IPO FlixBus: Konkurent RegioJetu se chystá na burzu
Německá společnost FlixMobility koncem roku avizovala potenciální IPO v?průběhu roku 2019 za účelem expanze. FlixMobility provozuje meziměstského autobusového přepravce FlixBus a železničního přepravce FlixTrain.
Už nyní se autobusy této společnosti můžete svézt ve více než 2000 městech ve 27 státech v?Evropě a USA.
Kdy proběhne IPO FlixBus? A na jaké burze? Za jakou měnu bude lze IPO nakupovat?
V následujícím článku si povíme o historii společnosti FlixBus, jejím business modelu a hlavně se dočtete, kdy můžeme IPO FlixBus očekávat.
Jelikož si klienti společnosti FlixBus rezervují své jízdenky prostřednictvím elektronické platformy, společnost cílí na prestižní ohodnocení technologických firem, kde může očekávat lepší podmínky, než v?případě firem z dopravního sektoru.
Historie společnosti FlixBus
Německou společnost FlixBus, která provozuje meziměstskou autobusovou dopravu, založili v?roce 2013 Daniel Krauss, Jochen Engert a André Schwämmlein. Ještě téhož roku (v?únoru) na německé silnice vyjely první autobusy s?logem FlixBus.
Společnost se svezla na deregulaci německého autobusového trhu z?předešlého roku, která přepracovala zákon z?roku 1934, jenž prakticky znemožňoval vznik soukromých firem v?oblasti dálkové přepravy lidí, kde si držel monopol Deutsche Bahn coby státní železniční dopravce.
V?roce 2015 došlo ke sloučení společnosti FlixBus se silnější konkurenční společností MeinFernbus, čímž si FlixBus upevnil své dominantní postavení na německém trhu. Momentálně ovládá více než 71% německého trhu autobusové dopravy (měřeno v?najetých kilometrech za rok) a své aktivity expanduje dále do Evropy a USA.
Od roku 2016 působí FlixBus i v?České republice jako přímý konkurent společnosti podnikatele Radima Jančury – firmy RegioJet.
Autobusy Student Agency se mají postupně převést na značku RegioJet, což podle R.Jančury má být pro cizince více srozumitelnější. R.Jančura chce RegioJet prezentovat jako jednotnou vedoucí středoevropskou síť autobusových a vlakových spojů. Zdroj: Busportal.cz
Business model společnosti FlixBus
FlixBus vždy spolupracuje s?lokálními autobusovými společnostmi v?daném regionu. Obchodní partneři jsou zodpovědní za každodenní provoz linek, zatímco FlixBus je pověřen zajištěním úředních oprávnění požadovaných pro provoz dálkové sítě.
FlixBus se zabývá plánováním sítě, marketingem, cenami, řízením kvality a zákaznickým servisem. Tento obchodní model je pro obě strany přínosný a umožňuje společnosti FlixBus velmi rychle růst.
Čtěte také >> IPO Airbnb by mohlo přijít už v létě roku 2019
Dopravní prostředky nejsou majetkem firmy, ale spadají pod nezávislé vlastníky, kteří zajištují jejich správu. Tento kapitálově odlehčený obchodní model vzdáleně připomíná přístup firmy Uber nebo Lyft, které v podstatě stoprocentně spoléhají na vozy třetích osob a starají pouze o vysokoúrovňovou infrastrukturu.
Takový přístup dává firmě volné ruce a umožňuje dynamický rozvoj a výraznou flexibilitu. Na druhou stranu je často limitován kvalitou služeb obchodních partnerů, takže nemůže úplně garantovat standardizovanou úroveň svých služeb.
Kdy můžeme očekávat IPO FlixBus?
Přesné datum, kdy by IPO mohlo proběhnout, zatím společnost neavizovala. Je ale jisté, že na přípravách pracuje a za upisovatele si vybrala investiční banku PJT Partners.
Vedení společnosti potvrdilo, že průběžně sleduje podmínky na trhu. V případě, že budou podmínky příhodné pro potenciální burzovní debut, nebude Flixbus s IPO příliš otálet. Není vůbec vyloučena možnost, že by IPO FlixBus mohlo proběhnout již v polovině roku 2019.
Podívejte se také >> IPO kalendář pro rok 2019
PJT Partners se k tématu IPO Flixbus nevyjadřuje vůbec. Jak diametrálně se mění postoj společnosti k?potenciálnímu IPO vidíme na stanovisku jednoho ze tří zakladatelů André Schwämmleina, kdy ještě v roce 2016, prohlásil: „IPO v?dohledné budoucnosti je pro nás nepravděpodobné, jelikož je pro nás přínosnější získat kapitál od soukromých investorů. IPO pro nás tudíž není nezbytné.“
Soukromé investory Flixbus našel celkem záhy. Mezi hlavní investory patří globální akciová společnost General Atlantic, která poskytuje kapitál a strategickou podporu dynamicky rostoucím společnostem (aktuálně vlastní 35,9% firmy FlixBus), dále HV Holtzbrinck Ventures, která aktuálně vlastní 16,3% a globální lídr do tech investování Silver Lake, které patří necelých 11 %. Zakladatelům společnosti patří necelá třetina vlastní firmy.
Protože ale FlixBus v několika ?posledních letech expandoval do nových států, zejména na balkán a do východní Evropy, vyžaduje stále více krátkodobého kapitálu. IPO je tedy dalším logickým krokem a ve chvílí, kdy je značka již etablovaná v?povědomí investorů, je to nejeefektivnější cesta, jak takový kapitál získat.
Akcie FlixBus
Akcie FlixBus se po IPO budou obchodovat na německé burze Xetra. Nakoupit je bude možné standardně za eura. Upisovací cena ani počet kusů akcií zatím není znám.
The post IPO FlixBus: Konkurent RegioJetu se chystá na burzu appeared first on LYNX Czech Republic.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?