Supermarkety čelí tvrdé konkurenci
Tisková informace společností INCOMA Research a GfK Praha k projektu „SUPERMARKET 2002“, 9.7.2002
Čeští zákazníci nakupují potraviny stále méně v supermarketech a stále více chodí do diskontních prodejen a velkoplošných hypermarketů. Podle studie SUPERMARKET 2002 poklesl podíl zákazníků, kteří utratí nejvíc v supermarketu, pod 25 %. Naopak hypermarkety si polepšily za jediný rok o 8 % a staly se tak suverénně nejdůležitějším typem prodejny v zemi. Současně totiž klesl podíl malých prodejen na 25 % - to je ve srovnání s rokem 1998 méně než polovina zákazníků. Diskonty, které lákají zákazníky hlavně cenou, si pomalu ale jistě vylepšují pozici a v polovině roku 2002 zde již 16 % českých zákazníků utratilo nejvíce z rodinných výdajů za potraviny. Důvodem je rychle rostoucí konkurence mezinárodních řetězců téměř ve všech regionech České republiky.
Souběžně s odlivem zákazníků se zhoršuje i celkový image supermarketových řetězců. Na tuto situaci však většina z nich aktivně reaguje. V nejvýznamnějších řetězcích probíhají rozsáhlé rekonstrukce prodejen, zvýšila se jejich angažovanost v reklamě (tištěné i elektronické) a intenzivně se hledají optimální způsoby, jak zvýšit věrnost zákazníků. Pozitivním výsledkem tohoto úsilí je lepší profilace supermarketů proti jiným typům prodejen. Studie SUPERMARKET 2002 ukazuje, že zákazníci vidí hlavní výhodu supermarketů v kombinaci širokého sortimentu a časové dostupnosti prodejen. Proti tomu zde stojí hypermarkety, jejichž silnou stránkou jsou nízké ceny v kombinaci s širokým sortimentem a diskonty s kombinací výhod nízká cena/časová dostupnost. I zde je ovšem cesta ke změnám otevřená - např. malé prodejny mají zatím suverénně nejlépe hodnocenou ochotu obsluhujícího personálu. Počínající rozlišení strategií hlavních typů prodejen v očích zákazníků však ukazuje možnost stabilního soužití různých koncepcí i za situace vysoké konkurence na trhu.
* = malé samoobsluhy a pultové prodejny
Pramen: SUPERMARKET 2002 (INCOMA Research + GfK Praha)
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.06.2024 Překoná zlato historická maxima?
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Červnové zasedání bankovní rady ČNB – poslední snížení úrokových sazeb o 50 bodů
Petr Lajsek, Purple Trading
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets