05.06.2019 Maloobchod - duben 2019
Kód: | 120019-19 |
Periodicita: | Měsíční |
Název produktu: | Maloobchod |
Poznámka: | Data za leden: +6 dní; březen: +1 den; červen, srpen, září: + 2 dny; květen: +3 dny; listopad: +8 dní. |
Anotace: | Indexy tržeb v maloobchodě |
Územní členění: | Stát |
Kontakt: | jana.gotvaldova@czso.cz |
Nosič: | Web |
Typ produktu: | Rychlá informace |
Cena: | |
Verze: | Česko-anglická |
Typ termínu vydání: | 36. kalendářní den po období |
Datum vydání: | 14.03.2019, 05.04.2019, 07.05.2019, 05.06.2019, 09.07.2019, 07.08.2019, 05.09.2019, 08.10.2019, 07.11.2019, 06.12.2019, 13.01.2020, 05.02.2020 |
Rok: | 2019 |
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy zvýšily v dubnu reálně o 0,2 %, přičemž za potraviny vzrostly o 1,7 %, naopak za pohonné hmoty klesly o 1,4 % a za nepotravinářské zboží o 0,5 %.
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy (při stejném počtu pracovních dní v dubnu 2019 i 2018) zvýšily o 5,4 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 6,0 %2), za potraviny o 5,6 %2) a za pohonné hmoty o 3,0 %.
Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 6,9 %. Tržby za potraviny vzrostly o 10,0 %2), za nepotravinářské zboží o 5,4 %2) a za pohonné hmoty o 3,0 %. Rozdíl mezi neočištěnými a očištěnými daty připadl na vrub zejména vlivu Velikonoc. V loňském roce se nákupy na Velikonoce realizovaly koncem března, letos až v dubnu.
Nejvyšší růst zaznamenal prodej internetových obchodů a zásilkových služeb3) (o 20,0 %). Vyšší nákup potravin, podpořen velikonočními svátky, se projevil růstem tržeb v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 10,4 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 3,7 %. Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím vzrostly tržby za počítačová a komunikační zařízení o 15,4 %, za výrobky pro domácnost o 4,7 %, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 4,0 % a za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,0 %. Naopak tržby klesly ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví o 1,9 %.
Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,7 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží a potravin. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, s oděvy a obuví a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel4) vzrostly reálně meziměsíčně o 1,3 %. Meziročně se tržby zvýšily o 0,7 % (očištěné i neočištěné o kalendářní vlivy). Tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) meziročně vzrostly o 2,7 %, naopak za opravy motorových vozidel se snížily o 6,2 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: http://ec.europa.eu/eurostat/web/short-term-business-statistics/publications/news-releases.
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel.
2) Rozdíl mezi vývojem očištěných a neočištěných tržeb při stejném počtu pracovních dní byl způsoben zejména rozdílným počtem nadprůměrných a průměrných prodejních dní a vlivem Velikonoc.
3) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby.
4) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel.
Poznámky:
Všechny údaje v textu Rychlých informací jsou uvedeny ve stálých cenách.
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota.
Data za měsíce leden 2018 až březen 2019 byla v souladu s politikou revizí ČSÚ revidována, za duben 2019 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2019 budou publikovány v červnu 2020.
Spolu s revizí dat došlo ke změně modelu použitého pro očišťování časových řad. Nově je použita nepřímá metoda očišťování, která probíhá na nejnižších zdrojových agregátech indexu tržeb a očištění vyšších agregací vzniká jako vážený průměr zdrojových očištěných dat.
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb, tel. 274052935, e-mail: marie.bouskova@czso.cz
Kontaktní osoba: Ing. Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností, tel. 274052691, e-mail: jana.gotvaldova@czso.cz
Metoda získání dat: přímé zjišťování ČSÚ SP 1-12
Termín ukončení sběru dat: 28. 5. 2019
Termín ukončení zpracování: 31. 5. 2019
Navazující výstupy: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách
(https://www.czso.cz/csu/czso/mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady).
