(Kurzy.cz)
Vláda loni hospodařila se zbytečným schodkem, zároveň ale opozici zbytečně nahrává na smeč. Opoziční kritika „vysátí“ privatizačního účtu nemá opodstatnění, stejně jako schodek
Ministerstvo financí loni
hospodařilo se zbytečným schodkem, zárroveň však opozici zbytečně nahrává na
smeč. Opoziční kritika údajného Ministerstvo financí dnes podle všeho oznámí
schodek ve výši zhruba třiceti miliard korun. Půjde tak o lepší výsledek, než
jaký během roku 2019 očekávala minimálně část trhu. Zároveň půjde o nejhorší
výsledek hospodaření státní kasy od roku 2015, pro který se vzhledem k solidnímu
výkonu tuzemské ekonomiky v loňském roce a nejnižší míře nezaměstnanosti v EU i
v OECD i nepříliš slavné investiční činnosti vlády jen těžko hledá ekonomické
opodstatnění.
Opozice však svojí kritikou míří poněkud mimo terč, když tvrdí, že nebýt „vysátí“
účtu bývalého Fondu národního majetku byl by schodek až padesátimiliardový. Ne
že by k přesunu zhruba osmnácti miliard korun z takzvaného privatizačního účtu
do státního rozpočtu loni nedošlo, nejedná se však o nic, co by zavdávalo
příčinu nějaké zvláštní kritice. Tu si spíše zasluhuje struktura výdajů
státního rozpočtu – loňská i letošní – a otálení z klíčovými reformami typu té
penzijní nebo systému financování veřejné zdravotní péče. Na to, že otálení s
těmito reformami je výhledově klíčovým rizikem pro zdárný rozvoj celé české
ekonomiky, upozorňují třeba i mezinárodní ratingové agentury, včetně Moody’s,
jejíž loňská příznivá slova a hodnocení české ekonomiky si pro svůj letošní
novoroční projev „vyzobal“ premiér Andrej Babiš.
Nuže, jak se to tedy ve skutečnosti má s údajným „vysátím“ privatizačního účtu?
V březnu 2019 ministerstvo financí vskutku převedlo historicky dosud nejvyšší
roční částku z privatizačního účtu do příjmů státního rozpočtu (konkrétně do
příjmu kapitoly všeobecné pokladní správy). Příslušná částka odpovídá osmnácti
miliardám korun. K přesunu těchto prostředků mezi privatizačním účtem a
rozpočtem také loni došlo nezvykle brzy, už v březnu. Obvykle totiž k přesunu
prostředků dochází v druhé polovině roku, v měsících září až listopadu (viz
graf níže).
Podmínkou pro přesun prostředků bylo až do roku 2018 záporné saldo hospodaření
systému důchodového pojištění. Prostě to, že na virtuálním důchodovém účtu
výdaje převyšovaly příjmy. To se po roce 2008 dělo každoročně až do roku 2017.
V roce 2018 ale důchodový účet vykázal přebytek. To podle ministerstva financí
vedlo k „absurdní“ situaci, kdy by kvůli přebytkovému hospodaření v oblasti
důchodů mělo na privatizačním účte nechat peníze ležet ladem.
Koncem roku 2018 ale parlament schválil Novelu zákona o zrušení Fondu národního
majetku ČR, což mimo jiné znamená, že ministerstvo financí (nástupnický orgán
někdejšího Fondu národního majetku) loni již mohlo převést prostředky z takzvaného
privatizačního účtu do státního rozpočtu i při předpokladu přebytkového
hospodaření důchodového účtu. A za loňský rok – konečná čísla ještě nemáme – by
hospodaření důchodového účtu podle všeho přebytkové být mělo. Vždyť ke konci
listopadu 2019 činil přebytek na důchodovém účtu zhruba jedenáct miliard korun.
To je jen zhruba o 600 milionů nižší přebytek, než jaký důchodový účet
vykazoval koncem listopadu 2018. Přitom za celý rok 2018 skončil důchodový účet
v přebytku zhruba 18,6 miliardy korun.
Ministerstvo financí letos v březnu zmíněné nové zákonné možnosti využilo a
„vytáhlo si“ – opozice říká „vysálo“ – z privatizačního účtu uvedených osmnáct
miliard do státního rozpočtu.
Už v roce 2012 byla uzákoněna možnost převádět prostředky z privatizace, z onoho
takzvaného privatizačního účtu (v současnosti jsou jeho klíčovou položkou
dividendy ČEZ), do státního rozpočtu. V letech 2012 až 2018 objem převedených
prostředků činil ročně průměrně 8,6 miliardy korun. Převáděné prostředky byly v
letech 2012 až 2017 vykazovány jako kompenzace deficitu důchodového účtu,
ačkoli je pravdou, že kvůli pouze virtuální – nikoli faktické – existenci
důchodového účtu po převodu do státního rozpočtu splývaly s ostatními zdroji
rozpočtu, kupříkladu daňovým inkasem.
Loňský zmíněný osmnáctimiliardový převod je tedy více než dvojnásobkem průměrné
hodnoty. Dosud nejvyšší roční částka byla v letech 2012 až 2018 převedena hned
v roce 2012, kdy v září toho roku došlo k převodu 14,4 miliardy korun.
V roce 2018 z výše uvedeného důvodu k převodu mezi privatizačním účtem a
státním rozpočtem nedošlo, od roku 2012 vůbec poprvé. Loňskou nadprůměrnou
částku převodu tak lze chápat jako „kompenzaci“ právě za předloňský rok, a to
včetně jejího načasování, jak je zmíněno, nezvykle na první čtvrtletí roku.
Ministerstvo financí by budoucna mělo lépe vysvětlovat tyto a podobné své
kroky, aby rozptýlilo možné obavy, že se při průběžném plnění rozpočtu ocitlo
třeba kvůli slabšímu než předpokládanému výkonu ekonomiky pod tlakem, a musí si
tak vypomáhat ne zcela standardním způsobem. Pokud bude své kroky lépe
veřejnosti vysvětlovat, nebude zbytečně nahrávat opozici na smeč.
Lukáš
Kovanda, Ph.D.
Hlavní
ekonom, CZECH FUND
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?