Ráfky na zimu: Ocel nebo hliník?
Vůbec se nebudeme zabývat tím, co je hezčí, mít nazuté pneumatiky na hliníkovém elegantním ráfku nebo na „plecháči“. Stejně tak necháme stranou, jak se která kola více ničí – jedny rezivějí, druhé „rozežírá“ sůl a další chemikálie používané na silnicích v zimě. Řekneme o jediném, které více vydrží.
O ocelových ráfcích se obecně hovoří jako těch, které více snesou. Myšleno při jízdě v zimě, kde přes kaluže nebo sníh nevidíte díry ve vozovce, najedete sem tam na nějaký výstupek skrytý pod vločkami, a tak podobně. Jak je tomu ale doopravdy?
Nedávné testy mnohé ukázaly, jakmile se ráfky obou typů dostaly na několik opakovaných pokusů pod lis.
Potvrdil se přímý opak. I po opakovaných pokusech byl výsledek stále přibližně stejný – ocelový disk se začal prohýbat a deformovat pod tlakem 10 tun. Celkem rovnoměrně se deformoval pod tlakem lisu v místě, odkud působila hlavní síla. Pakliže jde o menší deformaci, zde přece jen hraje roli kvalita samotného ráfku a tedy použité oceli, dá se říct, že vůz je dokonce schopen pokračovat dál v jízdě. Byť opatrně a pomalu, ale náraz do díry ještě nemusí znamenat konec cesty.
Co tak zvaná litá kola ze slitiny několika kovů, v nichž hraje dominantní roli hliník? Jsou lehčí, tudíž vůz odvaluje nižší hmotnost, nižší je spotřeba, vyšší dynamika auta, lepší chlazení diskových kotoučů brzd a podobně.
Jak potvrdily vysokorychlostní kamery mířící na lis, poprvé vydržel hliníkový disk tlak 20 tun, podruhé dokonce 23 tun. Takže vítěz? Vůbec ne. Litý disk je skutečně schopen více vydržet, ovšem jakmile se překročí ona únosná hranice, následuje úplná destrukce disku. Láme se, drtí, odlamují se z něho kusy… Destrukce.
Jinými slovy, jakmile dostane hliníkový disk větší ráz než na kolik je stavěný, je nenávratně poškozen a prakticky okamžitě se rozdrtí. Což je například velmi riskantní při vysoké rychlosti na dálnici. Zároveň s tím, je zcela automaticky zásadně poškozena sama pneumatika a není možné pokračovat dále v cestě.
Jaký je tedy závěr? Na dobré silnice litá kola, na neznámé silnice s možností horšího stavu, což je na horských silnicích v zimě obvyklejší, je lepší plechový disk. Závěr je zcela jednoznačný.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz