5 mýtů o crowdfundingovém investování
Kolem financování pomocí malých částek vybraných od více lidí (anglicky crowd) se stále rojí mnoho mýtů a povídaček. Jak je to tedy doopravdy s touto investiční novinkou. Nebo to novinka není?
1. Je to podpora háčkování deček nebo knížek, které nikdo nečte.
Ne. Crowdfunding sice mnoho lidí považuje za lepší verzi charity, protože si ji spojuje s
uměleckými nebo komunitními projekty, což je samozřejmě pravda, ale v 21. století je to
také seriózní nástroj pro investování především nižších částek. Nejobvyklejšími formami
investice jsou P2P půjčky nebo investice do konkrétního projektu (P2B). Investor pak
dostane zpět vloženou částku s úrokem zpravidla vyšším než by získal například využitím
některého bankovního produktu. Firmy nebo projekty se často snaží investory odměnit
také exkluzívními dárky nebo službami.
2. Funguje to teprve chvíli
Ne, princip výběru peněz na konkrétní projekt od více subjektů má dlouhou historii.
Například newyorská socha Svobody nebo naše Národní divadlo byly financovány přesně
takto, vědci a filozofové na volné noze nebo noviny si ve svých počátcích na živobytí také
vydělávali především příspěvky příznivců. Rozmach moderní verze crowdfundingu ovšem
nastal s nástupem internetu, kde je posílání peněz a získávání informací snadné a
dostupné všem.
3. Financují se tím startupy a těm já nevěřím
Ne. I když financování inovativních a nových firem tvoří velkou část investic na
crowdfundingových platformách, je také mnoho příležitostí investovat do časem
prověřených firem. “Našim investorům se myšlenka investování do zavedených českých
firem líbí, cítí se být součástí příběhu a rádi se podílejí na rozvoji malého a středního
podnikání,” vysvětluje odlišný přístup pro investování Vít
Endler, CEO platformy finGOOD.
4. Mně stačí mít peníze v bance
Pokud se spokojíte s úrokem nižším než je inflace a prakticky tak přicházíte o část svých
peněz, je to v pořádku. Zdravý přístup k hospodaření ovšem vyžaduje aktivnější přístup a
vyšší stupeň finanční gramotnosti. Základem je rozumné rozložení portfolia investic mezi
konzervativnější (nákup dluhopisů, podílové fondy s nižším úročením) a rizikovější,
nicméně výdělečnější (crowdfunding, akcie).
5. Je to příliš riskantní
Ačkoliv crowdfundingové platformy, na nichž lze investovat do firem, pracují s rizikem jinak
než bankovní instituce. Všechny společnosti důkladně prověřují, zkoumají jejich finanční
kondici, absolvují mnoho schůzek s vedením firmy a investorům pak předkládají ucelený
investiční záměr podpořený tvrdými daty. Úrok je nastaven tak, aby investice uspokojila
obě strany transakce.
Vít Hutař, CMO
V oblasti e-commerce a (online) marketingu se pohybuje již více než 10 let. Od poloviny roku 2019 je i posilou týmu finGOOD na pozici CMO, tedy marketingového ředitele, čímž došlo k efektivnímu skloubení jeho zájmu o individuální investování, online prostředí a marketingovou komunikaci.
finGOOD
finGOOD je progresivní P2B fintech platforma, která umožňuje lidem a firmám investovat do českých společností napřímo, online a bez potřeby bankovních subjektů jako zprostředkovatelů. Firmy mají možnost touto cestou získat finance od neomezeného počtu investorů. Investoři získají pasivní příjem se zabezpečením investice. Výnos z investic se zpravidla pohybuje 6 – 10 % p. a. a investovat lze částky již od 5 000 Kč. Jednotlivé firmy a projekty mohou navíc investorům nabízet i další nefinanční výhody.
Více na https://fingood.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory