politické body. Jakkoli takový
krok nedával smysl tváří v tvář argumentaci těch samých politiků (politiků
z nebo za hnutí ANO), kteří hájili letošní navýšení spotřební daně
z lihovin. Jako by snad alkohol v lihovině byl natolik odlišný od
alkoholu v točeném pivu, že u prvního je třeba s ohledem na zdraví
Čechů daň zvýšit, zatímco u druhého je klidně možné ji snížit.
Babišova družina se
prostě chytla do vlastní populistické sítě. Jakoby Babiš nečetl Švejka a
nevěděl, jak moc musí být se změnami zdanění piva obezřetný, jak kolem něho
musí našlapovat po špičkách a mít vše důkladně promyšlené. Snížení DPH na
čepované pivo zamýšlela jeho vláda provést jako kompenzaci jiné své regulace,
EET. I tu před lety hájila s populistickým nádechem. Řada Čechů je totiž
přesvědčena, že co podnikatel nebo živnostník, to lump a podvodník, jemuž je
vždy dobře podívat se pod prsty trochu bedlivěji. Anti-podnikatelský populismus
chtělo ANO kompenzovat populismem k podnikatelům naopak vstřícným. Vždyť
se nijak netajilo tím, že snížení DPH na čepované pivo má hlavně právě ulevit
hospodským, navýšit jejich marži, nikoli ani tolik vést ke zlevnění piva pro
zákazníky. I když nyní, aby si alespoň částečně vylepšil svůj obraz v této
mediálně nezvládnuté kauze, Babiš hospodské vyzývá, aby si marži nenechávali
pro sebe. Těžko sám může věřit tomu, že jej poslechnou. Snižování DPH se obecně
a chronicky jen velmi obtížně, pokud vůbec, propisuje do nižší konečné ceny.
Mezi ekonomy přitom
obecně panuje poměrně jasná shoda, že čím jednodušší je systém zdanění, tím je
také makroekonomicky účinnější a administrativně levnější. Čím je naopak
složitější, tím se prodražuje, přičemž se zároveň jeho účinnost snižuje.
Složitý systém svádí k hledání skulinek, jejichž prostřednictvím by bylo
možné daňovou povinnost snížit či zcela obejít. Z hlediska
administrativního je jednoznačně nákladnější právě situace, kdy úředník tyto
skulinky musí „hlídat“ a „zalepovat“. Pokud by neexistovaly, může se věnovat
něčemu jinému. Babiš a spol. v honbě za politickými body DPH na pivo
jednoznačně překombinovali. V duchu politického marketingu „strany pro
všechny“, „catch-all-party“, si chtěli naklonit jak nepodnikatele, tak potom
právě i podnikatele, alespoň tedy hospodské. Mnoho zajíců, myslivcova smrt.
Nemají pořádně ani jednoho z toho. Za to ovšem třímají černého Petra a
poslouchají smích internetu.
Nová podoba
sazeb DPH u piva, bude-li zavedena, je učebnicovým příkladem
neúčinného a zbytečně nákladného systému. V praxi bude takřka nemožné
všechny skulinky tohoto systému „zalepit“. Jaká sazba daně se například vyměří
tehdy, objedná-li si návštěvník několik půllitrů piva a ty posléze
přelije do džbánu, s nímž danou hospodu opustí. Objednal si sice točená piva,
na něž se má od května vztahovat desetiprocentní sazba DPH, avšak fakticky
se jednalo o načepování piva do džbánu a jeho odnesení, na které se
má vztahovat sazba 21 procent. V praxi je prakticky nemožné toto
kontrolovat. Lépe řečeno, možné to je, ovšem za poměrně vysokou cenu –
v restauraci například budou muset být rozmístěny kamery, jež alespoň
částečně odradí od pokoutného přelévání půllitrů do džbánku, případně tam bude
muset častěji docházet „kontrola z finančáku“, jež hostinského vybudí
k větší ostražitosti vůči možným podvodům. To všechno něco stojí. Možný
příznivý efekt přesunutí točeného piva mezi položky daněné nejnižší
sazbou DPH, sloužící jako kompenzace za náklady spjaté s EET, tak
vezme částečně nebo zcela za své.
To je však jen jeden
příklad možné „skulinky“. Existují další. Obecně hospodám nutně vzrostou
náklady spojené s administrativou a rozřazováním jednotlivých podob
konzumace piva do různých položek sazby DPH.
Nejčistším a
celospolečensky nejlevnějším řešením by bylo stanovit jednu sazbu, ať
je pivo – alko i nealko – konzumováno v jakékoli podobě. Musí to
vědět i Babiš. Zřejmě tedy jde nyní jen o to, jak z celé věci marketingově
vycouvat, aniž by ztratil další politické body.
Lukáš
Kovanda, Ph.D.
Hlavní
ekonom, CZECH FUND
Daně a daňová přiznání - informace, termíny, formuláře
Více zpráv k tématu Daně
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna