Přelomový verdikt ČTÚ: Česká pošta musí zaplatit za špatnou radu pošťačky
Česká pošta zodpovídá za špatné rady svých zaměstnanců, rozhodl teď Český telekomunikační úřad, který řešil neuznanou reklamaci jednoho zákazníka. Pošťačka mu řekla, že není rozdíl mezi tím, jestli zlatou minci pošle jako Cenný balík nebo Balík Do ruky. Muž si vybral druhou možnost, když se zásilka ztratila, nechtěla mu pošta uhradit víc, než cenu poštovného.
Nespokojenému zákazníkovi musí podle rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu zaplatit pošta sedm a půl tisíce za ztracenou minci. Pošta mu přitom chtěla vrátit jen 117 korun, které uhradil za poštovné.
Háček byl v tom, že když se odesílatel na poště ptal, jak může zlatý dukát z roku 1845 přepravit, pracovnice za přepážkou mu dala na vybranou ze dvou služeb – Cenný balík a Balík Do ruky – s tím, že mezi nimi není žádný rozdíl.
"Odesílatel si vybral službu Balík Do ruky, protože podle svých slov měl pocit, že adresát dostane balík až ke dveřím, přímo do ruky," uvedl Český telekomunikační úřad v říjnové monitorovací zprávě, kde o případu informoval.
Pošta odmítala zodpovědnost s tím, že v poštovních podmínkách služby Balík Do ruky je explicitně uvedeno, že bankovky, mince, šeky a další ceniny jsou považovány za nepovolený obsah. ČTÚ tak řešil, jestli zákazníka zbavuje odpovědnosti to, že mu zaměstnankyně pošty poskytla špatnou radu.
Pošta tvrdila, že své zaměstnance řádně školí, aby poskytli zákazníkům správné informace. Za poskytnutí špatné rady nezodpovídá, protože jde o exces zaměstnance. ČTÚ se ale opřel o rozhodnutí Nejvyššího soudu, podle nějž exces nastane, pokud škůdce sledoval uspokojení svých osobních zájmů. To se podle úřadu v tomto případě nestalo.
"Argumentace pošty v tomto duchu by tak mohla vést k nesmyslnému závěru, že i samotná ztráta zásilky, na jejíž přepravě se podílí řada (k tomu proškolených) zaměstnanců pošty, by v případě jejich selhání představovala exces," upozornil ČTÚ.
Opřít se při rozhodování mohl o svědectví syna odesílatele, který s ním na poště byl a dosvědčil, že otci pošťačka opravdu řekla, že jde o rovnocenné služby. Pošta se to nijak nesnažila zpochybnit. Námitce tak ČTÚ vyhověl a poště nařídil muži zaplatit náhradu škody ve výši 7 501 Kč.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz