Soukromé dálnice se v ČR stále nestaví, proud peněz z EU ale brzy vyschne
Projekt soukromých dálnic v Česku je zatím stále v nedohlednu. Kromě Švýcarska jsme poslední zemí v západní a střední Evropě, která nemá nestátní dálnici. Navíc během příštích let přijdeme o zhruba 82 miliard korun z Evropských dotací, takže se musí hledat zdroje právě v soukromém sektoru. Pokud by se ale u nás soukromé dálnice měly stavět, muselo by ministerstvo urychlit legislativní proces.
Česká republika je jednou z posledních evropských zemí, kde stavbu dálnic platí výhradně stát. Proud peněz z Evropské unie ale postupně vyschne, je třeba urychlit proces kolem projektů se soukromou účastí.
"Předpokládáme, že v roce 2020 proběhne samotné výběrové řízení," uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. První soukromníkem stavěnou dálnicí má být už léta schválený úsek mezi středočeským a jihočeským krajem.
"Pilotní projekt bude pokračování D4 od Příbrami směrem na Písek, je to poměrně dlouhý úsek," zveřejnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Pokud si s ministerstvem plácne, začne se dvaatřicetikilometrový úsek stavět příští rok.
Stát by pak vítězi tendru dálnici splácel. "Něco jako v uvozovkách leasing nové dálnice, například na té D4 bychom mohli nechat soukromníky postavit tu dálnici a zhruba 25 až 27 let je nechat o tu dálnici se starat tak, aby po skončení té smlouvy jsme přebírali do majetku státu renovovanou dálnici," vysvětlil Rýdl.
Podle odborníků by se stavbou ze soukromých peněz předešlo zbytečným problémům, jako tomu bylo při rekonstrukci D1. "Privátní sektor by si pohlídal samotnou přípravu, realizaci, kvalitu těch prací, protože by byl zodpovědný, že bude provozovat své dílo," myslí si dopravní expert Libor Lukáš.
Otázkou je, jak by byl průjezd soukromou dálnicí zpoplatněn. Jestli to bude formou uvažovaného satelitního mýtného nebo mýtných bran, jako v některých státech. "I brány a vybírání poplatků na dálnici nelze vyloučit," zhodnotil Lukáš.
"Cena dálniční známky je stanovena zákonem. Pochybuji, že tohle by byl důvod ke zdražování," sdělil Rýdl.
První dálnice za soukromé peníze se měla před lety stavět na severu Moravy. Jenomže někdejší Zemanova vláda zakázku přiklepla v roce 2002 izraelskému holdingu bez výběrového řízení. Skončilo to fiaskem a stát za D47 zaplatil odškodné přes 600 milionů korun. Pokud se projekt D4 osvědčí, přijdou na řadu úseky dálnic D3, D6 a D35.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna