Dieselgate snížila prodej nových dieselů během dvou let o pětinu
Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za poslední dva roky o pětinu. Celý trh přitom za stejné období narostl o deset procent. Podíl dieselů na prodejích se snížil o 12 procentních bodů na 32 procent. Vyplývá to ze studie společnosti Cebia.
Vedle dieselgate ale pokles zájmu o diesely do velké míry ovlivnilo omezení, respektive ukončení nabídky vznětových agregátů v segmentu malých a kompaktních automobilů.
Třetinu nově prodaných vozů představují dlouhodobě automobily značky Škoda. Po aféře dieselgate stoupl zájem zejména o Škodu Octavia s benzínovým motorem 1,4 TSI meziročně o 222 procent. Naopak dílčí propad byl v posledním roce u Octavie s dieselovým motorem 1,6 TDI, a to o 31 procent. Část zákazníků ale jen přešla na vyšší objem 2,0 TDI.
Nabídka ojetých aut s naftovým motorem v rámci inzerce letos vzrostla o 37 procent. Dovoz stoupl o pět procent. Zatímco u nových aut stoupá zájem především o menší vozy se slabšími motory, v případě ojetin je tomu obráceně. Lidé kupují nejvíce vozidla na naftu s motory 1,9 či 2,0 TDI. Jde o rodinné vozy určené i k delším cestám, kdy nízká spotřeba hraje při výběru důležitou roli. Právě nižší spotřeba paliva je podle Pajera důvodem, proč se u ojetých aut naopak poptávka po dieselech zvyšuje. "Lidé, kteří si kupují ojetá auta, a to zejména ta starší, nemohou a nechtějí do vozu tolik investovat, a proto raději volí taková auta, která mají nízkou spotřebu paliva," podotkl. Za jeden z důkazů považuje stále vysoký zájem o Škodu Octavia s motorizací 1,9 TDI, která se přestala prodávat v roce 2010. Vzhledem k tomu, že se výrazně změnila skladba nových vozů z hlediska paliva, lze očekávat, že v pětiletém horizontu dojde k nedostatečnému pokrytí poptávky po ojetých dieselových vozech z Česka. Následkem bude, že se cena za tyto vozy pravděpodobně zvýší, neboť nedostatek těchto vozů se vzhledem ke klesajícím prodejům nových dieselů téměř v celé Evropě projeví i v zahraničí a nebude možné je levně dovážet.
Před třemi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz