uamk.cz (ÚAMK)
Auto Moto  |  03.12.2018 16:21:17

7 kroků jak připravit auto na zimu - ÚAMK radí

Jednou z mála jistot naší zeměpisné polohy je přinejmenším dvojice roční období: léto a zima. Příchod  současného chladného počasí s mrazíky, námrazou se opět podobalo úprku se změnami ze dne na den. Jednoznačně ale platí – zima je tady. Ačkoliv meteorologové se zatím nedokázali shodnout na tom, jaká zima nás letos čeká, odborníci ÚAMK se shodují, že je nutné auta definitivně připravit na zimu. Co je všechno?

Začněme možná trochu nečekaně. Tím prvním krokem je vůbec akceptovat fakt, že si vůz zaslouží trochu toho našeho času a pozornosti. Když nic jiného, tak přinejmenším vybereme z auta všechny teď zbytečné letní propriety, odmontujeme ze střechy nosič na kola, nahradíme kanystry s provozními letními kapalinami za ty zimní, měkké koberečky nahradíme gumovými, do kufru dáme na dno pryžovou „vaničku“, podíváme se, kde je zasutá škrabka na okna a smetáček s dlouhou násadou, abychom dosáhli až na střechu… Zkrátka, začneme se autu věnovat. 

Tím základním – prvním krokem na cestě, jak připravit automobil na zimu, je nazout mu zimní pláště. 1. listopad je jen jednou z podmínek pro jejich nazutí, nicméně na českých silnicích už běžně vídáme i tu rozhodující. Na silnicích se vyskytuje souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Jak o povinnosti použít zimní výbavu hovoří zákon číslo 361 v paragrafu 40.

Zimní pneumatiky

Připomeňme tedy přesněji české předpisy. Ty říkají, že v období od začátku listopadu do konce března je v případě, že je na silnici sníh nebo námraza či led, nebo se dá očekávat, že takováto situace nastane, jsou řidiči povinni používat zimní pláště. Spokojit se jen s pouhým konstatováním: je čas nazout zimní pneumatiky, je málo. Velmi podstatné je uvědomit si, že starší pláště, sjeté na zákonem stanovené minimum (pro osobní vozy do 3,5 tuny je minimum 4 mm a pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny 6 mm) nabízejí už jen polovinu původního výkonu.

Přesněji, nová zimní pneumatika pro osobní vůz má obvykle výšku dezénu, či chcete-li hloubku drážky ve středu běhounu, minimálně 8 milimetrů. Jakmile máme pláště například dvě zimy a sjeli jsme vzorek o 2 milimetry, musíme počítat s prodloužením brzdné dráhy zhruba o 20 procent. O další 20 až 30 procent je to, když jen splňujeme zákon, tedy máme minimální výška běhounu ony minimální 4 mm. Rozhodně je tedy na místě pamatovat na věk pneumatiky, tedy přesněji na fakt, že s každým sjetým milimetrem se brzdná dráha bude prodlužovat. Proto se obecně hovoří o 4 až 5 letech, po které bychom měli používat jednu sadu zimních plášťů.

Důvodem není nic jiného než prostá fyzika. Vyšší množství vody, nečistot, případně i sněhové břečky nebo sněhu lépe odvádějí nové pláště s vysokými drážkami v běhounu. Takové také mají lepší samočisticí efekt. 

Takže na samotném začátku přípravy auta na zimu je nikoliv jen prosté nazutí zimních pneu, ale zimních pneu ve správném stavu, úměrného opotřebení.

Nejen pneumatiky, ale i…

Když mluvíme o pneumatikách, pamatujme i na sněhové řetězy, jejichž použití může přikázat i přenosná značka umístěná samosprávou obce či města. Zcela běžně se s takovou situací můžeme setkat třeba v horských průsmycích rakouských Alp, kam nesporně zamíří přes zimní svátky nejeden český motorista. A jedna dobrá rada, kterou jsme si ověřili v ÚAMK na vlastní kůži – vyzkoušejte si nasazení řetězů na sucho. Bez zkušenosti s danými sněhovými řetězy jsme při testu první kolo „obouvali“ zhruba 20 minut. Něco takového zakoušet v mrazu a sněhu nikomu nepřejeme.

Zkontrolujte si, zvláště pokud během zimy zamíříte do hor, zda máte zimní plášť také na rezervě. Zákon hovoří o tom, že pokračování s jedním letním pláštěm na rezervě po výměně píchnuté pneumatiky a použití dojezdového kola je povoleno. Zákon je jedna věc. Druhou je fakt, že propíchnete-li v zasněžené krajině plášť, jak bezpečně budete pokračovat s jedním letním?

A poslední rada pokud jde o pneumatiky. Pamatujte na to, že v zimě, už zhruba od 0 stupňů Celsia, poklesne tlak v pláštích o 0,2 baru, což při jízdě už na tak podhuštěných pneumatikách, na nichž podle odhadů odborníků ÚAMK jezdí až 2/3 všech motoristů,  může znamenat zbytečný risk. Třeba při nárazu do výmolu, prudkém vyhýbacím manévru a podobně.

Co do zavazadelníku 

O rezervě už řeč byla. Experti ÚAMK dokonce i těm, kdo mají vůz vybaven kompresorem pro tlakování pneumatiky a lepící sadou, a tudíž podle předpisů nemusí vozit rezervu, ji doporučují na dlouhé trasy třeba na lyžování do Francie nebo Itálie. Testy, které provedly partnerské automotokluby ÚAMK potvrdily, že náhradní lepící sady jen ve výjimečných případech zajistí kvalitní zacelení díry v plášti, a to jen do šíře proražení 2 mm. Větší poškození samolepící sady vůbec nezvládnou. Co pak? Samozřejmě „záchranným kruhem“ je zajištění si asistenční služby ať po ČR nebo celé Evropě, jaké nabízí i náš automotoklub. Dodejme, že v případě sjednané takovéto služby nově také nemusí mít motorista v povinné výbavě dojezdové kolo.      

Dalšími doplňky, kterými je na místě vybavit vůz jsou například: nemrznoucí směs do ostřikovače, která se na delší cestě rozhodně hodí. Dodejme, že raději s nižším teplotním indexem. Dále je to škrabka na okno, vhodný hadřík nebo jelenice pro otření čelního okna zevnitř, případně i tažné lano nebo startovací kabely, kterými si můžete při vybité baterii pomoci sami nebo někomu jinému. A myslete i na rukavice, smetáček na dlouhé násadě. Proč? Například na Slovensku vás za jízdu se sněhovou čepicí na střeše auta čeká pokuta. Nezapomeňte rovněž na rozmrazovací sprej zámku nebo pryžového těsnění dveří a zavazadelníku… Zkrátka zima si žádá své a musíme být na ní vybaveni dříve než nás zaskočí. 

Vidět a být viděn

Více než v kterémkoliv jiném období roku je na místě myslet na zásadu – vidět a být viděn. Což znamená, že je třeba nechat si seřídit světlomety, což je v profesionálním servisu práce na pár okamžiků. Jde o činnost jen za pár set korun, ale a zajistí, že nikoho nebudou světla nepříjemně oslňovat a vy budete mít dobrý výhled díky správnému osvětlení vozovky před vámi. Myslete i na fakt, že řada vozů má ostřikovače čelního skla sloučené s ostřikem čelních světlometů. Což samozřejmě znamená, že můžete poměrně rychle vyčerpat všechnu nemrznoucí směs v ostřikovačích. Samozřejmě stojí za pozornost i ostatní světla. No, a nezapomeňme na ruční svítilnu. V zimě s převažující zataženou nebo černou oblohou může být neocenitelným pomocníkem.

Ošetřit karoserii a podvozek   

Zimní období je tím nejhorším pokud jde o to, kolik škody napáchá na karoserii nebo podvozku a jeho dílech. Zvýšená vlhkost nahrává korozi, proto není od věci ošetřit lak voskováním, které chrání proti drobným nečistotám. Nejdříve je nutné vše důkladně umýt, zbytky prachu totiž snižují efekt této péče. Hlavní pravidlo zní: v zimě se vůz neumývá pro krásu, ale z preventivních důvodů. Kdo je „pečlivka“ a má důvod ochránit samotný podvozek vozu, je možný jeho nástřik. Vyplatí se buď u starších vozidel, kde hrozí rychlejší postup rezivění, nebo naopak u drahých nových vozů. Hovoříme totiž o preventivní ochraně za cenu pod 10 000 , která ovšem vydrží až tři zimy.

Doplňte kapaliny

O nemrznoucí směsi do ostřikovačů už řeč byla. Nejde však o jedinou kapalinu, na kterou bychom před zimou měli myslet. Srdce vozu – motor by měl dostat kvalitní olej. Ten se nemusí měnit sezónně, ale pro zimu jsou vhodnější ty tekutější. Za studena mažou lépe a poznáte je podle nízkého počátečního čísla (SAE 10W-40). Se správným výběrem poradí odborník v servisu. Po létě zkontrolujte i chladící kapalinu, která kvůli vysokým teplotám letošního léta přirozeně ubyla. Právě teď by se měla doplnit případně vyměnit za novou, nemrznoucí do  -30°C. Stará kapalina může při mrazech zamrzat a poškodit motor i chladič.

Energii dodá akumulátor

Mysleme i na baterii. Ověřte si, že má dostatečnou kapacitu, aby přečkala zimu. S teplotou -10 °C se kapacita baterie sníží o zhruba 30 %. Pamatujme přitom, že i baterie má svoji životnost, která se obvykle podle typu pohybuje mezi 4 až 6 lety. Zdatnější motoristé si za pomoci tak zvané chytré nabíječky mohou sami dobít akumulátor doma a celkově prodloužit jeho životnost až na dvojnásobek. Pro většinu je ale příhodnější nechat si stav baterie zkontrolovat odborníky ve specializovaných servisech.

Závěrečná rada odborníků ÚAMK pak zní prostě: Nepodceňujte nástrahy zimy, ať už je řeč o pneumatikách, provozních kapalinách nebo právě baterii. Každé zanedbání se může vymstít. V lepším případě jen tím, že zůstanete na místě a budete čekat na asistenční službu ÚAMK, která vám vůz nastartuje. V horším případě může třeba dojít k havárií, protože vaše sjeté pneumatiky danou situaci prostě nezvládly.

Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.

ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.

Více na: www.uamk.cz

29.11. 15:25  re (Jan Radomil)
17.09. 13:00  re (Adam)







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688