Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  16.07.2002 09:16:24

Supermarkety čelí tvrdé konkurenci

Tisková informace společností INCOMA Research a GfK Praha k projektu „SUPERMARKET 2002“, 9.7.2002

Čeští zákazníci nakupují potraviny stále méně v supermarketech a stále více chodí do diskontních prodejen a velkoplošných hypermarketů. Podle studie SUPERMARKET 2002 poklesl podíl zákazníků, kteří utratí nejvíc v supermarketu, pod 25 %. Naopak hypermarkety si polepšily za jediný rok o 8 % a staly se tak suverénně nejdůležitějším typem prodejny v zemi. Současně totiž klesl podíl malých prodejen na 25 % - to je ve srovnání s rokem 1998 méně než polovina zákazníků. Diskonty, které lákají zákazníky hlavně cenou, si pomalu ale jistě vylepšují pozici a v polovině roku 2002 zde již 16 % českých zákazníků utratilo nejvíce z rodinných výdajů za potraviny. Důvodem je rychle rostoucí konkurence mezinárodních řetězců téměř ve všech regionech České republiky.

Souběžně s odlivem zákazníků se zhoršuje i celkový image supermarketových řetězců. Na tuto situaci však většina z nich aktivně reaguje. V nejvýznamnějších řetězcích probíhají rozsáhlé rekonstrukce prodejen, zvýšila se jejich angažovanost v reklamě (tištěné i elektronické) a intenzivně se hledají optimální způsoby, jak zvýšit věrnost zákazníků. Pozitivním výsledkem tohoto úsilí je lepší profilace supermarketů proti jiným typům prodejen. Studie SUPERMARKET 2002 ukazuje, že zákazníci vidí  hlavní výhodu supermarketů v kombinaci širokého sortimentu a časové dostupnosti prodejen. Proti tomu zde stojí hypermarkety, jejichž silnou stránkou jsou nízké ceny v kombinaci s širokým sortimentem a diskonty s kombinací výhod nízká cena/časová dostupnost. I zde je ovšem cesta ke změnám otevřená - např. malé prodejny mají zatím suverénně nejlépe hodnocenou ochotu obsluhujícího personálu. Počínající rozlišení strategií hlavních typů prodejen v očích zákazníků však ukazuje možnost stabilního soužití různých koncepcí i za situace vysoké konkurence na trhu.

 

 * = malé samoobsluhy a pultové prodejny
Pramen: SUPERMARKET 2002 (INCOMA Research + GfK Praha)

17.07. 13:40  (xxx)
17.07. 13:33  (xxx)
17.07. 13:28  Kategorizace ? (Jiřina Kavková)
17.07. 06:30  Kategorizace ? (JUDr. Josef Baránek)

Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:

20.06.2024  Obědy v Praze už nejsou zdaleka ty nejdražší Pluxee Česká republika (Pluxee ČR)
12.06.2024  Zloději ponožek mají svůj aršík Ceskaposta.cz (Česká pošta)
11.06.2024  Aršík s detailem meandru řeky Moravy Ceskaposta.cz (Česká pošta)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688