(Kurzy.cz)
NIO a její nabíjení elektromobilů
Blu Sky Coming neboli modrá obloha přichází. To vlastně v
překladu znamená čínský název Weilai jinak mezinárodně prezentované automobilky
NIO, která jak jsme dříve informovali, odtajnila v polovině prosince svůj
již druhý sériový elektromobil ES6. Slíbili jsme tehdy také představit nabíjení
elektromobilů „po čínsku“, když NIO se oproti konkurenci ubírá také jinými
cestami.
NIO app
Prvotně zmínit, že „čínská Tesla“, jak se také automobilce přezdívá, se dle všeho snaží utvořit svou komunitu elektromobilistů. Zkrátka dle firmy základem každého řidiče musí být nainstalovaná příslušná aplikace NIO v chytrém telefonu. Díky ní NIO mj. prezentuje „servis na jedno kliknutí“. Tedy následné zajištění elektřiny pro vůz několika způsoby, ale také třeba zajištění či informace o jiných službách nesouvisejících i přímo s vozem. NIO tedy v budoucnu jistě cílí na vedlejší neautomobilové příjmy v návaznosti na očekávanou širokou základnu zákazníků/uživatelů.
Síť dobíjecích stanic v Číně roste jak houby po dešti, přesto se zdá být stále ještě poměrně přehnané prezentování automobilky NIO, že „nabíjení je vždy 3 km daleko“. A to, i když přihlédneme k ambiciózním plánům samotné NIO na rozšiřování jejich nabíjecích služeb.
NIO Power Swap
NIO jako první na světě uvedla v praktický život plně automatizovaný
systém výměny baterií ve svých elektromobilech. Díky jakýmsi modulárním buňkám,
které tak lze prakticky kdekoliv umístit, umožňuje řidičům během 3 minut výměnu
baterie. Systém zároveň s tímto „natankováním“ prověří elektrický systém
elektromobilu, což má zajistit správnou funkčnost (životnost) jak vozu, tak i
baterie.
NIO v polovině prosince již měla pokrytou servisem více než 2 200 km dlouhou dálnici G4 mezi Pekingem a Šen-čenem (Shenzhenem). Před dokončením pokrytí pak mají být dálnice G2 a G15, tj. dalších téměř 3 300 km dálkových tras. Jak konkrétně hustá je síť z hlediska počtu „výměnných stanic“, bohužel NIO neuvedla.
NIO Power Mobile
Zatímco vizi výměny baterií u elektromobilů prvotně představil již před více než 5 lety Elon Musk, resp. společnost Tesla, mobilní nabíjení lze autorstvím a především zrealizováním přičíst prvotně společnosti NIO. Na zmiňované „jedno kliknutí“ si řidič může přivolat firemní dodávku, která díky zabudovaným bateriím může následně dodat vybitému elektromobilu za 10 minut nabíjení energii pro dalších 100 km jízdy.
Benefitem pro vlastníky elektromobilů NIO má být také celonárodní servis zajišťující jistotu dostatku energie pro delší jízdy. Využít zdarma služby nabití lze zdarma maximálně dvakrát do měsíce, resp. dvanáctkrát za rok. Nicméně NIO službu vlastníkovi vlastně zajistí jen do vzdálenosti 200 km od jeho bydliště.
„Bezproblémový plán nabíjení“
Pokud si řidič zvolí v nadpisu do češtiny přeloženou zmiňovanou službu, zaplatí měsíčně 980 RMB či na roční bází zvýhodněných 10 800 RMB. Za relativně tedy v přepočtu značných více než 35 tisíc korun za rok získá možnost objednat si na „kliknutí“ až 15krát v měsíci nabití vozu v místě kde se nachází. V ceně má celkově až 1 000 kWh/měsíc elektřiny pro svůj vůz získaných různorodými cestami. Ať už prostřednictvím Power Mobile, veřejných dobíjecích stanic či třeba díky doma nainstalované nabíječce Power Home. Tu si při koupi vozu ES8 pořídilo na 78 % majitelů.
Co je asi hlavním benefitem daného programu, je upgrade baterie. Řidič vozu se nejen dostane v rámci výměny baterie při „nabíjení“ k jiné, ale automobilka při tomto programu majiteli vozu dodá v budoucnu očekávané novější a tedy lepší verze baterií.
Filozofie automobilky NIO je ohledně baterií poměrně prostá. Všechny hodlá modulově produkovat stejné, resp. tak, aby pasovaly do jakéhokoliv jejího vozu. K bateriím automobilky NIO snad pro zajímavost uvést jejich hmotnost. U připravované 84 kWh modernější LC baterii automobilka zveřejnila „hustotu“ 170 Wh/kg. Hovořit tak lze o zhruba půl tuně hmotnosti baterie.
Čtěte také: Elektromobil od NIO za 630 tisíc korun. Má to však háček…
Závěrem možno dodat, že NIO do pondělního večera zatím překvapivě nezveřejnila údaje o prosincové produkci, resp. dodávek vozů ES8 k zákazníkům. Není tedy jasné, zda se ji podařilo naplnit cíl dodat v loňském druhém pololetí k uživatelům celkem 10 tisíc elektromobilů.
Samotné akcie automobilky jsou poměrně pod tlakem. Po prosincovém představení menšího bratříčka ES6 zamířily níže a v posledních zhruba 2 týdnech je bylo možno opakovaně obchodovat opět pod cenou zářijové primární emise (IPO), resp. tedy za méně než 6,26 USD. Své jistě nejspíše sehrálo oznámené snížení cel v Číně pro zahraniční a tedy konkurenční automobilky od nového roku ze 40 % na 15 %.
V úvodu týdne zakončily akcie NIO na NYSE výše na 6,50 USD (+2,20 %). Automobilku tak investoři ocenili na necelých 6,7 mld. USD.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Inflace - 2020, míra inflace a její vývoj v ČR , Meziroční inflace v %
- NIO a její nabíjení elektromobilů
- Lidl a Kaufland díky dohodě s VW nabídne nabíjení elektromobilů
- Platforma českého Unicornu řídí nabíjení elektromobilů v Göteborgu
- Vyznejte se v nabíjení elektromobilů
- Hertz spolupracuje s BP na vývoji sítě nabíjení elektromobilů
- NIO představí svůj druhý sériový elektromobil
- Elektromobil od NIO za 630 000 Kč? Má to však háček…
- NIO aneb čínská Tesla v červnu prodala nejvíce elektromobilů v historii
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select