Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  08.01.2019 06:08:01

NIO a její nabíjení elektromobilů


Blu Sky Coming neboli modrá obloha přichází. To vlastně v překladu znamená čínský název Weilai jinak mezinárodně prezentované automobilky NIO, která jak jsme dříve informovali, odtajnila v polovině prosince svůj již druhý sériový elektromobil ES6. Slíbili jsme tehdy také představit nabíjení elektromobilů „po čínsku“, když NIO se oproti konkurenci ubírá také jinými cestami.

NIO app

Prvotně zmínit, že „čínská Tesla“, jak se také automobilce přezdívá, se dle všeho snaží utvořit svou komunitu elektromobilistů. Zkrátka dle firmy základem každého řidiče musí být nainstalovaná příslušná aplikace NIO v chytrém telefonu. Díky ní NIO mj. prezentuje „servis na jedno kliknutí“. Tedy následné zajištění elektřiny pro vůz několika způsoby, ale také třeba zajištění či informace o jiných službách nesouvisejících i přímo s vozem. NIO tedy v budoucnu jistě cílí na vedlejší neautomobilové příjmy v návaznosti na očekávanou širokou základnu zákazníků/uživatelů.

Síť dobíjecích stanic v Číně roste jak houby po dešti, přesto se zdá být stále ještě poměrně přehnané prezentování automobilky NIO, že „nabíjení je vždy 3 km daleko“. A to, i když přihlédneme k ambiciózním plánům samotné NIO na rozšiřování jejich nabíjecích služeb.

NIO Power Swap

NIO jako první na světě uvedla v praktický život plně automatizovaný systém výměny baterií ve svých elektromobilech. Díky jakýmsi modulárním buňkám, které tak lze prakticky kdekoliv umístit, umožňuje řidičům během 3 minut výměnu baterie. Systém zároveň s tímto „natankováním“ prověří elektrický systém elektromobilu, což má zajistit správnou funkčnost (životnost) jak vozu, tak i baterie.

 

NIO v polovině prosince již měla pokrytou servisem více než 2 200 km dlouhou dálnici G4 mezi Pekingem a Šen-čenem (Shenzhenem). Před dokončením pokrytí pak mají být dálnice G2 a G15, tj. dalších téměř 3 300 km dálkových tras. Jak konkrétně hustá je síť z hlediska počtu „výměnných stanic“, bohužel NIO neuvedla.

NIO Power Mobile

Zatímco vizi výměny baterií u elektromobilů prvotně představil již před více než 5 lety Elon Musk, resp. společnost Tesla, mobilní nabíjení lze autorstvím a především zrealizováním přičíst prvotně společnosti NIO. Na zmiňované „jedno kliknutí“ si řidič může přivolat firemní dodávku, která díky zabudovaným bateriím může následně dodat vybitému elektromobilu za 10 minut nabíjení energii pro dalších 100 km jízdy.

 

Benefitem pro vlastníky elektromobilů NIO má být také celonárodní servis zajišťující jistotu dostatku energie pro delší jízdy. Využít zdarma služby nabití lze zdarma maximálně dvakrát do měsíce, resp. dvanáctkrát za rok. Nicméně NIO službu vlastníkovi vlastně zajistí jen do vzdálenosti 200 km od jeho bydliště.

„Bezproblémový plán nabíjení“

Pokud si řidič zvolí v nadpisu do češtiny přeloženou zmiňovanou službu, zaplatí měsíčně 980 RMB či na roční bází zvýhodněných 10 800 RMB. Za relativně tedy v přepočtu značných více než 35 tisíc korun za rok získá možnost objednat si na „kliknutí“ až 15krát v měsíci nabití vozu v místě kde se nachází. V ceně má celkově až 1 000 kWh/měsíc elektřiny pro svůj vůz získaných různorodými cestami. Ať už prostřednictvím Power Mobile, veřejných dobíjecích stanic či třeba díky doma nainstalované nabíječce Power Home. Tu si při koupi vozu ES8 pořídilo na 78 % majitelů.

Co je asi hlavním benefitem daného programu, je upgrade baterie. Řidič vozu se nejen dostane v rámci výměny baterie při „nabíjení“ k jiné, ale automobilka při tomto programu majiteli vozu dodá v budoucnu očekávané novější a tedy lepší verze baterií.

Filozofie automobilky NIO je ohledně baterií poměrně prostá. Všechny hodlá modulově produkovat stejné, resp. tak, aby pasovaly do jakéhokoliv jejího vozu. K bateriím automobilky NIO snad pro zajímavost uvést jejich hmotnost. U připravované 84 kWh modernější LC baterii automobilka zveřejnila „hustotu“ 170 Wh/kg. Hovořit tak lze o zhruba půl tuně hmotnosti baterie.

Čtěte také: Elektromobil od NIO za 630 tisíc korun. Má to však háček…

Závěrem možno dodat, že NIO do pondělního večera zatím překvapivě nezveřejnila údaje o prosincové produkci, resp. dodávek vozů ES8 k zákazníkům. Není tedy jasné, zda se ji podařilo naplnit cíl dodat v loňském druhém pololetí k uživatelům celkem 10 tisíc elektromobilů.

 

Samotné akcie automobilky jsou poměrně pod tlakem. Po prosincovém představení menšího bratříčka ES6 zamířily níže a v posledních zhruba 2 týdnech je bylo možno opakovaně obchodovat opět pod cenou zářijové primární emise (IPO), resp. tedy za méně než 6,26 USD. Své jistě nejspíše sehrálo oznámené snížení cel v Číně pro zahraniční a tedy konkurenční automobilky od nového roku ze 40 % na 15 %.

V úvodu týdne zakončily akcie NIO na NYSE výše na 6,50 USD (+2,20 %). Automobilku tak investoři ocenili na necelých 6,7 mld. USD.









Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688