(Kurzy.cz)
Eurozóna je na tom ekonomicky nejhůře za sedm let. Letošní hrozbou jí je koronavir a Trump
Eurozóna je na tom
ekonomicky nejhůře od krize před sedmi lety, dolů ji teď stahují, celkem
nečekaně, hlavně Francie a Itálie.
V posledním
loňském čtvrtletí ekonomika eurozóny sotva rostla. Přidala pouze 0,1 procenta,
což představuje její nejslabší mezičtvrtletní vzestup od prvního čtvrtletí roku
2013. V roce 2013 ještě ovšem doznívala evropská dluhové krize, důsledek
světové finanční krize z doby před deseti a více lety.
Loni v období od
října do prosince nečekaně zklamaly dvě z největších ekonomik eurozóny,
Francie a Itálie. Slabý hospodářský růst může dále destabilizovat již tak
vratkou vnitropolitickou situaci v obou zemích. Ve Francii, která
v posledních třech měsících loňského roku vykázala hospodářský pokles
čítající 0,1 procenta, čelí prezident Emmanuel Macron protestním bouřím –
řadovým Francouzům je trnem v oku jeho důchodová reforma. Na
vnitropolitickou situaci v Itálii zase doléhají rozmíšky v rámci
koaliční vlády. Itálie se zcela nečekaně propadla v čtvrtém loňském
čtvrtletí o 0,3 procenta.
Podniky
v eurozóně v letošním roce přitom mohou čelit nečekanému problému
jménem koronavir. Francouzský výrobce koňaků Remy Cointreau čeká kvůli nákaze v
Číně slabší odbyt, stejně jako společnosti typu LVMH, jejichž byznysem je
luxus. Čína zodpovídá za zhruba 35 procent odbytu na globálním trhu
s luxusem. Svým způsobem je to právě i dramaticky rostoucí střední třída
v Číně, která vydělává Francouzům na důchod. Větší poptávka po luxusním
zboží, ať jde o kabelky či koňak, představuje vyšší inkaso francouzské státní
kasy. Pokud však Číňané budou místo kabelek a koňaku řešit nebezpečnou nákazu,
Paříž musí počítat s nižším daňovým inkasem. A nejde samozřejmě jen o
luxusní branži. Francie je magnet pro čínské turisty. Zároveň letecký přepravce
Air France-KLM společně s německou Lufthansou bude zvláště zasažen možným
trvalejším omezením letecké přepravy mezi Evropou a Asií, kde uvedené dvě
aerolinky provozují z evropských přepravců nejvíce linek. A to nemluví o
fatálním dopadu, který by mělo ochromění čínského průmyslu jak na francouzské,
tak zejména německé dodavatele. Německo, jak známo, loni těsně uniklo technické
recesi.
Vedle koronaviru je
další hrozbou ekonomice eurozóny, resp. EU jako celku Donald Trump. Americký
prezident stále neshodil ze stolu možnost zavedení cel na evropská, zejména
tedy německá auta.
Zpomalení eurozóny
není dobrou zprávou pro Českou republiku, byť její hospodářství loni vykazovalo
až překvapivou odolnost vůči nepříznivému mezinárodnímu vývoji. Tato imunita
však může být ta tam tváří v tvář černé labuti v podobě třeba právě
dopadu koronavirové nákazy, případně jeho kombinace s Trumpovými
cly.
Lukáš
Kovanda, Ph.D.
Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz