Na té jedné stránce je však zatím informací pomálu. I přesto se lze dozvědět, že jsou schopni snížit pojistné při zachování stejného rozsahu pojištění až o 88 %. A to díky úsporám plynoucím z toho, že nebudou provozovat kamenné pobočky, vyplácet provize poradcům (neb žádné nemají) a ani zisky akcionářům (že by charita?). Tato slova jsou následně doložena jakýmsi ilustrativním výpočtem.
Podle něj jde u tradičních pojišťoven asi 34 % pojistného na provoz. Vloni to ale ve skutečnosti bylo jen zhruba 6 %. U provizí se skoro trefili. Tvrdí, že dělají 20 %, ve skutečnosti to vloni bylo 17 %. Vedle jak ta jedle jsou ovšem v případě zisku. Podle nich tvoří 34 % z pojistného, ovšem podle ČNB to za loňský rok bylo jen asi 16 %. Tato hodnota samozřejmě v čase kolísá, ale prezentovaných 34 % to nebylo ani nikdy v minulosti. Jen pro zajímavost – nejlépe na tom byly z tohoto pohledu pojišťovny v roce 2010, kdy dělal výsledek technického účtu k objemu pojistného necelých 23 %. Suma sumárum tedy lze bez provozu poboček, sítě poradců a bez vyplácení zisků akcionářům snížit pojistné o zhruba 40 %. A to je jen teoretická hodnota, protože ani internetová pojišťovna nemá provozní náklady úplně nulové. Byť jsou pochopitelně nižší, než má pojišťovna klasická. Když však porovnáme prezentovanou úsporu na pojistném ve výši 88 % a dosažitelnou při absolutní provozně-motivační askezi ve výši 40 %, tak je zřejmé, že se tady někdo snaží oblbovat lidi. A to tak, že pořádně.
Pochopitelně se nabízí otázka, na čem budou vlastně investoři Freesurance vydělávat, když tvrdí, že veškeré pojistné nespotřebované na výplatu škod, které si prý tradiční pojišťovny nechávají jako zisk, „vrátí“ lidem. Na stránce se píše o tom, že budou jakousi blíže nespecifikovanou „interní strategii“ zhodnocovat vybrané pojistné. Jinak řečeno budou žít z výnosů z rezerv. Stejně jako jimi opovrhované tradiční pojišťovny. Jen tedy není úplně jasné, jaké nespotřebované pojistné budou vlastně lidem „vracet“. Mají v tom trochu hokej. Nebo, že by ne…?
Freesurance vyzývá na webu veřejnost, aby jí pomohla ukázat „kolika lidem záleží na tom, aby se způsob neférového pojištění změnil.“ Ona veřejnost se ovšem nedozví, komu, že to má vlastně pomoci. Na webu je sice ujištění, že za nimi nestojí nikdo s „postranními úmysly“, ale když už někdo po někom něco chce, tak by o sobě taky mohl nějaké to písmeno utrousit. Trochu to připomíná praktiky, které předvádějí „podvedeniklienti.cz“. Ti také vyzývají klienty k podávání návrhů na zneplatnění pojistných smluv a sami se přitom ani neobtěžují sdělit, co jsou zač.
Mohlo by vás zajímat: Zákony pro roboty
Naštěstí existují i jiné zdroje informací. Podle obchodního rejstříku společnost Freesurance skutečně existuje. Zatím má základní kapitál 2 milióny a předmět činnosti s pojištěním jakkoliv nesouvisející. Což není v rozporu s tím, co uvádí na své stránce – totiž, že je nyní v procesu získávání pojišťovací licence. A protože to nejsou zřejmě žádní troškaři, tak rovnou ve všech zemích EU. Lze tedy předpokládat, že do této společnosti ještě nějaký investor vstoupí. Minimálně kvůli tomu, aby dotlačil zhruba 90 miliónů, bez nichž je podání žádosti o získání licence alespoň pro Českou republiku jen ztrátou času.
Zatím však tato společnost vyvolává spíše otázky a pokud se na některé z nich nabízejí odpovědi, tak pro ni nevyznívají příliš lichotivě. Ale třeba je všechno jinak a jde jen o spolek naivků pletoucích si poskytování životního pojištění s internetovým obchodem nabízejícím třeba elektroniku. Nebo si někdo z lidí střílí. Takový další Český sen. I když za dvě mega by to chtělo trochu více muziky než jen kopec legrace. Nemohl by mít tuto cenu třeba seznam kontaktů lidí, kteří jsou nespokojeni se svým životním pojištěním?
Kateřina Lhotská
vedoucí oddělení analýz a finančních produktů, Creasoft s.r.o.
člen Finanční akademie Zlaté koruny