(Kurzy.cz)
Prodeje aut v Číně v lednu propadly, dojde na novou vládní podporu?
Svět dostal další signál o zpomalování hospodářství Číny, když tamní největší automobilový trh se stále nemůže vymanit z deprese. Prodeje vozů zde totiž v lednu klesly již sedmý měsíc v řadě. Tentokrát navíc meziročně o výrazných 15,8 %, když se celkově prodalo včetně nákladních vozů a autobusů „jen“ 2,37 milionu kusů.
Údaje tak vlastně dokreslují, proč v minulém týdnu zveřejněné maloobchodní tržby v zemi v lednu vzrostly vůbec nejpomaleji minimálně od roku 2011. A to přestože meziročním růstem o 8,5 % se jinak může pochlubit málokterá ekonomika...
Elektromobily na růstové vlně
Proti trhu pokračují prodeje vozů na alternativní pohon, resp. elektromobily případně hybridy. Těch se v lednu v souhrnu prodalo 96 tisíc, což je meziroční nárůst o 138 %. Své tak nadále sehrává tlak Pekingu na transformaci automobilového trhu, když zájem o dané vozy podporují dotace/daňové slevy.
Větší pokles než trh celkově zaznamenal vlastně v posledních letech jinak nejvíce rostoucí segment, tedy vozy SUV. Zákazníků jich v lednu našlo necelých 879 tisíc, což je meziročně o 19 % méně.
Zmínit lze také podíl čínských značek vozů, jichž se prodalo v souhrnu 832 tisíc (-22 %). Klesl tak zároveň o 2,4 procentního bodu jejich tržní podíl na 41,2 %.
Audi se dařilo, ŠKODA a BMW utrpěly propad
Z dosud známých údajů ze zahraničních značek vcelku solidně v Číně dopadl například Nissan, kterému klesly prodeje jen o necelé procento. Spokojen zde vlastně může být s 3,1 % poklesem i koncern Volkswagen, přestože čísla hodně negativně ovlivnila ŠKODA. Mladoboleslavská automobilka totiž zaznamenala více než 11 % propad prodejů, zatímco například samotná značka VW jen necelá 3 %. Dařilo se především koncernovému Audi s více než 5 % nárůstem. Propadákem měsíce se zdá být především skupina BMW, která k zákazníkům dodala jen zhruba 63 tisíc vozů, tedy o 15,5 % méně.
Čínská asociace výrobců automobilů CAAM dále z hlediska segmentů uvedla, že samotných osobních vozů či minivanů se prodalo něco přes 2 miliony, tedy meziročně o 15 % méně. Situaci na trhu evidentně ovlivňuje přetrvávající obchodní napětí s USA, což odrazuje kupující. Řada z nich navíc vyčkává i v souvislosti se spekulacemi na možnou novou vládní podporu. Tamní vládní garnitura v minulosti již několikrát ukázala nastavením daní, například i pro objemově různě velké vozy, jak tím dokáže ovlivňovat automobilový trh.
V únoru lze jen stěží očekávat v Číně zlepšení prodejů vozů, když z hlediska absolutních čísel bývá tento měsíc tradičně jedním z nejslabších. Jak plyne i z níže uvedeného grafu, letošní lednový propad v prodejích je každopádně také dán loňským velmi pozitivním úvodem roku, resp. jednalo se tehdy o měsíc s vůbec nejvíce prodanými vozy v roce 2018.
Přehled prodejů vozů v Číně v roce 2018, resp. 2017
Zdroj: CAAM
V novém roce zkrátka zákazníci automobilky zatím příliš nepotěšili. Zmínit lze totiž také 4,6 % pokles prodejů v EU, kde v lednu majitele našlo necelých 1,2 milionu nových vozů.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?