Německo kontra Česko: Technické kontroly
STK by nemělo ročně projít asi 1,35 milionu vozidel, ale realita…
Každý stav věci se nejlépe hodnotí, pokud existuje srovnání, konstatují specialisté ÚAMK. Tak tedy: jak přísní jsou na STK a emisních kontrolách v Čechách, i přes všechna správná opatření, která byla v nedávné minulosti přijata? U nás jsou k řidičům milí, laskaví, vstřícní a ohleduplní. Přeháníme, fabulujeme?
Tak tedy – v nedávné minulosti se odhadovalo, že skrze české STK neprojdou doslova jednotky procent automobilů. A proti tomu poslední data z Německa?
Obdoba našich technických kontrol, tedy německá organizace GTÜ konstatovala, že se v prvním pololetí letošního roku projevil zodpovědný přístup majitelů vozidel k přípravě vozidel na povinnou technickou kontrolu. Meziroční zlepšení činí 1 procento. Nicméně… V Německu přes technické kontroly v prvních šesti měsících letošního roku neprošlo 21,1 procenta vozů, což znamená, že každé páté auto, které přijelo na kontrolu, muselo do servisu, aby se na něm odstranily nedostatky. Fakta doplňují, že se snížil o 1,4 % podíl drobných nedostatků. Znovu je ale nutné zdůraznit – každé páté auto neprošlo.
Co další argument při porovnání obou zemí, a to je průměrný věk vozidel.
Jestliže v ČR dosahuje průměrný věk osobních automobilů 15 let, u našich severních sousedů je to o 5,6 let méně. Průměrný věk vozidel registrovaných v SRN (celkem je to 46,5 milionu) v současné době představuje 9,4 roku. A přesto Německo musí konstatovat, že i u nich průměrný věk velmi pomalu, ale roste. Proč je to nutné zdůrazňovat? Protože úměra mezi věkem auta a jejich technickým stavem je přímá.
Tedy: u německých automobilů ve věku do 3 let neprojdou kontrolou asi 4 %. Naopak u více než 9 let starých je to přibližně 30 %. Pokud bychom tento fakt přenesly na českou scénu, kde je desetiletých automobilů registrováno asi 75 %, nemělo by STK projít (za přísnosti adekvátní té německé) asi 1,35 milionu aut.
Co na takové číslo říct? Snad jen chlácholivě pronést – jsme přece lidi, jsme Češi, tak jakápak přísnost?! Ale je takový přístup na místě? Není to nebezpečné pro samotné majitele technicky ne zcela způsobilých vozidel i pro všechny účastníky silničního provozu? Jistě. Dokonce je na místě říct, že je to zdraví nebezpečné naprosto pro každého.
Proč tak „silná slova“? Protože 27 % všech nedostatků zjištěných GTÜ se týká znečišťování životního prostředí. Ať už jde o nadměrné emise výfukových plynů a podílu v nich škodlivých látek a částic, nebo ztrátu oleje, nadměrný hluk… Tohle všechno se týká každého, nejen motoristů.
Na dalším místě v množství závad jsou poruchy osvětlení (24,9 %), brzdového systému (14,2 %), náprav, kol a pneumatik (13,4 %). Z pětice hlavních závad je pak na pátém místě stav podvozku, případně konstrukce vozidla. Pokud jde o celkový výčet vad na autech, jejich počet roste.
Další tendencí, kterou lze pozorovat jak v Německu tak i Čechách, je rostoucí počet opožděných návštěv STK nebo v Německu GTÜ. U sousedů se týká až 38 % případů. Reakce – a co je tom tak hrozného? – opět vůbec není na místě. Jednoduše proto, že podle techniků se právě u vozidel ve věku 10 let a starších odsouvání povinné technické kontroly projevuje v počtu nehod a míry jejich následků. Při počtu asi 4,05 milionu vozidel starších 10 let to v Čechách znamená, že se prodlužuje provoz aut, která mohou být ohrožením pro ostatní.
Závěr je zřejmý a odborníky ÚAMK neustále zdůrazňovaný: technický stav vozidel má nesporný vliv na počet dopravních nehod, stejně jako těžší jejich následky. Fakt, že počet usmrcených meziročně v ČR vzrostl, stejně jako nehod, je dokladem, že i tato problematika vyžaduje zásadní řešení a odpovědný přístup.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz