Stávající napojení města na dálniční síť je zcela nevyhovující. Nejkratší napojení po
silnici I/13 vede od mostu přes Labe v Děčíně směrem na
D8 průtahem města v celkové délce kolem čtyř kilometrů. Dále pak až do Libouchce vede
silnice I/13 souvislou zástavbou Jílového u Děčína, Modré a Libouchce. Z celkové délky zhruba 14 km prochází
silnice v délce 11,8 km souvislou oboustrannou zástavbou. Na
silnici je navíc napojena řada městských a místních komunikací, vjezdů či výjezdů do průmyslových i výrobních objektů a také na pozemky jednotlivých objektů. S ohledem na nevyhovující směrové i šířkové poměry je na několika částech trasy stanoveno omezení rychlosti. Druhou možností je trasa po
silnici I/62, která kopíruje Labe. Napojení na
dálnici D8 však vede přes město
Ústí nad Labem, které je již nyní dopravně přetížené.
V rámci zpracované studie byly navrženy tři varianty přeložky
silnice I/13 mezi Děčínem a Knínicemi (
D8). Variantu přes tzv. Pastýřskou stěnu město odmítá, protože by neřešila
dopravu v centru Děčína. Varianta přes
Malšovice je technicky neprůchodná s ohledem na investiční projekty, které byly v zamýšlené trase realizovány. „Přikláníme se k variantě Chrochvická, která je z hlediska vedení nejpřijatelnější,“ informoval zástupce chomutovské Správy ŘSD primátor Děčína
Jaroslav Hrouda. Zároveň dodal, že město dokončuje nový územní plán, který s koridorem pro přeložku
silnice I/13 počítá. „
Stavbě jakékoliv varianty bude předcházet rozsáhlý průzkum podloží. Bude se jednat o technicky velmi náročnou
stavbu,“ dodal ředitel Správy
Chomutov Martin Vidimský. Trasa koridoru prochází téměř v celé své délce po území CHKO České středohoří s velmi nestabilními geologickými poměry, které jsou typické pro všechny varianty.
V rámci přípravy
stavby přeložky probíhá proces EIA. „Jednou z podmínek je provedení předběžného geotechnického průzkumu pro všechny navržené varianty a vyhodnocení hydrogeologických poměrů a rizik sesuvů,“ popsal aktuální stav přípravy vedoucí úseku výstavby Správy
Chomutov Marek Sotona. V případě vydání kladného závazného stanoviska EIA bude další postup projednán s generálním ředitelstvím ŘSD ČR.
Vedení děčínského magistrátu se zajímalo také o další investiční projekty ve městě. Podrobný popis přípravy
staveb na
silnici I/13 od okružní křižovatky Benešovská přes přeložku mezi Děčínem a Ludvíkovicemi a dále až k Manušicím v
Libereckém kraji podal ředitel liberecké Správy ŘSD Jan Wohlmuth, který se jednání také zúčastnil. Některé projekty na území Děčína s vazbou na
Liberecký kraj totiž připravuje Správa
Liberec.
Kromě investičních akcí vedení města i chomutovské Správy ŘSD řešilo několik problémů na provozovaných komunikacích. Zejména se jednalo o úpravy v křižovatkách, kterými prochází
silnice ve správě ŘSD, a o opravy mostů v Jílovém na
silnici I/13, kde je omezen provoz pro nákladní
auta. Těžkotonážní tranzit proto musí pro napojení na dálniční síť využívat
cestu podél Labe přes
Ústí nad Labem. Vedoucí provozního úseku Správy
Chomutov Vít Plechatý primátora a jeho náměstky informoval o aktuálním stavu oprav a ujistil je, že se bude novými podněty zabývat. Dále také představil plán oprav pro příští rok.
Posledním bodem jednání bylo majetkové vypořádání v rámci
stavby I/62 Děčín–Vilsnice, která je v provozu od léta 2018. Město plánuje pozemky v okolí původní trasy využít.