Michal Dvořák (TradeCentrum)
Investice  |  21.03.2019 14:55:07

Elon Musk vs. Toyota

V dnešním pojetí a rozvoji automobilového průmyslu můžeme lehce nabít dojmu, že elektromobily jsou jasnou budoucností dopravy. Automobilové společnosti mají v plánu vyrábět více a více modelů elektrických automobilů a očekává se, že plug-in vozy získají stále větší podporu s tím, jak přicházejí nové předpisy na snížení emisí uhlíku.

„Výrobci si do značné míry uvědomují, že předpisy o výfukových plynech budou tvrdší a tvrdší,“ řekl automobilový redaktor, Bertel Schmitt. „To, co se nyní v Evropě ohledně emisí uzákonilo, není nic ve srovnání s tím, co přijde o pět let nebo o deset let později.“

Prodej sice dnes stále tvoří jen nepatrný zlomek celkového trhu, ale to se bude s postupem času měnit. Japonsko si však není jisté, zda je akumulátorové elektrické auto jedinou budoucností a sází na něco, o čem si myslí, že dává větší smysl ve velkých městech: vozidla s vodíkovými palivovými články.

Toyota v Japonsku přijímá nekonvenční přístup ke snižování emisí vozidel. Namísto toho, aby se automobilka zaměřila na elektrická vozidla typu plug-in, jako v podstatě celý zbytek světa, vyrábí automobil poháněný vodíkovými palivovými články, který společnost nazývá Mirai, což v japonštině znamená „budoucnost“. S vládními dotacemi ve výši 20 000 dolarů tak tento vůz stojí 50 000 dolarů.

Vodíkový palivový článek nic nespaluje. Používá chemickou reakci mezi vodíkem a kyslíkem ze vzduchu pro výrobu elektřiny. Automobily s vodíkovými palivovými články jsou tiché, jako jsou baterie elektrické a vypouštějí pouze vodu.

V Toyota Motomachi, se každý den vyrábí pouze asi 10 vozů, které jsou sestavovány ručně. "Miluji Mirai," říká manažer závodu Matsuo Yoshiyuki, který vlastní jedno z vozidel. "Věřím v budoucnost vodíku. Pro životní prostředí je to velmi důležité." Naopak Elen Musk již v minulosti označil vodíková auta za hloupá. Podle jeho názoru je technologie skladování energie prostřednictvím vodíku výrazně méně energeticky efektivní, než v případě dostupných lithium-iontových baterií. Jiní kritici zmínili například vyšší náklady, bezpečnostní rizika či nevyvinutou infrastrukturu pro provoz vodíkových automobilů.

Muskovým argumentem je, že produkce vodíku není ekologická a nese s sebou vysoké energetické náklady. Vodík se dnes z velké části získává jako vedlejší produkt při těžbě zemního plynu, koksování uhlí a dalších procesech s vysokými emisemi skleníkových plynů. Kritici však zapomínají na to, že vodík dnes lze vyrábět také za použití elektrické energie pocházející z obnovitelných zdrojů.

Po celém světě je nyní jezdí asi jen 11 000 vozidel s palivovými články. Téměř polovina z nich je v Kalifornii, která má pro vozidla přísné emisní předpisy a zajímavé daňové úlevy, které podporují k nákupu vozidla tohoto typu.

Mirai je zatím poměrně drahý a to dokonce i s velkorysou vládní dotací, která dokáže snížit cenu ze $70,000 na $50,000. Největší náklady jsou na výrobu palivových článků, ale ty se podle Toyoty sníží s tím, jak poroste produkce.

Japonsko přijalo technologii a usiluje o vytvoření první „vodíkové společnosti“, která zahrnuje také využití vodíku pro výrobu energie. Ministerstvo energetiky má do olympijských her v roce 2020 ambiciózní cíle. Město Tokio plánuje během hry nasadit 100 autobusů s vodíkovými palivovými články a chce mít na silnici 40 000 elektrických vozidel s palivovými články. V příštích šesti letech je cílem 200 000 takových vozidel.

Dnes je na cestách mnohem více vozů s baterií na elektrický pohon než těch vodíkových. Ale v zemích jako Japonsko, kde většina obyvatel žije v hustých městských oblastech v obytných domech bez místa, není snadné si auto dobít, dávají vodíkové palivové články velký smysl.

"Pokud máte zavedenou vodíkovou infrastrukturu, neexistuje žádná změna chování," říká Matthew Klippenstein, spoluautor online publikace Fuel Cell Industry Review. "Jedete na stejnou čerpací stanici jako ostatní, natankujete za pár minut a můžete pokračovat dál."

V Jižní Koreji, kde většina obyvatel také žije v městských oblastech, oznámila automobilka Hyundai, že do roku 2030 plánuje ročně vyrábět 700 000 vozů na palivové články.

Klippenstein přirovnává dělení vodíkových palivových článků a těch bateriových s elektrickými zásuvnými na bitvu mezi vozy na benzín a naftu.

Japonsko zatím intenzivně investuje do infrastruktury, která je nezbytná pro podporu vodíkových vozidel. Je těžké prodat vodíkový vůz bez spousty míst k jeho naplnění. Ale bez dalších vodíkových aut na silnici nedává hustá síť čerpacích stanic smysl.

Japonská vláda tak přišla s dotacemi. Spolu se soukromými společnostmi jako Toyota, pomohla doposud vybudovat a provozovat 100 vodíkových čerpacích stanic. Japonsko má do roku 2030 cíl 900. Do té doby Toyota doufá, že bude k dispozici dostatek vodíkových vozidel, aby byly stanice ziskové.

Další výhodou vodíku by mohlo být snížení silné závislosti Japonska na ropě na Blízkém východě. Vodík může být vyroben kdekoli. Produkce vodíkových paliv je však sama o sobě energeticky náročná a stejně jako u baterií s elektrickým pohonem - může být vyráběna za použití zemního plynu nebo uhlí. U vozidel s vodíkem a elektrickým pohonem, které mají skutečně snížit emise uhlíku, musí elektřina používaná k vývoji, výrobě a nabíjení palivových článků pocházet také ze zdrojů čisté energie, jinak to celé nedává smysl.

TradeCentrum

TradeCentrum.com je investiční platforma. Poskytuje ekonomické informace, analýzy měnových párů a analytickou podporu pro obchodování na forexu a s CFD.

Více informací na: www.tradecentrum.com

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688