Termín zveřejnění další RI: 9. 7. 2019
Přílohy
-
Přílohy:
-
Tab. 1 Maloobchod a prodej a opravy motorových vozidel (meziroční indexy, neočištěné údaje)
-
Tab. 2 Tržby sortimentních skupin prodejen (meziroční změny, rozklad přírůstku - meziročního)
-
Tab. 3 Maloobchod a prodej a opravy motorových vozidel (meziroční indexy, očištěno o kalendářní vlivy)
-
Graf 1 Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel - bazické indexy, stálé ceny
-
Graf 2 Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel - mezinárodní srovnání, sezónně očištěno, stálé ceny
- rok 2019 | duben 2019 | březen 2019 | únor 2019 | leden 2019
- rok 2018 | prosinec 2018 | listopad 2018 | říjen 2018 | září 2018 | srpen 2018 | červenec 2018 | červen 2018 | květen 2018 | duben 2018 | březen 2018 | únor 2018 | leden 2018
- rok 2017 | prosinec 2017 | listopad 2017 | říjen 2017 | září 2017 | srpen 2017 | červenec 2017 | červen 2017 | květen 2017 | duben 2017 | březen 2017 | únor 2017 | leden 2017
- rok 2016 | prosinec 2016 | listopad 2016 | říjen 2016 | září 2016 | srpen 2016 | červenec 2016 | červen 2016 | květen 2016 | duben 2016 | březen 2016 | únor 2016 | leden 2016
- rok 2015 | prosinec 2015 | listopad 2015 | říjen 2015 | září 2015 | srpen 2015 | červenec 2015 | červen 2015 | květen 2015 | duben 2015 | březen 2015 | únor 2015 | leden 2015
- rok 2014 | prosinec 2014 | listopad 2014 | říjen 2014 | září 2014 | srpen 2014 | červenec 2014 | červen 2014 | květen 2014 | duben 2014 | březen 2014 | únor 2014 | leden 2014
- rok 2013 | prosinec 2013 | listopad 2013 | říjen 2013 | září 2013 | srpen 2013 | červenec 2013 | červen 2013 | květen 2013 | duben 2013 | březen 2013 | únor 2013 | leden 2013
- rok 2012 | prosinec 2012 | listopad 2012 | říjen 2012 | září 2012 | srpen 2012 | červenec 2012 | červen 2012 | květen 2012 | duben 2012 | březen 2012 | únor 2012 | leden 2012
- rok 2011 | prosinec 2011 | listopad 2011 | říjen 2011 | září 2011 | srpen 2011 | červenec 2011 | červen 2011 | květen 2011 | duben 2011 | březen 2011 | únor 2011 | leden 2011
- rok 2010 | prosinec 2010 | listopad 2010 | říjen 2010 | září 2010 | srpen 2010 | červenec 2010 | červen 2010 | květen 2010 | duben 2010 | březen 2010 | únor 2010 | leden 2010
Zveřejněno dne: 05.06.2019
Data jsou platná ke dni zveřejnění publikace.
5. 6. 2019
Duben byl ve znamení velikonočních nákupů
Maloobchod – duben 2019
Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy (včetně Velikonoc) v dubnu zvýšily reálně o 5,4 %, bez očištění o 6,9 %. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 0,2 %.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy zvýšily v dubnu reálně o 0,2 %, přičemž za potraviny vzrostly o 1,7 %, naopak za pohonné hmoty klesly o 1,4 % a za nepotravinářské zboží o 0,5 %.
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy (při stejném počtu pracovních dní v dubnu 2019 i 2018) zvýšily o 5,4 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 6,0 %2), za potraviny o 5,6 %2) a za pohonné hmoty o 3,0 %.
Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 6,9 %. Tržby za potraviny vzrostly o 10,0 %2), za nepotravinářské zboží o 5,4 %2) a za pohonné hmoty o 3,0 %. Rozdíl mezi neočištěnými a očištěnými daty připadl na vrub zejména vlivu Velikonoc. V loňském roce se nákupy na Velikonoce realizovaly koncem března, letos až v dubnu.
Nejvyšší růst zaznamenal prodej internetových obchodů a zásilkových služeb3) (o 20,0 %). Vyšší nákup potravin, podpořen velikonočními svátky, se projevil růstem tržeb v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 10,4 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 3,7 %. Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím vzrostly tržby za počítačová a komunikační zařízení o 15,4 %, za výrobky pro domácnost o 4,7 %, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 4,0 % a za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,0 %. Naopak tržby klesly ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví o 1,9 %.
Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,7 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží a potravin. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, s oděvy a obuví a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel4) vzrostly reálně meziměsíčně o 1,3 %. Meziročně se tržby zvýšily o 0,7 % (očištěné i neočištěné o kalendářní vlivy). Tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) meziročně vzrostly o 2,7 %, naopak za opravy motorových vozidel se snížily o 6,2 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: http://ec.europa.eu/eurostat/web/short-term-business-statistics/publications/news-releases.
Poznámky:
Všechny údaje v textu Rychlých informací jsou uvedeny ve stálých cenách.
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota.
Data za měsíce leden 2018 až březen 2019 byla v souladu s politikou revizí ČSÚ revidována, za duben 2019 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2019 budou publikovány v červnu 2020.
Spolu s revizí dat došlo ke změně modelu použitého pro očišťování časových řad. Nově je použita nepřímá metoda očišťování, která probíhá na nejnižších zdrojových agregátech indexu tržeb a očištění vyšších agregací vzniká jako vážený průměr zdrojových očištěných dat.
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel.
2) Rozdíl mezi vývojem očištěných a neočištěných tržeb při stejném počtu pracovních dní byl způsoben zejména rozdílným počtem nadprůměrných a průměrných prodejních dní a vlivem Velikonoc.
3) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby.
4) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel.
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb, tel. 274052935, e-mail: marie.bouskova@czso.cz
Kontaktní osoba: Ing. Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností, tel. 274052691, e-mail: jana.gotvaldova@czso.cz
Metoda získání dat: přímé zjišťování ČSÚ SP 1-12
Termín ukončení sběru dat: 28. 5. 2019
Termín ukončení zpracování: 31. 5. 2019
Navazující výstupy: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách (https://www.czso.cz/csu/czso/mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady).
Termín zveřejnění další RI: 9. 7. 2019
Přílohy
Tab. 1 Maloobchod a prodej a opravy motorových vozidel (meziroční indexy, neočištěné údaje)
Tab. 2 Tržby sortimentních skupin prodejen (meziroční změny, rozklad přírůstku - meziročního)
Tab. 3 Maloobchod a prodej a opravy motorových vozidel (meziroční indexy, očištěno o kalendářní vlivy)
Graf Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel - bazické indexy, stálé ceny
Graf Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel - mezinárodní srovnání, sezónně očištěno, stálé ceny
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?