(Kurzy.cz)
Výstavba dálnic v ČR je stále velmi pomalá, třeba i Maďarsko nám uniká mílovými kroky
Náklady na stavbu kilometru dálnice v ČR v posledních deseti
letech klesly. Před deseti lety vyšel kilometr dálnice v ČR v tehdejších cenách
na zhruba 360 milionů korun, zatímco v Německu se tehdy postavil za zhruba 270
milionů korun. O 25 až 30 procent levněji se tehdy srovnatelné projekty stavěly
také například v Rakousku. V letech 2013 až 2017 se cena jednoho kilometru
dálnice pohybovala kolem úrovně 150 milionů korun. Tento údaj je ale třeba brát
s rezervou, jelikož od zmíněného roku 2013 se dokončilo jen přes třicet
kilometrů dálnic. To je příliš malý objem výstavby, aby z něj šlo usuzovat tak
citelnou systematickou redukci nákladů výstavby. Je totiž třeba vzít v potaz
fakt, že podstatná část nákladů v ČR vzniká až v průběhu samotné výstavby, a
dokud není stavba finalizována, jedná se o „dělání účtů bez hostinského“.
Ačkoli tedy skutečný rozsah zlevnění výstavby kilometru dálnice v posledních
letech je ještě otevřenou záležitostí, zdá se být nepochybné, že k dlouhodobé
redukci nákladů výstavby dochází. Zřejmě se však bude pohybovat v pásmu od
dvaceti do padesáti procent v porovnání se situací před deseti lety.
Uvedená suma jen lehce před 30
kilometrů dálnic, které se v ČR v letech 2013 až 2018 podařilo dokončit,
napovídá, že s rychlostí výstavby to není nejslavnější. Potvrzuje to i
mezinárodní srovnání s dalšími zeměmi bývalého východního bloku. Zmíněných 75
kilometrů odpovídá rozšíření dálniční sítě od roku 2010 o deset procent. V
Polsku se za stejnou dobu dálniční síť rozrostla o 91 procent, v Maďarsku o 30
procent a na Slovensku o jedenáct procent. Ještě v roce 2001 v Maďarsku, resp.
v roce 2005 v Polsku byla celkové délka tamní dálniční sítě kratší než v Česku.
V současné době je však už kratší v Česku. V porovnání jak s Polskem, tak
zejména Maďarskem je ani ne poloviční. Pokud budeme brát v potaz i dálnice II.
třídy, klasifikované ovšem až do konce roku 2015 jako rychlostní silnice, je
situace o něco lepší. I tak však budeme jak za Polskem, tak Maďarskem v celkové
dálce dálniční sítě citelně zaostávat. V přepočtu na obyvatele je naše zaostávání
zvláště markantní v porovnání s Maďarskem, náš někdejší náskok ale stahuje také
Polsko (viz graf níže).
Výstavba dálnic v ČR je zkrátka
poměrně pomalá a relativně drahá a navzdory indikaci o výrazném, systematickém
obratu k lepšímu zatím neexistuje ještě dostatek relevantních dat, aby bylo
něco takového možné potvrdit.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, CZECH FUND
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz