Mlha: Dokonce i smrt na silnicích
Odborníci ÚAMK mají 8 rad, jak snížit riziko na minimum
Už samotné lidové označení je více než vypovídající: bílá stěna či dokonce bílá smrt. Přičemž ani ono tvrdší označení není od věci. Například souvislost mlhy se smrtelnou nehodou se ročně odhaduje na českých silnicích na 10 až 15 případů. Pokud jde o Německo, statistiky udávají, že mlha je viníkem ročně asi 400 dopravních nehod s těžkými následky. Obecně pak platí, že je pravděpodobnost, že dojde při nehodě k usmrcení, za mlhy 2,8x vyšší než při běžné havárii. Samozřejmě, že té mohou řidiči zabránit nebo přinejmenším snížit toto riziko. Odborníci ÚAMK mají celkem 8 rad, jak toho dosáhnout.
Nohu z plynu a nepředjíždět: Za snížené viditelnosti byste měli vždy jet pomalu a předvídavě, tedy být připraveni včas a bezpečně zabrzdit. Samozřejmě, že kde je mlha, nevyužívat možnosti jet maximální povolenou rychlostí mimo obec. Závisí to od konkrétní situace, nicméně rychlost, která dovoluje mimo obce bezpečněji zastavit nebo se vyhnout nenadálé překážce, je v rozmezí 70 až 80 km/h, nikoliv povolených 90 km/h.
Co bychom měli vyloučit za mlhy, je předjíždění na obousměrné silnici. Za konkrétní situace bychom to měli považovat za tabu.
Minimální dohled se rovná rychlosti: Platí obecné pravidlo, že na jakou vzdálenost dohlédneme za mlhy z automobilu, takovou rychlostí bychom měli jet. A opačně. Jinak řečeno, při rychlosti 50 km/h bychom měli udržovat odstup nejméně 50 metrů od vozidla vpředu.
Samozřejmě, že už první setkání s mlhou by nás mělo varovat i pro další úsek naší cesty. Řidič by měl být na takovou situaci připraven. Před vjezdem do lesních úseků, údolí a podobně počítat s možností, že je nutné vinou mlhy snížit rychlost nebo dokonce brzdit.
Potkávací místo dálkových světel: Doslova bílou nepropustnou stěnu si řidič sám dokáže vytvořit tím, že použije nevhodně dálková světla. Za mlhy je na místě se vyhnout jejich používání, zhoršují ještě více výhled, lepší je použít potkávací.
Světla pro denní svícení: Pokud je to vhodné, lze využít světel pro denní svícení, nicméně na podzim a v zimě často tato světla nestačí. Řídíme se tedy nikoliv danou denní dobou, že je den, ale podle toho, zda je či nikoliv špatná viditelnost. Je-li to na místě, nerozpakujeme se tedy i za dne zapnout potkávací světla. Pokud to dovoluje ovládání světlometů, lze jejich světelný kužel lehce sklonit. Důvod, proč použít potkávací světla je ještě jeden: světla pro denní svícení jsou pouze vpředu, zezadu na voze nic nesvítí a vozidlo tedy při denním svícení nemusí být dobře vidět.
Zapnout mlhová světla: Základní orientací pro jejich použití je fakt, že je viditelností menší než na 50 metrů. Pak je vhodné zapnout mlhová světla. Jako vodítko, jak daleko dopředu vidíte, mohou posloužit sloupky podél silnic a dálnici, které jsou od sebe 50 m.
Připomeňme, že jsou jak přední, tak koncové mlhové svítilny. Přední napomohou lépe vidět vám, zadní zase upozorní přijíždějící zezadu řidiče, že je vpředu mlha. Rozhodně je tedy na místě za odpovídající situace mlhovky používat. K tomu jsou určeny.
Z druhé strany odborníci ÚAMK upozorňují na to, že při nesprávném používání mlhovek, omezujete ostatní účastníky provozu. Je tedy na místě používat mlhová světla jen k tomu účelu, k němuž jsou určeny. Jakmile je viditelnost lepší, musí být zadní i přední světlo do mlhy zhasnuto, aby nebyli oslňováni ostatní řidiči.
Cesta mlhou je únavná: Asi každý z nás zažil dlouhou jízdu v mlze a ví, jak si doslova „vykoukáme“ oči. Pauza je tedy zcela na místě. Při sjíždění na parkoviště bychom měli být obzvlášť opatrní. Chodci na parkovišti jsou rovněž špatně vidět.
Zkontrolovat světla vozu: Při přestávkách, stejně jako tankování paliva nezapomeňme, nejen zkontrolovat světlomety, ale očistit je od nečistot. Samozřejmě společně s tím, že jsme vidět my, musíme také my dobře vidět. Takže nesmíme dovolit, aby se nám mlžila okna zevnitř.
Zkontrolujte stěrače: Lišty, ale i gumičky stěračů musí fungovat bezchybně, protože jinak hrozí, že jak přes čelní okno, tak zadní dobře neuvidíme. Pamatujme, že pokud stěrače začínají drhnout, znamená to, že se gumové lišty mají vyměnit. Jinými slovy, musíme udělat vše proto, abychom maximálně dobře viděli, není na místě si situaci zhoršovat. Už tak nás dost potrápí, co nám způsobí samotné nastávající mlhy.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz