Rakousko: On-line prodeje stále druhořadé
Rakouský magazín VersicherungsJournal se obrátil na různé pojišťovny s dotazy, jak si u nich stojí internetový odbyt. Podle výsledků dosahuje u nich on-line procentuálního podílu vyjádřeného jednociferným číslem. Vyjde-li někdy dvouciferný meziroční posun, jedná se vždy o vývoj z velmi nízké výchozí úrovně. V pojištění zůstává tak neohroženě v popředí stále tradiční obchodní praktika: osobní poradenství.
Digitalizace dobývá celosvětově obor pojišťovnictví. Strojní vyhodnocování velkých objemů dat umožňuje například rychle najít individuálně přiměřené tarify. Rakouský VersicherungsJournal zkoumal u pojistitelů činných u našich jižních sousedů situaci v oblasti digitalizace produktů. Z odpovědí lze usuzovat, že by sice pro četné produkty byl možný on-line prodej, nicméně zákazníci stále upřednostňují osobní poradenství.Digitalizace se tedy podle všeho zaměří spíše na efektivní podporu poradců pro jejich výsostnou funkci v odbytu.
Digitální zázemí pro poradce
Koncern Generali nabízí prostřednictvím specializované cestovní pojišťovny Europäische Reiseversicherung AG on-line sjednání cestovního pojištění už od roku 2001. Mezitím se do on-line prodeje dostaly všechny produkty této cestovní pojišťovny a jsou dostupné na internetu. Podíl on-line pojistného činí podle člena představenstva Generali Arno Schuchtera okolo 5 %.
„Jsme přesvědčeni o tom, že živý člověk v poradenství nemůže být ve skutečnosti nahrazen. Mnozí zákazníci považují osobního partnera, kterého mohou oslovit, za nenahraditelného,“ doplňuje Arno Schuchter. Generali tak klientům poskytuje různé komunikační a obchodní kanály, z nichž si mohou vybrat: nezávisle na místě a času, osobně anebo digitálně, nicméně vždy se zážitkem individuálního poradenství.
Poradci se prezentují přes vlastní facebookové stránky a v rámci projektu „Connected Agent“ vytváří vlastní webové stránky pro on-line příznivce nebo zákazníky hledající informace, čímž významně zvyšují dostupnost a povědomí.
Masový fenomén? Zatím nikoli.
Jasné číselné údaje poskytla VersicherungsJournalu také skupina UNIQA Insurance Group AG: asi 2 % celkového ročního nového pojistného přichází z on-line kanálu přes www.uniqa.at. Od roku 2012 prodala UNIQA touto cestou 50 000 pojistných smluv. V průměru činí roční přírůstek mezi 5 a 10 %. Jednoznačným on-line favoritem mezi produkty je stále cestovní pojištění.
On-line odbyt pro speciální produkty
Druhořadou roli hraje on-line prodej i pro Helvetia Versicherungen AG. Thomas Neusiedler, člen představenstva této společnosti pro VersicherungsJournal poskytl tento komentář: „Helvetia klade velký důraz na osobní poradenství, a proto nabízíme on-line způsob sjednání jen pro naše speciální úzké produkty, jako je naše pojištění pro zvířata Petcare.“
Podíl digitálních pojistných produktů na celkovém předepsaném pojistném je marginální. „Počet smluv sjednaných on-line se v průběhu roku 2017 z počátečního dvouciferného čísla průběžně zvyšoval, aby se v prvním pololetí 2018 stabilizoval na nižších stovkách pojistek,“ vyčíslil výsledky Helvetia Versicherungen AG Thomas Neusiedler.
I nadále se tedy podle Neusiedlera sjednává více pojištění off-line než on-line. A i u on-line smluv se v průměru u dvou třetin případů zapojují stejně poradci.
Dvouciferný růst? Jen z malého základu.
V centru pozornosti on-line jsou jednoduché produkty s nepatrnou potřebou vysvětlit jejich povahu a obsah: cestovní pojištění, pojištění dronů, pojištění elektrokol nebo studentské pojištění. Takto nastínila potenciál on-line pojištění členka představenstva rakouské společnosti Wiener Städtische Versicherung AG Doris Wendler.
Od května 2015 nabízí Wiener Städtische své on-line portfolio produktů. Začínala s cestovním pojištěním. Loni zaznamenala Wiener Städtische u svého on-line kmene produktů přírůstek pojistného o 21 % oproti 2016, nicméně nárůst byl vztažen k velmi malému základu, jak připustila Doris Wendler.
oPojištění.cz - informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz