Summary: General Motors už doplácí na vyšší ceny hliníku a oceli
Dnešní odpoledne nepřeje automobilovému sektoru. Poté, co dopoledne přeletěla médii zpráva o skonání jedné z ikon automobilového průmyslu Sergia Marchionneho, dokonaly černou středu pro světové automobilky snížené výhledy od Fiatu a GM.
General Motors: 2Q18
Přestože americká automobilová jednička GM ještě stačila překonat tržní odhady na úrovni EPS díky daňové reformě (1,81 USD vs 1,79 USD), jádrovým operacím se to již nepovedlo. Navíc došlo na snížení výhledu napříč výsledovkou. Na vině jsou měnové vlivy (silnější dolar) a vyšší ceny komoditních výrobních vstupů (na nichž se již podepisují zavedená cla na hliník a ocel).
Provozní zisk v Severní Americe (2,7 mld. USD vs konsenzus na úrovni 3,1 mld. USD) utrpěl ve 2Q18 pod tíhou méně příznivého produktového mixu (menší podíl pickupů s vyšší marží) a vyšších nákladů, v zahraničí zase vstoupily do hry měnové vlivy (především slábnoucí měny Latinské Ameriky). Provozní marže klesla na 9,4 % oproti očekávaným 11,4 %. Hotovost na účtech automobilové divize tudíž nepřesáhla 16 mld. USD (cca -2 mld. USD oproti cíli).
Výhled pro celoroční EPS klesl na 5,8-6,2 USD (původně 6,3-6,6 USD), pro FCF na 4 mld. USD (původně 5,2 mld. USD).
Akcie reagují poklesem o 6 %. Nákladové tlaky jsou obzvláště nepříjemné vzhledem k blízkosti vrcholu automobilového cyklu. Americký automobilový trh se na vrchol podíval již před cca třemi lety. Od té doby kolem něho osciluje, v poslední době však už v čím dál tím větší míře kvůli citelným cenovým pobídkám pro distribuční síť.
Americko-italský koncern trápí kromě smrti dlouholetého CEO Marchionneho i sázka na čínský automobilový trh. Dlouhodobý cíl pro zdvojnásobení zisku do roku 2023 totiž záleží do velké míry na úspěchu Jeepu na největším automobilovém trhu světa. 2Q18 zatím tyto ambice spíše chladí. Tržby na asijských trzích v 2Q18 meziročně klesly, a to i přes představení modelu Jeep Grand Commander, který byl šitý na míru právě čínským zákazníkům. Asijská divize ve výsledku zaknihovala 98 mil. EUR ztrátu. Obdobně si vedlo i Maserati.
Výhled pro celoroční tržby klesl na 115-118 mld. EUR z původních 125 mld. EUR. Provozní zisk by se měl pohybovat v intervalu 7,5-8 mld. EUR oproti původním 8,7 mld. EUR. Čistá hotovost, jeden z klíčových pilířů investiční teze, by měla končit letošek na metě 3 mld. EUR, přičemž dříve se počítalo se 4 mld. EUR.
Akcie reagují 11% propadem.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI